Google+

zonnebaarsjes in de vijver

Bijv.Steur, goudvissen, zonnebaars, zeelt,
kikkertjes, torretjes en ongedierte, etc.

zonnebaarsjes in de vijver

Berichtdoor papillon » Zo 01 Apr 2012 9:49

De zonnebaars (Lepomis gibbosus) is een vis uit Noord-Amerika die ruim honderd jaar geleden is uitgezet in het zoete water van de Benelux.
Vele koiliefhebbers hebben een zonnebaarsje in hun vijver, maar waarom eigenlijk?

Afbeelding
De zonnebaars is een vis die tot 15 cm groot wordt in België en/of Nederland. Aan de oostkust en het midden van de Verenigde Staten, waar hij vandaan komt, kan hij wel 25 cm lang worden. De Zonnebaars is een vis die eigenlijk niet mag ontbreken in de vijver, hoewel soms ook het tegenovergeselde wordt beweert. Waarom de zonnebaars wel goed is in een vijver, komt omdat hij dierlijk voedsel eet. Denk hierbij aan bloedzuigers die schadelijk kunnen zijn voor de vissen, en andere kleine wormpjes en waterdiertjes die slecht kunnen zijn voor de vissen!

Gedrag

De jonge vissen leven in scholen, maar volwassen dieren in zijn territoriaal. De zonnebaars is gevoelig voor vervuiling. Daarom is hij wel interessant als alarmvis. De zonnebaars zal snel laten merken als het vijverwater niet in orde is. De zonnebaars wordt daardoor ook veel gebruikt bij waterzuiveringsinstallaties, die water gebruiken van uit vb: de maas. Als de maas teveel vervuild is, zullen de zonnebaarzen dit snel laten merken, en kan men bij de waterzuiveringsinstallaties snel reageren. De zonnebaars is en blijft een roofvis en het kan gebeuren wanneer u jonge koi in de vijver heeft dat hij er opeet. Het kan wel eens gebeuren als u naar de vijver zit te kijken, dat er een zonnebaars achter een vis of koi aan zwemt!? Schrik dan niet, het kan zijn dat de vis of koi last heeft van een worm bv. een bloedzuiger. De zonnebaars zit dan niet achter uw vis of koi aan, maar dan wel achter de worm. Zo eet de zonnebaars de worm op waardoor de vis of koi verlost raakt van z`n ongewenste gasten.

Afbeelding

Vijvervis

De zonnebaars is een populaire vijvervis. Niet alleen zijn kleuren worden op prijs gesteld, in tuinvijvers eet deze vis muggenlarven, bloedzuigers en wormen die andere vijvervissen parasiteren. De zonnebaars is er in vele soorten, de meeste soorten kun je in België en Nederland niet zo makkelijk vinden.
Zonnebaarzen zijn prachtige vissen voor een vijver. Niet alleen omwille van zijn kleurenpracht, maar ook zijn het bijzonder interessante vissen, die ook handtam kunnen worden. Het zijn sterke vissen, die zich aan bijna alle omstandigheden kunnen aanpassen.

Voeding

De vissen eten alles, wat er aan voer beschikbaar is. Daardoor zijn ze ook handtam te krijgen. De zonnebaars accepteren dan ook snel voer uit de hand. Regenwormen en meelwormen, maar ook korrelvoer. Bij gebrek aan voer worden alle andere bewoners van de vijver, mits niet te groot, als voer gezien. Voor een te veel aan insecten in de vijver hoeft u niet bang te zijn. Het zijn eersteklas rovers.Met name in geïsoleerde wateren als vennen voorkomt de zonnebaars de ontwikkeling van amfibieën en insecten (met name muggen en libellen).

Afbeelding

Wel of geen zonnebaars in uw vijver?

Onderzoek in België en Nederland heeft onlangs uitgewezen dat zonnebaarzen veel schade kunnen aanrichten. De in vennen en andere afgesloten plassen uitgezette zonnebaarzen leiden op dit moment tot grote problemen voor de insecten en amfibieën. De larven worden opgegeten en de dieren verdwijnen uit de betreffende waters.

Het is daarom ook niet verwondert dat veel mensen aanraden maar 1 exemplaar uit te zetten in uw eigen vijver
Afbeelding
het leven is 1 groot feest
Gebruikers-avatar

papillon

Re: zonnebaarsjes in de vijver

Berichtdoor B_K » Zo 01 Apr 2012 10:07

Bedankt voor dit mooie stuk!
Hier heb ik veel aan! Kan ik eindelijk wat nuttige informatie lezen over de zonnebaars :D :goed:

Wat ook leuk is aan een zonnebaars is dat ze echt snel tam te krijgen zijn en je opkomen zoeken zodra je aan de vijver zit!

