Google+

Waterplanten ontsmetten

Info over planten

Waterplanten ontsmetten

Berichtdoor hans1982 » Ma 23 Mrt 2015 16:18

Even een vraagje, komend weekend wil ik mijn "plantenfilter" weer voorzien van waterplanten. Nu heb ik 2 jaar geleden ook waterplanten geplaatst en toen heb ik nogal wat problemen gehad met mijn vissen. Of dit aan de planten gelegen heeft weet ik niet.
Afgelopen jaar had ik geen waterplanten en heb ik een top seizoen gehad, misschien komt het wel dat mijn vijver eindelijk goed draait.

Maar dit jaar wil ik toch weer waterplanten niet om te filteren maar meer voor het oog. Heb een kweker gevonden in Bleiswijk dus dat gaat helemaal goed komen.

Nu ga ik de waterplanten helemaal ontdoen van de aarde waarin ze gekweekt zijn en plant ik ze in vijversubstraat. De planten komen in kratten te staan zodat het plantenfilter makkelijk schoongemaakt kan worden. Onderin mijn planten filter heb ik ook een afvoer zitten naar het riool dus het slib kan ik eenvoudig afvoeren.

Nu heb ik nog Halamid thuis liggen en begreep dat dit een middel is om te ontsmetten. Is het een idee om de wanneer ik de planten in de kratjes heb staan ik de kratten in een badje met halamid onderdompel zodat alles ontsmet is van eventuele bacteriën?
Kunnen de planten hier tegen? Ik heb op het forum wel gelezen dat het met KP zou kunnen helaas heb ik dat niet liggen vandaar de vraag.

alvast bedankt,

hans1982

Re: Waterplanten ontsmetten

Berichtdoor Aros » Ma 23 Mrt 2015 18:16

Ik heb een aantal jaar geleden de planten ook de planten ontdaan van grond en toen in de KP gelegd. Na twee maanden kon ik nieuwe planten kopen omdat niets het goed deed.

Vorig jaar heb ik de planten met grond en al in de substraat gezet en het mandje met substraat en grond in een lichte KP dosis gezet. Dit is toen wel goed gegaan en ik heb geen problemen met mijn vissen gehad.

Ik denk dat dit beter gaat omdat de planten sowieso dan de grond nog hebben en vandaar uit zich aan het substraat kan gaan hechten. De klap is dan minder hard!

Wat Halamid doet met planten weet ik niet...
Gebruikers-avatar

Aros
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor Bob Mulder » Di 24 Mrt 2015 10:39

Ik zit met dezelfde vraag, hoe de platen het beste te ontsmetten.

Nu was ik al van plan om het met kp te proberen maar hoelang laat je de planten erin staan rn welke verhouding kp heb je gebruikt?

Bob Mulder

Berichtdoor ad je » Di 24 Mrt 2015 13:43

goed schoonspoelen,desnoods een keer door zout water halen en desnoods zet je ze een tijd in nieuwe aarde ps zitten ook schimmels en dierlijk afval in maar zijn de bv schimmels van planten gevaarlijk voor vis?? denk het meestal niet.
de meeste plantjes zijn via een kweker,dus hebben geen vis gezien nog,of worden geekweekt op steenwol,kun je ze ook in zetten,en dan na die tijd met het stuk steenwol in substraat.
of beter gelijk in substraat in aparte kuip,is zelfs beter om ze eerst even wat groter te laten worden inplaats van die mini stekjes bij tuincentra weg gelijk er in te zetten die veel warmer staan en nu bv ineens in 8-10 graden water moeten.en lage nacht temp.dus zacht gezegd totaal de kluts kwijt raken,van hoog zomer in een 20 minuten naar winter stand.

wil je nog extremer kook je eerst de substraat??

heb je koi die nergens tegen kunnen dus altijd in een schone? vijver hebben gezwommen met uvc en ozon waar je nog niet met de hand in mag zonder een handschoen aan?? eeuu klinkt raar maar ze zijn er.etz etz,dan heb je kastplantjes om het maar zo te noemen, bv menselijke vergelijking,dan zijn ze zo maar verkouden als je er al naar kijkt,

wat moet je anders? dan kun je immers ook geen nieuwe koi meer bijzetten,risico blijf je houden,

vogels wassen zich ook,en schijten er ook in,ook een risico,

ad je

Berichtdoor Aros » Di 24 Mrt 2015 23:20

Zout??? :bellen
Gebruikers-avatar

Aros
moderator / ass. beheerder

Berichtdoor marco67 » Wo 25 Mrt 2015 0:36

yep zout maar alleen bij aardappel plantjes die geschilt zijn en in lange rechthoekige vormen zijn gesneden en minimal 5 minuten op 180 graden in de olie hebben gelegen :lol:
alles heeft bacterieen nodig om te leven dus ook planten. het grootste problem is in mijn ogen dat je die bacterieen niet los door je vijver wil hebben op zoek naar een nieuw onderkomen. dus als je de plantjes plant plantenfilter een week of 3 niet laten meedraaien of beter de weekelijkse verversing van het water in die 3 weken via het planten filter laten verlopen (oude water via het planten filter het riool in en aanvullen met vijver water) dan heeft de grond/substraat weer even tijd om tot rust te komen en in te klinken zijn de baccies weer gehuisvest en draaien maar :drinken

halamit is een chloor, vinden planten niet zo fijn laat ze er even iets te lang in en een heleboel planten verzepen of verbranden de wortels

kp gaat meestal wel goed als je de plantjes in de aarde laat staan daar zit zoveel organische troep in dat de actieve kp de wortels toch niet bereikt en alleen de reststof (ik geloof bruinsteen) en dat is weer voeding voor de plantjes

groeten
marco

marco67

Berichtdoor ad je » Wo 25 Mrt 2015 0:50

is zout ,,water,, zo raar?? staat er geen weken in, net zolang dat je een koi daar mee behandeld, als je dat al doet.
zout ontsmet das geen wereld nieuws lijkt mij.

