Google+

welke en hoeveel

Info over planten

welke en hoeveel

Berichtdoor Berjan Kroes » Di 30 Dec 2008 0:12

hallo mede koiliefhebbers

ik wil dit voor jaar mijn pf ook gaan inrichten maar weet absoluut niet welke planten ik daarvoor moet gebruiken ik heb een pf van 1meter breed en 3 meter lang en is totaal 1 meter diep heb hem voor de helft gevuld met grind rest doe ik met (substraat??) maar nu wil ik graag het volgende weten.

1 welke planten ben ik nodig
2 hoeveel van elk soort ongeveer
3 en hoe moet ik hem indelen ik heb nu een 110 buis over de bodum liggen met allemaal sleufen erin gezaagd en daaroverheen heb ik allemaal groente/fruit kratten staan op de kop zodat ik een vrije doorstroom van water heb deze heb ik verder tot de helft van de bak aangevuld met grof grind en ga er vant voorjaar afvullen met substraat of lava of gemengt
4 hoe moet ik mijn planten planten zit er nog verschil in welke vooraan moeten ofzo?>?

Mvg Berjan Kroes
www.berjankroes.nl
Gebruikers-avatar

Berjan Kroes

Re: welke en hoeveel

Berichtdoor arco » Di 30 Dec 2008 0:22

ik zou er een rooster in maken inplaats van grind/substraat.
grind/substraat remmen je doorstrooming met meer dan 50% en het hoopt 100% vuil op.
kwa planten zou ik vooral lissen er inzetten.
als mensen denken dat dieren niet voelen voelen dieren dat mensen niet denken
Gebruikers-avatar

arco

Berichtdoor HookedonKoi » Di 30 Dec 2008 13:01

Ik ben geen fan van grind ed in een filter/pf/koivijver.. omdat dit het eerste jaar/2 jaar fantastisch werkt en dan beginnen de problemen vaak.. Maar het hoeft niet, het kan goed gaan..
Ik stem dus ook voor geen grind maar een lege bak met een stelling erin waarop de mandjes met planten in een beetje grit staan.

welke planten, Ik stuur even een pb met een linkje voor een idee.
Ik zelf heb goede ervaringen met de verschillende kleuren lissen en snoekkruid gecombineerd met glanzend fonteinkruid en verschillende bossen zuurstofplanten waarin de watervlooien massaal vermeerderen.
Hiernaast heb ik nog een paar planten erbij gezet voor de afwisseling in kleur. Het belangrijkste, als het hard groeit, slurpt het nitraten..

Ik vindt het trouwens wel erg goed dat je een pf gebouwd hebt :goed: :goed: Volgens mij hoort het bij elke koi vijver in de lijn te zitten.(tenzij je heel veel water ververst..)
Gebruikers-avatar

HookedonKoi

Berichtdoor rusty600 » Wo 14 Mei 2014 11:27

[Ik zelf heb goede ervaringen met de verschillende kleuren lissen en snoekkruid gecombineerd met glanzend fonteinkruid en verschillende bossen zuurstofplanten waarin de watervlooien massaal vermeerderen.

heeft u hier soms een foto van ? wat voor zuurstof planten kunnen in een planten filter ?
Gebruikers-avatar

rusty600

Berichtdoor Kanarie » Wo 14 Mei 2014 12:49

Zoals al gezegd geen grind gebruiken.
Gewoon wat kratten / manden gebruiken met substraat en die er 2x per jaar even uithalen en schoonmaken.
Zeker geen vaste opstellingen maken. Verder is het handig iets van een afvoer te maken bij het schoonmaken, dan kun je alle troep wat is achtergebleven wegspoelen. Doe je dat niet, dan kun je dit ook gewoon even leegpompen.

Probeer de planten zodanig te kiezen dat je verschillende groei/bloeitijden hebt en veel blad produceerd.
Productie van blad betekend voedingsstoffen verbruiken en dus je natuurlijke zuivering.

Kanarie

Berichtdoor ad je » Wo 14 Mei 2014 12:52

HookedonKoi schreef:Ik ben geen fan van grind ed in een filter/pf/koivijver.. omdat dit het eerste jaar/2 jaar fantastisch werkt en dan beginnen de problemen vaak.. Maar het hoeft niet, het kan goed gaan..
Ik stem dus ook voor geen grind maar een lege bak met een stelling erin waarop de mandjes met planten in een beetje grit staan.

welke planten, Ik stuur even een pb met een linkje voor een idee.
Ik zelf heb goede ervaringen met de verschillende kleuren lissen en snoekkruid gecombineerd met glanzend fonteinkruid en verschillende bossen zuurstofplanten waarin de watervlooien massaal vermeerderen.
Hiernaast heb ik nog een paar planten erbij gezet voor de afwisseling in kleur. Het belangrijkste, als het hard groeit, slurpt het nitraten..

Ik vindt het trouwens wel erg goed dat je een pf gebouwd hebt :goed: :goed: Volgens mij hoort het bij elke koi vijver in de lijn te zitten.(tenzij je heel veel water ververst..)

aanvulling,als dat toegestaan is, :) pas geleden nog ergens gelezen,dat lissen in verschillende kleuren :) ook nog eens ontsmetten,en dat de dotterbloem ook tot die groep hoort van ontsmetter, een afstudeer project was het meen ik,

wat de opbouw betreft ben ik het ook eens,gewoon op een rij manden neer zetten,en bv diep en ondiep,en je pakt ze er zo uit,snoeien en terug.

en in mijn geval dan,,ik heb ook gewoon planten in de vijver,kan mits je ze afdekt,het gaat de koi niet om de plant,maar als die de kans krijgt om lekker je split eens even om te woelen opzoek naar beestjes,en tja dan drijven je planten los,dus zorg ervoor dat ze dat niet kunnen,en voor 95% gaat dit goed,
gaat hier al 5-6 jaar uitstekend

ad je

Berichtdoor Kanarie » Wo 14 Mei 2014 13:02

Ik heb inderdaad ook een lelie in een grote mand in de vijver gezet.
Deze afgedekt met een heel dun laagje grit en dat gaat prima.
De lelie groeit echt heel snel en de vissen blijven er vanaf.

De reden waarom ik een lelie wilde proberen is om 2 redenen:
- schaduw creeren / schuilplaats voor kois krijgen
- vijver aankleden ipv een kale bak.

Kanarie

Berichtdoor ad je » Wo 14 Mei 2014 13:25

oo jee ik heb zuurstof planten er in water pest- ,en fonteinkruit,en 2 voor de sier,de lely's dus,en mits beschermd met een paar dikke stenen of een zijkant van een mand er op met wat grotere gaten er in geknipt,zwemmen ze er rustig tussendoor,en liggen er lekker in te zonnen,eeuu als de zon schijnt :)
tkan allemaal,
behalve 1 soort zuurstof plant,weet de naam niet maar is 1 pol met kleine zachte blaadjes,lijkt wat op waterkers dat vonden ze lekker,en was in 2 uur verdelgt en weg,

ad je

Berichtdoor ad je » Zo 18 Mei 2014 10:59

rusty600 schreef:[Ik zelf heb goede ervaringen met de verschillende kleuren lissen en snoekkruid gecombineerd met glanzend fonteinkruid en verschillende bossen zuurstofplanten waarin de watervlooien massaal vermeerderen.

heeft u hier soms een foto van ? wat voor zuurstof planten kunnen in een planten filter ?

mijn vorig antwoord was op deze vraag he,anders lijkt het nog vreemder dan het nu al is,zo :)

ad je

Terug naar Waterplanten