Google+

het ideale waterplant?

Info over planten

het ideale waterplant?

Berichtdoor rudiedokus » Wo 12 Feb 2014 18:21

Dag dames en heren.

ik zoek eingelijk het ideale waterplant voor bij mij in de vijver.
maar het punt is mijn vijver is een kale bak van ongeveer 130 diep, dus ik vroeg me af hoe ik dit nou moest hebben.
ik heb op het moment een drijfbak in de vijver maar dat wil ik eingelijk niet ik zoek toch iets vastigheid in mijn vijver.
het punt is juist ik wil niet dat mijn koi's er bij kunnen komen en beginnen te wroelen.
iemand ideeen?

mijn idee was een grote ronde dichte buis van een diameter van 40 en dan 20 hoog op de bodem van de vijver.
vanaf de bovenkant bodem buis met een dunnere buis omhoog tot aan de oppervlakte van het water en daar een lelie in laten groeien tot aan de oppervlakte.
hieronder mijn paint/ van gogh kunst. haha
maar dit was mijn idee wat
Afbeelding

rudiedokus

Re: het ideale waterplant?

Berichtdoor ad je » Wo 12 Feb 2014 20:48

eeuu deze had ik nog niet gezien,,das wel heel creatief :lol: , de bedoeling dus een grote buis helemaal omheen te zetten en dan laten overlopen in een dunnere stand leiding??
en eeuu wat dacht je van zonlicht :)
pak gewoon een redelijke vijverplanten mand van zeg 30-30-30.knip een tweede mand aan de 5 stukken,
vul de eerste met vijversubstraat plaats daar je plant in,pak 1 van de afgeknipte delen,en zet die op de boven kant,, dus als een deksel,vast zetten,en je kunt bij wijze van spreken de mand zo de vijver in kiepen,hij is helemaal afgesloten,gekheid natuurlijk maar het deksel bv stukjes uitknippen zodat de stengels er makkelijk door gaan.en je stengels etz daar komen de koi niet aan.
dus van 1 verknipte mand,kun je 5 planten, koi proof maken,en denk ook eens aan zuurstof planten,
het enigste waar je mee zit is de diepte van je vijver, alhoewel neem je de mand er bij dan zit je nog maar op +- 90 cm en daar groeien op die diepte heel wat planten.
en eeuu haal uit een schoon? kanaaltje van het zomer een plomp,wel een paar dagen apart zetten in water,
sommigen doen ze door een zout bad om te ontsmetten?
maar een lelie is niet echt een schoonmaker das meer een sier plant,wel even bij de aanschaf van zo een plant naar de advies diepte kijken op de kaartjes,je hebt van 60 cm en tot 120cm+.
Laatst gewijzigd door ad je op Wo 12 Feb 2014 20:56, in totaal 1 keer gewijzigd.

ad je

Berichtdoor rudiedokus » Wo 12 Feb 2014 20:55

Bedankt voor je hulp ad je.
Maar ik wou eingelijk een plant die het een beetje schoonhoud.
Dus een lellie word niks dus.
maar ik heb verder ook gelezen dat waterka
ers ook erg goed is voor een vijver.
Laatst gewijzigd door rudiedokus op Wo 12 Feb 2014 21:15, in totaal 1 keer gewijzigd.

rudiedokus

Berichtdoor ad je » Wo 12 Feb 2014 21:15

neem zuurstof planten voor op de bodem,minder alg of veel eerder weg,
voor schoonhouders moet je er door de regel vanuit gaan,hoe harder ze groeien hoe meer ze verbruiken,
maar 1 ding,wil je daar echt veel mee schoonhouden heb je haast een halve vijver vol staan,
zal even voor je zoeken op me vaste adresje daar staat een hele uitgebreide planten pagina/s

zo daar bent ik weer :)

oeverplanten dus aan de oppervlakte of er iets onder Gele/blauwe/rode lis,maar daar heb je weinig aan of je moet een rek als ik maken,in zwarte buis ,,een voorbeeld staat in zelfbouw en plannen/tekeningen ,,hier op de site.
Dotterbloem
Watermunt
Waterkers ,,zo uit de supermarkt

krabbescheer kun je zo in je vijver gooien is een redelijke vreter en drijft gewoon door je vijver,tegen de winter zakken ze naar de boden,en in het voorjaar komen ze weer boven
ps een lelie heb ik ook hoor twee stuks zijn mooie planten toch,en de koi kan er lekker tussen relaxen

ad je

Berichtdoor rudiedokus » Wo 12 Feb 2014 21:17

Ik weet dankzij jou voorlopig genoeg hoe ik het nu straks ga aan pakken.
Heel erg bedankt

rudiedokus

Berichtdoor ad je » Wo 12 Feb 2014 21:29

vergeet niet dit is erbij he,dit zal echt je vijver niet volledig gaan bijhouden,daar heb je heel anderen dingen nog bij nodig, wat ik wil zeggen is,,dat je bv je meerkamer filter wel moet blijven gebruiken,
voorbeeldje mijn vijver bestaat uit meer dan 60% uit planten,met nog een apart planten filter erbij,kijk hier maar eens 2de tekening,daar staat ook een voorbeeld van een drijvend eiland. www.koiforum.nl/viewtopic.php?f=30&t=15279

ad je

Berichtdoor rudiedokus » Wo 12 Feb 2014 21:59

Klopt ik blijf hoe dan ook altijd mijn filter gebruiken maar ik vind dat er altijd een plantje bij hoort.
ik zit alleen ik kan niks op mijn bodem hebben vanwege mijn steur ik wil geen risicos lopen met mijn steur vind ik zonde van het diertje.
maar ik dacht als ik er een plant in doe waarom dan ook niet meteen 1 die wat goeds mee brengt voir mijjn vijver.
maar ik denk dat ik gewoon een overlapping maak van buizen en daar een doek in span en die hang ik aan de zijkant met wat waterkers er in

rudiedokus

Berichtdoor ad je » Wo 12 Feb 2014 22:05

tja dat is wat anders als je een steur hebt,
misschien kun je de plant manden,, als je hem dus helemaal hebt dicht gemaakt,, en dan wat kleinere halfweg ophangen,tegen de kant, als daar tenminste de steur ook niet in gevaar komt?
maar staat er ergens een foto of doorsnee van je vijver?

ad je

Berichtdoor rudiedokus » Do 13 Feb 2014 9:30

Neehj ik zal er binnenkort een foto van mijn vijver op plaatsen.
maar het is een rechthoekig vijver van 4.5 bij 2 bij 1.3 met een opstaande rand van 30 cm boven de bestrating

rudiedokus

Berichtdoor mollie » Do 13 Feb 2014 23:16

rudiedokus schreef:Klopt ik blijf hoe dan ook altijd mijn filter gebruiken maar ik vind dat er altijd een plantje bij hoort.
ik zit alleen ik kan niks op mijn bodem hebben vanwege mijn steur ik wil geen risicos lopen met mijn steur vind ik zonde van het diertje.
maar ik dacht als ik er een plant in doe waarom dan ook niet meteen 1 die wat goeds mee brengt voir mijjn vijver.
maar ik denk dat ik gewoon een overlapping maak van buizen en daar een doek in span en die hang ik aan de zijkant met wat waterkers er in

zo doe ik het ook ongeveer alleen heb ik zo'n origineel gevlochten mat http://www.google.nl/imgres?sa=X&rlz=1C ... 46&ndsp=16
gooi er in het begin van het seizoen een zakje waterkers zaden over van nog geen 2 euro en klaar is ronny :mrgreen:
Gr Ron

mollie
moderator

Volgende

Terug naar Waterplanten