Google+

Info over de steur

Bijv.Steur, goudvissen, zonnebaars, zeelt,
kikkertjes, torretjes en ongedierte, etc.

Berichtdoor Greet » Di 12 Sep 2006 13:52

Wil er nog ff aan toevoegen dat jonge steuren (-25 cm) nog babietjes zijn en minimaal 7 x daags voer nodig hebben om te groeien. Ze eten nl. nog maar kleine beetjes, maar wel vaak. Ik persoonlijk vind koi's en steuren niet samen kunnen in vijver... de 1 eet van boven en de ander eet van de bodem. Wanneer je koi's hebt die je ook 's winters voert (wanneer je vijver verwarmt is, is dit g1 probleem, want dan koop je ook "zinkvoer" voor je koi's...hoop ik :-(
Steuren dienen echt in een schone 'bak' te kunnen zwemmen. Anders is het dierenmishandling, mijn inziens.

Hoop op reacties...(vooral meegaande...)

Groetjes Greet (fanaat)
Zie ze groeien en rest rondom bloeien ;-), Deze over!!! En for sale.
Gebruikers-avatar

Greet

Berichtdoor magoi » Vr 15 Sep 2006 10:38

ik heb een reactie maar niet meegaand :oops:

een steur kan heel goed in een koi vijver.
de meeste koivijvers zijn schone vijvers waar een steur goed kan gedijen.

helaas wordt er vaak te weinig rekening gehouden met de lengte die een steur kan worden.

oudere steuren hebben minder vetrijk voedsel nodig dan jongere exemplaren en kunnnen dus gewoon zinkend koivoer eten.

juist omdat het bodem visen zijn kunnen ze ook nut hebben voor de vijver omdat ze veel op de bodem liggend vuil op doen waaien
Gebruikers-avatar

magoi

Berichtdoor Greet » Vr 15 Sep 2006 12:40

Idd, dat zeg ik... als je vijver(bak) maar kaal en schoon is is het g1 probleem. Maar liefhebbers van een zo natuurlijk mogelijke vijver, met vijvergrond, grind en turf erin kunnen er beter geen steuren in houden! Ze komen nl. nogal snel vast te zitten. Ff beter lezen en dan commentaar geven!
:mrgreen:
Zie ze groeien en rest rondom bloeien ;-), Deze over!!! En for sale.
Gebruikers-avatar

Greet

Berichtdoor maurice » Do 16 Nov 2006 13:29

Weet niet zoveel van de echte voor en nadelen. Zie alleen dat in mijn vijver de steur goed werk doet. De doorstroming in mijn vijver is nameljk niet ideaal. De steur zorgt ervoor dat het vuil daar loskomt en verplaatst naar plekken waar het wel kan worden meegenomen in het systeem. Verder vind ik mijn "Eddy" echt VET. Persoonlijk vind ik het echt super mooi in mijn koi-vijver. Maar goed, smaken verschillen...

maurice

Steuren bij koi

Berichtdoor frans » Do 16 Nov 2006 20:39

Steuren doen het goed in een koi vijver,maar het is niet ideaal.
Als ze langer dan 80/90cm worden,willen ze de vijver uit wat ze
ook lukt,zelfs over een op staande rand van 25cm.
Heb ik4x mee gemaakt 2xmet fatale afloop.
Word je niet vrolijk van,heel jammer.
Bovendien is steur voer schadelijk voor koi.
Pracht vissen maar ik heb ze allemaal weg gegeven.

frans

Berichtdoor maurice » Do 16 Nov 2006 23:34

Schadelijk? Oh dat is niet zo mooi. Ik geef de steur altijd apart eten, maar de Koi's, zeker de kleine zijn natuurlijk veel sneller. Ze vinden het steurvoer blijkbaar erg lekker. Geef soms zelfs wat meer steurvoer zodat de kleine koi's ook voldoende kunnen eten.
Maar niet mer doen dan...

maurice

Berichtdoor magoi » Vr 17 Nov 2006 7:32

maurice schreef:Schadelijk? Oh dat is niet zo mooi. Ik geef de steur altijd apart eten, maar de Koi's, zeker de kleine zijn natuurlijk veel sneller. Ze vinden het steurvoer blijkbaar erg lekker. Geef soms zelfs wat meer steurvoer zodat de kleine koi's ook voldoende kunnen eten.
Maar niet mer doen dan...

grotere steuren hebben minder behoefte aan vet voer dan kleinere dus je kunt ze dan ok heel goed zinkend koi voer geven
Gebruikers-avatar

magoi

steuren

Berichtdoor Ron2810 » Zo 15 Apr 2007 22:31

Mijn steur eet ook gewoon drijvend koi voer, als het langs de rand ligt komt de steur recht omhoog, een stukje met z'n kop uit het water en hij smakt het voer gewoon weg, ondanks dat deze ook gewoon steur voer krijgt. Tevens is het voordeel van steuren dat zij het vuil op de bodem in beweging brengen zodat het vuil makkelijker via de bodemdrain weg kan.

De steuren krijgen het voer via een pvc buis en als ik deze in de vijver laat staan komen de koi's niet in de buurt, kunnen de steuren rustig eten en de koi's krijgen geen te vet voedsel.

Ron2810

Berichtdoor rimero » Za 28 Jul 2007 20:43

hoezo is steurvoer kwalijk voor de koi??heb nu een diamantsteur erin en tam kunt em gewoon aaien als ik bij de rand ga zitten komt ie steevast ff gedag zeggen dus hoezo geen leuke vis ?
en ja ik heb alleen water en een pomp erin dus kan goed gedijen en hij zorgt idd dat de vloer schoon blijft
groeten
je kunt beter onder de chauffeur liggen als onder zijn wagen.........

rimero

Berichtdoor Manouzz » Vr 10 Aug 2007 19:45

Ik loop al een tijdje rond met vragen / probleempjes mijn mijn steur in mijn koivijver en tijdens het speuren op internet kwam ik in dit topic terecht. Ik heb dus 1 steur van ongeveer 45 cm in m'n vijver zitten en hij vertoont wat afwijkend gedrag. Toen ik hem kocht kwam hij zowat uit de verkoopbak vandaan en zwom alleen maar aan de oppervlakte. Dit is om te beginnen ook de reden geweest om een steur aan te schaffen. Maar na 1 dag in de vijver is hij verhuisd naar de bodem van de vijver en komt echt nooit meer naar de oppervlakte toe. :?:

Daarnaast is hij nogal traag en als ik voer. zijn de koi's er als de kippen bij en het voer is al weg voordat de steur ook maar iets gegeten heeft. De tip van Ron2810 zal ik eens proberen toe te passen misschien dat het helpt. Misschien iemand een tip om mijn steur weer aan de oppervlakte te krijgen?

Groeten,
Maarten
Gebruikers-avatar

Manouzz

VorigeVolgende

Terug naar Andere vissen & Kleine bewoners