Google+

2de vijver, een Koi vijver!

Vragen & ervaringen

2de vijver, een Koi vijver!

Berichtdoor IanPH » Za 22 Aug 2009 13:42

Hallo mede koiliefhebbers,

Ik wil me even voorstellen. Ik ben Ian, 36 jaar en woon sinds 2001 in een eengezinswoning in Almere-Stad. Mijn ouders hebben altijd al vijvers gehad. Maar dat waren voorheen altijd van het natuurlijke type. Dat wil zeggen gelijk met het maaiveld met een onregelmatig vorm en diepte. Er was altijd veel leven te vinden en had een zeer natuurlijke uitstraling.

Om deze rede wilde ik meteen toen ik een tuin had een vijver maken. Ik deed dat in dezelfde stijl als m'n ouders maar dan groot. Het werd een vijver over de breedte van m'n tuin. 5m x 2,5m x 1m diep.

Afbeelding

Ik begon met wat windes en goudvissen maar na 2 jaar kreeg ik m'n eerst Koi. Aangezien ik deze vis veel leuker (eet uit je hand) een sierlijker (mooie tekeningen en kleuren) begon te vinden, wilde ik al snel af van m'n goudvissen die zich maar bleven vermenigvuldigen. In 2006 kregen wij onze lieve dochter en 2 jaar later onze mooie zoon waarmee deze vijver toch een potentieel gevaar ging vormen. Dit icm de groeiende liefde voor Koi heeft mij er toe doen besluiten om een Koi vijver te maken. En wel 1 met een rand 60cm boven het maaiveld met ramen. Hieronder staat mijn ontwerp. Ik sta open voor input maar ben inmiddels al enige tijd bezig. Dus zeker qua maten kan ik niet meer veranderen.

De binnenmaten van de vijver worden 3,34 x 1,84 x 1,60 m.

Afbeelding

Wegens een beperkt budget heb ik gekozen voor een (hard)houten constructie met betonplex platen.

Ik wil deze post gebruiken om zo nu en dan vragen te stellen waar ik tegen aanloop en (als ik het niet vergeet :oops: ) zo nu en dan middels foto's m'n vorderingen te tonen.
Mijn vijver relaas is hier te lezen: http://www.koiforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=7606

IanPH

Re: 2de vijver, een Koi vijver!

Berichtdoor rudi74 » Za 22 Aug 2009 15:37

Je bestaande vijver vind ik al mooi maar voor de kids inderdaad niet zo handig. Je tekening ziet er veel belovend uit!! Ik blijf het volgen. Succes met de klus :goed:

Is het niet beter dat een UV voor het filter zit? Of zit ik er naast?
Wie het gemak niet zoekt is lui.
Gebruikers-avatar

rudi74

Berichtdoor IanPH » Za 22 Aug 2009 15:57

rudi74 schreef:Je bestaande vijver vind ik al mooi maar voor de kids inderdaad niet zo handig. Je tekening ziet er veel belovend uit!! Ik blijf het volgen. Succes met de klus :goed:

De "bestaande" vijver is inmiddels gedempt en de binnenbak van de nieuwe vijver is inmiddels af. Ik zal straks even wat :foto: :foto: daarvan plaatsen.

rudi74 schreef:Is het niet beter dat een UV voor het filter zit? Of zit ik er naast?

Naar wat ik in de afgelopen maanden (ik struin al sinds januari dagelijks rond op dit forum, ben er zowat verslaafd aan :D ) heb begrepen dient de UV straler na de laatste pomp te worden geplaatst.
Mijn vijver relaas is hier te lezen: http://www.koiforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=7606

IanPH

Berichtdoor rudi74 » Za 22 Aug 2009 16:04

Oh ok de bestaande bestaat niet meer hahaha. Dan vond ik hem in iedergeval mooi :D

Ok dat van na de laatste pomp had ik nog niet gelezen. Voor zo ver ik het weet "moet" ie na het filter zitten maar ik ben er wel zeker van dat daar nog wel een goed antwoord op komt hier.

* correctie: voor het filter*
Laatst gewijzigd door rudi74 op Za 22 Aug 2009 16:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie het gemak niet zoekt is lui.
Gebruikers-avatar

rudi74

Berichtdoor jeroen27 » Za 22 Aug 2009 16:35

wat bedoel je met met budget.
ik heb ook alles van hardhout palen 7x7 en betonplex 18mm dik maar kwa kosten is het duurder dan als je met kalkzandstenen zou opmetselen.
alleen de tijd is met betonplex sneller.

het uv moet na het filter en pomp omdat er dan (schoon) water doorheen gaat wat gefilterd is. zoals je op de tekening staat is het goed.
veel succes verder met hobbyen.
Gebruikers-avatar

jeroen27

Berichtdoor IanPH » Za 22 Aug 2009 16:44

jeroen27 schreef:wat bedoel je met met budget.

Nou ja misschien heb ik een fout gemaakt bij het berekenen, maar met beton storten en muurtjes metselen zou ik duurder zijn uit gekomen en veel langer bezig zijn. Het is inderdaad een stuk sneller bouwen zo.

Ik heb de hardhouten (Azobe) palen opgekocht van een renovatieproject (40 stuks) voor € 2,75 per paal (6x6x200) en de (9 platen) meranti betonplex voor 35 euro / stuk. Is natuurlijk nog best een hoop geld maar volgens wel goedkoper dan met beton/stenen denk ik.

jeroen27 schreef:veel succes verder met hobbyen.

Ja dank je wel :D

IanPH

Berichtdoor IanPH » Za 22 Aug 2009 17:15

Ik ben inmiddels al weer even bezig en heb daar enkele foto's van gemaakt om een indruk te geven van hoever het nu staat:

Na de vissen te hebben verhuist en het zeil uit de grond te hebben gehaald eerst maar de brug verplaatsen en het pad aansluiten
Afbeelding

Nadat het gat van de vorige vijver was gedicht kon het echte graven beginnen
Afbeelding

Aangezien ik nog geen grond weg wilde doen zat ik mezelf qua ruimte aardig in de weg. Helemaal uitgraven ging dus nog niet. Daarom maar een deel uit graven en het eerste deel monteren. Daarin is het kozijn van het raam al zichtbaar.
Afbeelding

Vervolgens de lange kanten gemonteerd
Afbeelding

En dan het eindstuk eraan. De bak is dicht :goed:
Afbeelding

Daarna de bak uitgediept tot aan het grondwater niveau. Zit nu op 1,60 totale diepte.
Afbeelding

Dit alles is tot stand gekomen in samenwerking met m'n moeder, schoonvader, Denny en Rikkert. Hiervoor (tot dus ver) mijn grote dank!

Nu ben ik me aan het oriënteren voor het filter, en alle andere materialen die daarvoor nodig zijn. Ik heb besloten om m'n filter onder het maaiveld te maken mbv een overloop. De filterput waar dit in moet komen, komt tussen de vijver en de schuur.

IanPH

Berichtdoor jeroen27 » Za 22 Aug 2009 20:45

ziet er al goed uit en al lekker op weg.
als je dingen kunt opkopen is het zeker goedkoper dat doe je goed.

gr
Gebruikers-avatar

jeroen27

Berichtdoor DJM » Za 22 Aug 2009 20:56

gaat goed zo :aai
Gebruikers-avatar

DJM

Berichtdoor pat » Za 22 Aug 2009 22:57

dit gaat snel zeg ik kijk al uit naar het vervolg :applaus: :applaus:
mensen houden van bloemen ik van koi