Google+

Steur, Koi en elritsjes

Bijv.Steur, goudvissen, zonnebaars, zeelt,
kikkertjes, torretjes en ongedierte, etc.

Steur, Koi en elritsjes

Berichtdoor Gyttja » Vr 30 Mrt 2018 8:02

Ik heb een vraag, ik heb in mijn Koivijver ook regenboog elritsjes.
Dit gaat wonder boven wonder goed met de Koi, want de grootste zijn toch wel 70cm, en de elritsen misschien 6cm.
Ik heb ook enkele jonge koi van vorig jaar, die zijn ook niet groter dan 5/6cm gok ik.
Nu kan ik een diamantsteur krijgen van 60cm, maar ik kan niet echt vinden of die ook kleine visjes eten.
Het zou jammer zijn als hij de regenboog elritsen en jonge koi op eet, iemand ervaring?

Gyttja

Re: Steur, Koi en elritsjes

Berichtdoor mollie » Za 31 Mrt 2018 1:11

Het eerste wat je je moet afvragen of je vijver wel geschikt is voor steur
Genoeg zwemruimte en geen hindernissen waar hij in vast kan komen te zitten en dan nog is het niet vanzelfsprekend dat hij groot en oud word
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor Gyttja » Za 31 Mrt 2018 7:31

mollie schreef:Het eerste wat je je moet afvragen of je vijver wel geschikt is voor steur
Genoeg zwemruimte en geen hindernissen waar hij in vast kan komen te zitten en dan nog is het niet vanzelfsprekend dat hij groot en oud word

Dat weet ik, ik neem de steur dan ook over van iemand die dt niet wist, en waar hij de vijver is uitgegroeid. Mijn vijver is helemaal kaal op een mand met waterlie en een omgekeerde mand met gaten (broedplek voor de elritsjen) na.
De steur zou ruim 5x zn huidige lengte kunnen zwemmen, en hij gaat er sowieso op voorruit.
Daarnaast gaan we eind volgend jaar verhuizen (huis zit nog in de ontwerp fase) en daar komt een veel grotere vijver waar hij alle ruimte gaat hebben.

Het gaat me dus echt om, eet een steur kleine visjes?

Gyttja

Berichtdoor marco67 » Do 05 Apr 2018 17:00

Ja een steur eet kleine visjes. ze eten bijna alles wat op de bodem ligt/leeft (behalve groenvoer zoals alg :boos: :boos: ). dus als je elritsjen maar hoog genoeg zwemmen worden ze met rust gelaten.
Maar bedenk echt of je wel steuren wil hebben, ik heb ze jaren gehad maar ben nu blij dat ze er niet meer zijn. ik vond het mooie beesten de grootste die ik had was bijna 1.80m maar het zijn niet de slimste vissen en ze laten zich bevreten door de koi's want die vinden steurvoer veel lekkerder maar is eigenlijk veel te vet voor koi's. als je medicijnen in de vijver moet gooien moet je bijna altijd lager doseren en ze kunnen niet tegen alle medicijnen.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor mollie » Vr 13 Apr 2018 21:51

Ik heb ook 2 steuren gehad maar het wat marco aan haald speelde hier ook
plek zat voor de kleinere soort wat ik had maar dan nog
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor jos525i » Za 09 Jun 2018 10:25

Wij hadden hier 2x een Diamant steur van bijna een meter stuk, beide zijn ze gestorven.
Het is erg jammer dat ze dood zijn want ik werk pomp gevoed zonder bodemdrain ,ze sloegen met hun staarten alle vuil van de bodem los en dat dwarrelde mooi de pomp in.
Nu ze weg zijn is de bodem ene bende en gaan we er regelmatig met de watertrekker er door.
Toch zitten wij erg te twijfelen om toch weer 2 steuren in de vijver te doen.
Het enige wat ons tegen houd is dat we ze uit de vijver moeten halen bij medicatie of behandeling.
Gebruikers-avatar

jos525i

Terug naar Andere vissen & Kleine bewoners