Google+

vraagje waterlelie& waterval

Info over planten

vraagje waterlelie& waterval

Berichtdoor Brianovitch » Wo 27 Mei 2015 7:21

Beste,

Ik heb twee vraagjes, ten eerste mijn waterval. Ik heb een watervalletje met bovenin een bakje van +-10-15L die overloopt naar een bak van +-50-80L alles gedaan met vijverfolie. Nu heb ik in beide bakken substraat liggen & de grote bak staat ram vol planten die al mooi in de bloemen komen. Nu wil ik dit substraat, aangezien dit lastig schoon te maken is, eruit halen. Iemand tips voor het vastzetten van de planten? Het gaat om een grote bos die allerlei witte bloemetjes krijgt en lange stengels die voor het eerst dat ik ze heb gele bloemen bevatten. Beide hebben enorme wortels. Ik zat zelf aan een plastic roostertje te denken, maar weet niet hoe ik de wortels eraan ga bevestigen.

Mijn andere vraag: waterlelie en koi? Gaat dat samen? Ik heb een vijver die deels 1,60 diep is en deels 1,20. Dan wil ik op dat deel dat 1,20 is een mandje zetten waar dan de lelie in komt(of zo'n drijfbak, weet niet wat beter is)
Ik kon van iemand nog lelie krijgen, maar deze lagen in een bak stilstaand water en dit durfte ik niet aan i.v.m. ziektes.

Brianovitch

Re: vraagje waterlelie& waterval

Berichtdoor marco67 » Wo 27 Mei 2015 8:58

Als de wortels vans wil zetten op een rooster zou ik ty raps gebruiken, als je ze maar niet strak vast trekt zodat je de wortels beschadigd.
waterlelie en koi kunnen samen gaan maar daar moet je een beetje geluk mee hebben. meestal zijn de kois niet geintereseerd in de bladen en de bloemen van de lelie maar alleen maar in de prut die in het mandje zit want daar zitten beestjes in. dus als je zorgt dat ze daar niet bij kunnen dan gaat het meestal wel goed.
ik heb alleen hier een bouwvaker zitten die had uitgevonden dat als je maar hard genoeg aan een stengel begint te rukken dan komt de aarde inclusief beestjes ook wel mee, dus ik bij mij lukt het niet want ze worden gesloopt maar er zijn zat vijvers waar ze met rust gelaten worden

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Brianovitch » Wo 27 Mei 2015 20:09

Haha, okee bedankt! Kan dat mandje op 1,20 diep staan??

Brianovitch

Berichtdoor marco67 » Wo 27 Mei 2015 20:47

tuurlijk kan het mandje op 1.20 staan die kunnen daar prima tegen :lol: . de vraag is of de waterlelie het dan nog doet, maar dat ligt aan de soort.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Brianovitch » Wo 27 Mei 2015 23:32

Haha, ik zal even informeren bij de vijverzaak! Bedankt!

vorig jaar dreef er een plant(zon dikke bol met een blaadje) uit de waterval de vijver in...de wortels waren binnen 10 minuten verslonden...hopelijk is dit geen voorbode!:P

[Edit]
Dat plantje heet eichornia crassipes, heb hem i.v.m. woekeren dit jaar niet toegevoegd, misschien een tip voor anderen

Brianovitch

Berichtdoor juul » Do 28 Mei 2015 9:40

kan heel goed hoor maar hangt wel af van je koipopulatie en of ze genoeg andere afleiding hebben, gewoon proberen....
Bij mijn pa blijven ze ervan af maar zwemmen er graag in de buurt op zoek naar insecten of even uit de zon.
Bijlagen
12.png
12.png (181.39 KiB) 4834 keer bekeken
20.png
20.png (205.89 KiB) 4834 keer bekeken
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor Brianovitch » Vr 29 Mei 2015 9:15

Ik ga het deze zomer maar eens proberen dan, bedankt!

Heeft iemand nog een tip voor een rooster om de planten op te binden? scherpe randen prikken het folie namelijk lek :P

Brianovitch

Berichtdoor marco67 » Vr 29 Mei 2015 11:18

als je nou toch beton gaat storten. (anders zand gebruiken)
een vierkant maken van pvc, buizen volgooien met beton jutte zak eroverheen even netjes op maat dicht naaien, plantjes erop met wat ty raps vast zetten en de zut in de plomp gooien. de wortels groeien dan vanzelf in het jutte en met de tijd staat hij dan zo vast als een huis.

groeten
marco

hmm je zou bijna denken dat ik aandelen in beton heb :lol:

marco67

Berichtdoor ad je » Za 30 Mei 2015 12:00

Brianovitch schreef:Haha, ik zal even informeren bij de vijverzaak! Bedankt!

vorig jaar dreef er een plant(zon dikke bol met een blaadje) uit de waterval de vijver in...de wortels waren binnen 10 minuten verslonden...hopelijk is dit geen voorbode!:P

[Edit]
Dat plantje heet eichornia crassipes, heb hem i.v.m. woekeren dit jaar niet toegevoegd, misschien een tip voor anderen

manden etz altijd beschermen tegen de graafwoede van de koi.1 nacht en ze hebben hier een mand van 30 bij 30 helemaal leeg. :)
bv 1 grote mand kopen en een 5 tal slag kleinere manden
knip de grote mand aan stukken en plaats die over de iets kleinere manden als een soort van deksel en knip uit de deksels wat grotere gaten in zeg 3 bij drie ,ty ripjes mee vast zetten,
en de koi kunnen niet meer graven in je split of wat dan ook,
wat verschillende voorbeeldjes,staat ook weer een planten frame in/bij viewtopic.php?f=30&t=15279&start=10
met of zonder rand houder :)
Bijlagen
Naamloosgg.png

ad je

Berichtdoor Brianovitch » Vr 12 Jun 2015 7:52

Bedankt voor alle tips!

Ik ga dit deze herfst doen aangezien de planten nu zo mooi staan, foto:
Afbeelding

Brianovitch

Terug naar Waterplanten