Google+

Fancy Goldfish

Bijv.Steur, goudvissen, zonnebaars, zeelt,
kikkertjes, torretjes en ongedierte, etc.

Fancy Goldfish

Berichtdoor Fr3ddy » Vr 02 Mei 2014 16:30

Voordat ik vorig jaar mijn koivijver begon heb ik HQ fancy goldfish gehouden. Goudvissen dus.. eerst in aquaria en daarna in een 3kuubs 1,40cm diep vijvertje.

Een mooie maar nog niet zo simpele hobby. Ik zie het een beetje als koihouden in het klein. Fancy Goldfish zijn moeilijke vissen en om ze optimaal te laten ontwikkelen heeft elke variant specifieke behoeften qua watersamenstelling, diepte, oppervlak, watervolume, voeding, etc., etc.

Ik had vissen uit Japan, China en Thailand. Dit is een hele leuke hobby voor mensen die de ruimte niet hebben voor een koivijver maar toch een interessante vissoort willen houden.

Zelf heb ik er nog 3 in mijn vijver zwemmen maar deze gaan eruit, omdat ik geen goudvisjongen wil. Van de week al behoorlijk wat eitjes uit de vijver verwijderd en het vrouwtje af moeten strijken, omdat ik niet nog meer "gepaai" in de vijver wil :mrgreen:
De rest van de vissen hebben een mooi onderkomen gekregen in een andere grote vijver :)

Hieronder wat foto's van vissen die ik heb gehad:
12-point Demekin (drakenoog) kuchibeni
Afbeelding

Short-tail Ryukin (genoemd naar de Ryuku eilanden die tussen Japan en Taiwan in liggen)
Afbeelding

Single-tail tiger Ryukin
Afbeelding

Calico Ryukin
Afbeelding

Black (Side View) Ranchu (Side View Ranchu komen voort uit de Chinese Lionhead. De "echte" (top view) Ranchu komt uit Japan en wordt de koning van de goudvissen genoemd. In Japan worden hele hoge kwaliteit TVR gekweekt maar die zijn nagenoeg niet in het westen te verkrijgen en enorm duur)
Afbeelding

Thai (Side View) Ranchu, dit was mijn enige Thaise vis.
Afbeelding

Fr3ddy

Re: Fancy Goldfish

Berichtdoor The Godfather » Vr 02 Mei 2014 16:44

mooie vissen heb zelf ook ranchu gehad in een aquarium
Gebruikers-avatar

The Godfather

Berichtdoor Fr3ddy » Do 22 Mei 2014 11:25

Update.. al mijn goudvissen zijn weg. Zijn verhuisd naar een mooie grote vijver waar ze het ongetwijfeld net zo goed krijgen.

Fr3ddy

Berichtdoor laurens043 » Do 22 Mei 2014 12:41

mooie exemplaren freddy
Gebruikers-avatar

laurens043

Berichtdoor mollie » Do 22 Mei 2014 21:44

Ik vind ze wel mooi maar gaan ze zwemmen dan lijken ze zo onhandig
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor Fr3ddy » Vr 23 Mei 2014 9:07

Klopt wel gedeeltelijk. Maar je hebt ook varianten die prima kunnen zwemmen. Sabao, Fuku Daruma, Wakin, Jikin. De grote Wakin die ik had zwemmen zwom prima op met de koi.
Aan de ene kant vind ik het wel jammer om er volledig een punt achter te zetten.

Fr3ddy

Terug naar Andere vissen & Kleine bewoners