Na een hele tijd rondgeneusd te hebben hierzo op het forum, de nodige ontwerpen hebben gezien en de vele tips en tricks te hebben gelezen heb ik alle moed bij elkaar verzameld om een discussie te starten met de vrouw des huizes. Na ellenlange discussies over koi en vijvers heb ik haar nu eindelijk zo ver dat ik een schep de grond in mag steken. Voorheen heb ik een IBC-container gehad met wat goudvissen. Dit werd gefilterd door een driekamerfiltertje en een 9watt UV lamp.
Ons stadstuintje is zo’n 10 meter lang en 5 meter breed. Op een onlogische plek staat er een berging waarin wij wel de filter zullen plaatsen.

Het idee is om een L-vormige vijver te maken. Dit zal gedaan worden met sandwichpanelen van 8cm dikte. De vijver zal op het langste punt 3 meter worden en op zijn breedste punt 2 meter met een diepte van 1,8 meter. Dit maakt er een 9 kuub vijvertje van. De vijver zal zo’n 70cm boven het maaiveld komen zodat wij een gravity-opstelling kunnen maken.
In de hoek van de L-vorm komt een bodem drain met 110mm aansluiting. Deze zal naar een Messner Delta 18000 meerkamerfilter gaan. De vortex wordt gevuld met borstels. Het water zal daarna door Japanse matten OF Matalla matten gaan en eindigen in een kamer met zeoliet OF lavasteen.
Gelet op de nogal bescheiden afmetingen van de vijver zal het water vervolgens vanuit de meerkamerfilter een pvc collector inlopen met een diameter van 160mm. Hierin wordt een airlift geplaats met een stijgbuis van 50mm. Dit zal ook voldoende zijn voor de meerkamerfilter.
Helaas zit de afvoer van het hemelwater niet aangesloten op de riolering waardoor ik het idee heb overgenomen van mijn buren. De afvoer zal de aangrenzende brandgang inlopen waar aan het einde een put is naar de riolering.
Tips, op- en/of aanmerkingen zijn altijd van harte welkom.