Google+

Zuurstofplanten niet gezond

Info over planten

Zuurstofplanten niet gezond

Berichtdoor gustdb » Vr 05 Jul 2019 22:07

Beste leden van het forum,

Sinds kort heb ik een koi vijver, die bestaat uit een bovenvijver (klein) en een ondervijver (groot). In de bovenvijver komt het gefilterde water uit, deze is zo’n 40-55cm diep en gevuld met grind zodat de vijver ong. 30cm diep is.

Ik heb 2 weken geleden 5 zuurstofplanten erin gezet die nu zo goed als dood zijn, mijn waterwaardes waren niet helemaal op orde. Ik heb mijn waterwaardes aangevuld zodat
NO3 = 0
NO2 = 0
GH = 8
KH = 14
pH = 7,8

Ik heb waterpest die met wortels in het grind staan zonder mandje of aarde en ze hebben zo’n 6-8 uur zon per dag. 2 dagen geleden heb ik nieuwe waterpest gehaald, omdat ik dacht dat de waardes zo goed waren en omdat er veel algen begonnen te groeien. Nu begint deze waterpest ook dood te gaan.

Vissen & lelies vertonen geen rare dingen, iemand enig idee wat ik moet doen om de waterpest mooi groen en gezond te laten worden i.p.v. dunne bruine kleur?

Ik hoor het graag,
Gust de Backer

gustdb

Re: Zuurstofplanten niet gezond

Berichtdoor marco67 » Za 06 Jul 2019 14:18

hallo Gust,
worden ze niet gewoon te warm? Moet wel zeggen dat het bij mij ook een aantal jaar heeft geduurd voordat het aansloeg.
het was in het begin ook altijd een zielige vertoning tot een paar jaar geleden en nou woekerd het echt en haal er een paar kruiwagens per jaar uit. :-)

groeten
marco

marco67

Berichtdoor anja pastoors » Zo 10 Nov 2019 14:23

Beetje laat, mss is het inmiddels al beter maar ik denk dat je kh te laag is. Naast een goede GH en KH waarde is voeding voor zuurstofplanten erg belangrijk om te kunnen groeien. Zuurstofplanten hebben CO2 (Kooldioxide) nodig dat uit het vijverwater gehaald wordt.

Een tekort aan CO2 kun je
meten door de KH waarde te bepalen. Het liefste is die minstens 7.

anja pastoors

Berichtdoor anja pastoors » Zo 10 Nov 2019 14:26

Niet goed gelezen, sorry, ik zie dat die 14 is. Dan kan het dat niet wezen.

anja pastoors

Berichtdoor marco67 » Di 12 Nov 2019 15:35

@ Anja,

ik heb hier een KH van 3 en de planten groeien hier weelderig. met de KH kun je niet zomaar een CO2 afgeleide maken de PH telt hier veel zwaarder mee. en ja ik kan met de KH indirect de CO2 een klein beetje beinvloeden maar dat is omdat je de PH beinvloed.

groeten
marco

marco67

Terug naar Waterplanten