Google+

Wanneer pf terug snoeien ?

Info over planten

Wanneer pf terug snoeien ?

Berichtdoor Postduif & Co » Zo 29 Sep 2013 17:46

Zoals de titel al aangeeft .... wanneer snoeien jullie het PF terug en hoe ?
Gebruikers-avatar

Postduif & Co

Re: Wanneer pf terug snoeien ?

Berichtdoor marco67 » Ma 30 Sep 2013 0:49

ik doe het in fases.
riet soorten probeer ik altijd op te binden, een paar lussen touw erom zodat alles compact tegen elkaar staat en dan in het voorjaar de maaier erover. op die manier beschermen ze zichzelf tegen de vorst. ik heb alleen dit jaar de pech dat een flinke wind vlaag de boel heeft geknakt en alle toppen in het water liggen dus daar gaat volgende week de bosmaaier door.

lissen, knip ik de stengels waar de zaden in zitten eraf en trek de dooie bladeren eruit (het hele jaar door)
water lelie is bij volgende week aan de beurt die begint nu bij mij af te sterven

munt het hele jaar door

alle andere planten zodra ze geel blad beginnen te krijgen of beginnen te verzepen gaat de schaar er in.

de onderwater planten ga ik denk over een week of 2 terug snoeien tot een cm of 20 onder de water spiegel zodat als ik het ijs in het voorjaar uit de vijver haal ik niet de plantjes mee trek

maar het is de laatste paar jaar zo raar weer dat het moeilijk is te zeggen "die periode moet je snoeien" ik heb nu nog een water plant volop in bloei staan terwijl het eigenlijk een zomer bloeier is en nu allang had moet verwelken.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor mollie » Ma 30 Sep 2013 21:41

@ marco ik zie dat je een grote vijver hebt op natuurlijke wijze
koi tussen planten vind ik erg mooi je moet er alleen plaats voor hebben maar wat ik wil vragen staan er foto's van op het forum?
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor marco67 » Ma 30 Sep 2013 23:51

@mollie
niks natuurlijks aan ik heb net als de meeste van jullie een appart planten filter hij is alleen iets groter uitgevallen. Heb wel een paar riet pollen in de vijver staan maar die staan met rvs haken vast aan de want anders slepen die bouwvakers ze naar het midden van de vijver dus ik moet er niet aan denken als ze bij mijn planten vijver zouden kunnen komen. maar mijn hoofd filter is een trommel en bakkieshowers. er staan wel wat foto's op het forum
maar heb er even 2 op geduikeld ze zijn 4 oud (planten filter net klaar) maar daar kan je de contouren nog op zien nu zit alles zo in de planten dat ik nooit een overzichts foto kan maken
DSC_0083.jpg

vijver 100m3
DSC_0172.jpg

plantenfilter 40m3 (24m3 lava)

groeten
marco

marco67

Berichtdoor freek123 » Di 01 Okt 2013 17:54

Ik heb alleen maar Lissen staan. Deze net helemaal terug gesnoeid tot net boven het wateroppervlak.
Gebruikers-avatar

freek123

Berichtdoor Viciouz » Di 01 Okt 2013 21:48

Freek,

heb jij je lissen geheel onder water staan? De wortels bedoel ik dan.

Groeten Patrick

Viciouz

Terug naar Waterplanten