B_K

Berichtdoor marcel 70 » Zo 01 Apr 2012 10:15

zet er maar wel eentje in als je ze perse wilt, gezien ze jongen als konijnen.
want waar ga je met al die zonnebaarzen heen als men tot de ontdekking komt dat men na een paar jaar enkele tientallen heeft.
de vijver/aquarium zaken willen ze niet en dan worden ze in het kanaal of andere vijver gedumt met alle gevolgen van dien.
ik zie er geen meerwaarde van om bij mijn koivijver zo'n zonnebaars in te zetten.
Laatst gewijzigd door marcel 70 op Zo 01 Apr 2012 10:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
adieë wa,marcel
voor die niet weet waar hij naar toe wil, zijn alle wegen goed.

marcel 70

Berichtdoor Marcelsch » Zo 01 Apr 2012 10:18

De meerwaarde van een zonnebaars in de vijver is mij ook nooit duidelijk geworden.

Marcelsch

Berichtdoor Japo » Zo 01 Apr 2012 10:24

Wat marcel 70 al meldde, denk er aan maar 1 in te doen wanneer je het doet, wat ze vermenigvuldigen als flappie's!!!

M.v.g.
Problemen zijn er om opgelost te worden...
Gebruikers-avatar

Japo

Berichtdoor papillon » Zo 01 Apr 2012 10:32

beste

ik heb er zelf 2 in zwemmen.
bijde man of vrouw dit weet ik omdat ze bij iemand uit de vijver komen waar ze nooit jongen hebben gehad.
en die gene heeft een 4 tal jaren gehad

bij een vriend van me zwemmen er ook 2 in (ook nooit jongen gehad)
daar zijn de vissen minder ziek als bij de vorige eigenaar.

ook m,n kleine wormpjes rond m,n uitstroom van m,n filter zijn er niet.
ook kleine beestjes wat op het water opervlakte drijfen/ zwemmen zijn in no time weg

dus al met al vind ik ze een goeie koi vijver bewoner

iedereen heeft z,n mening en dit word gewardeerd

mvg
Gebruikers-avatar

papillon

Berichtdoor Japo » Zo 01 Apr 2012 10:34

papillon schreef:beste

ik heb er zelf 2 in zwemmen.
bijde man of vrouw dit weet ik omdat ze bij iemand uit de vijver komen waar ze nooit jongen hebben gehad.
en die gene heeft een 4 tal jaren gehad

bij een vriend van me zwemmen er ook 2 in (ook nooit jongen gehad)
daar zijn de vissen minder ziek als bij de vorige eigenaar.

ook m,n kleine wormpjes rond m,n uitstroom van m,n filter zijn er niet.
ook kleine beestjes wat op het water opervlakte drijfen/ zwemmen zijn in no time weg

dus al met al vind ik ze een goeie koi vijver bewoner

iedereen heeft z,n mening en dit word gewardeerd

mvg

Ik heb er ook 2 inzitten hoor, maar ik had met toentertijd verkeerd ingelicht qua voortplanting... Tot nu toe heb ik ook geen kleintjes....
Kan niks zeggen over verschillen in kwaliteit water, aangezien dit mijn eerste vijver is....

Verder zeer netjes beschreven dit topic, zouden er meer van moeten zijn!

M.v.g.
Problemen zijn er om opgelost te worden...
Gebruikers-avatar

Japo

Berichtdoor papillon » Zo 01 Apr 2012 10:39

beste

ook ik ben nog een begineling ik ook leer hier veel van het forum
sinds ik m,n jnieuwe vijver heb gebouwt vorig jaar maart/april geloof ik

heb ik geen ziektes gehad gelukig
dit zou mischien ok komen doordat ik m,n vijver afgelopen winter het overkapt
en deels verwarmt

mvg
Gebruikers-avatar

papillon

Berichtdoor marcel 70 » Zo 01 Apr 2012 10:45

voor lui die niks weten over zonne baarsjes is dit nuttige info.

ze eten wel de nuttige voer diertjes voor de koi weg.(muggen larven)
dat de koi minder vlug ziek zijn door de aanwezigheid van een zonnebaars geloof ik niet.
wel dat ze bloedzuigers eten.maar als je geen planten van een vreemde vijver erin doet krijg je geen bloedzuigers in je vijver.
leuke vis net zoals de zeelt alleen beide zonder meerwaarde voor een koivijver.

dat je geen ziektes hebt gehad afgelopen winter ligt zeker niet aan de aanwezigheid van de zonne baarzen maar daaraan dat je zwakte maker nr 1 weg gepakt hebt voor je koi.nml kou.
adieë wa,marcel
voor die niet weet waar hij naar toe wil, zijn alle wegen goed.

marcel 70

Berichtdoor papillon » Zo 01 Apr 2012 10:55

beste

ik bedoel dan ok in de zomder tijden he totaal geen ziektes of iets
dit stukje text is dan ok bedoelt voor mensen die wel zonnebaarsjes houden of willen

mvg
Gebruikers-avatar

papillon

Volgende

Terug naar Andere vissen & Kleine bewoners