ad je

Berichtdoor marco67 » Wo 25 Mrt 2015 2:39

oh nee de gedachte gang is opzich niet zo raar. alleen de plantjes zijn er niet voor gemaakt net zo min als halamit en als je het bakje aarde eenmaal hebt laten volzuigen met zout water heb je het er niet zomaar uit. ik hoop altijd dat het gaat sneeuwen in de winter dan kan ik ff lekker zout strooien en ben ik bijna het hele seizoen van mos en gras tussen de stenen af. en als ik problemen met 1 of 2 koi's heb en ze moeten de qbak in gebruik ik bij voorkeur zout maar dan 7kg per kuub voor een aantal weken (langzaam de dosis opvoeren en weer afbouwen). ben niet zo van de kantel dosis

groeten
marco

marco67

Berichtdoor ad je » Wo 25 Mrt 2015 11:18

marco67 schreef:oh nee de gedachte gang is opzich niet zo raar. alleen de plantjes zijn er niet voor gemaakt net zo min als halamit en als je het bakje aarde eenmaal hebt laten volzuigen met zout water heb je het er niet zomaar uit. ik hoop altijd dat het gaat sneeuwen in de winter dan kan ik ff lekker zout strooien en ben ik bijna het hele seizoen van mos en gras tussen de stenen af. en als ik problemen met 1 of 2 koi's heb en ze moeten de qbak in gebruik ik bij voorkeur zout maar dan 7kg per kuub voor een aantal weken (langzaam de dosis opvoeren en weer afbouwen). ben niet zo van de kantel dosis

groeten
marco

nee nee :) ik zet ze niet in het water,,elke nieuwe plant bij mij gaat uit dat kweek bakje,en word ontdaan van de grond.
ik haal ze uit de pot,afspoelen, dan gaan ze even in het zoute water,ps de wortels maar net aan 10 sec.het blad hooguit 1 minuut,en heel goed kijken maar dan zie je soms de spartelende beestjes drijven en de slijm?diertjes verpieteren.
worden dan afgespoeld en herplant in bv steenwol,wel wat groei/stoffen/korrels er bij natuurlijk.of in fijn substraat,dan spatten ze de grond uit om het maar zo te zeggen.
dan staan ze doorgaans nog een week of 2-3 dan mag je aannemen dat alles wel redelijk ontsmet zou zijn,
vandaar ik ook schreef zet deze vaak kleine plantjes in water warm? weg en laat het eerst opgroeien, dan zet je de boel zo over in substraat.in bv manden,
die armoedige lissen bv 3-4 stengeltjes die je dan koopt doen soms niets meer het eerste jaar,

maar nogmaals de meeste aangekochte plantjes hebben nog nooit een visvijver gezien,
en van die aangekochte plantjes gaan er veel te veel ook nog dood, bv door ze daar weg te halen waar ze in 20 graden plus staan/kassen etz,en huppa zo in het steen koude water en nu nog steeds nachtvorst of net aan 2-3 graden in de nacht,kunnen veel van die kleine niet echt goed over. zonde geld.

ps een andere site waar alleen eigenlijk over planten werd gefilterd,was het een gewoonte?? om zoveel mogelijk met zout te werken,maar vind het alleen eigenlijk nodig als je gebruikte?? planten overneemt van andere vijvers,daar zit een veel groter risico aan dan die kweek bakjes,

en er word nog steeds natuurlijk een zonde bok gezocht als er iets fout gaat met vissen, kom je dan bij een handelaar,zijn er nog steeds bij die dan gelijk op de planten beginnen te vallen,
dat er 15 koi gehouden word op 10 kub en een filter die net aan 15 kub ,,water,, kan bij houden word met geen woord over gerept,
immers het eerste jaar ging zo goed,had nergens last van,en hoeveel kopen ineens de aantal koi's die ze hebben,vaak gaat dat in 2-3 etappes,en tja bij een handelaar zitten ook ziektes.
dat de koi twee+ keer zo groot zijn dat word dan ook weer vergeten.
maar meneer/mevrouw daar ligt het ook niet aan,wanneer heeft u de planten erbij gezet, dan is het logies toch dat het daar weg komt??
de ellende is immers begonnen na 2-3 jaar,nadat de planten er zijn gekomen,wat u moet doen is planten er uit,en een mooi sieve kopen,en laat de uv het hele jaar aan,en we hebben een nieuwe soort filter materiaal, en hang er gewoon een zak nitraathars in,en u zult zien dat het beter gaat,
1000 euro lichter.

bv echt veel last draad alg,,kan je vaak wat vertellen,, tja .die vele voorjaars problemen etz vertellen je ook wat.
en dan heb ik het niet over, bij 1 keer wat schuren das normaal,en kan bv in mijn geval een gedrag wezen bij bv kalk toevoeging,of zelfs bij eten,heb er 2-3 die dan even gewoon op hun kanten draaien en nergens tegen aan schuren,

ad je

Berichtdoor Bob Mulder » Do 26 Mrt 2015 9:00

Mijn planten komen uit een natuurvijver zonder vis. (Grote scheuten van moederplant)

Dus alsik het goed begrijp: planten goed afspoelen, niet langer de wortels onderdompelen in zout water dan 10sec. Weer goed afspoelen, in substraat zetten en nog een paar weken in vijverwater zetten en wekelijks verversen met vijverwater?

Bob Mulder

Volgende

Terug naar Waterplanten