Google+

Nieuwe 60m3 koivijver

Vragen & ervaringen

Nieuwe 60m3 koivijver

Berichtdoor phuberts » Di 25 Feb 2020 1:08

Hoi,

Mijn naam is Paul en ik kom uit Weert.

Ik heb al jaren een koi vijver van ongeveer 15m3 (10 jaar). Deze heb ik net zoals vele andere van jullie al meerdere keren aangepast. Zoals 2e filterlijn, regelbare pompen, grotere filter, grotere diameter leidingwerk.
Nu wij gaan verhuizen en een grotere tuin krijgen, is ook meteen besloten om het goed aan te pakken.

Aangezien het nog even duurt voordat ik aan de slag kan wil ik alvast zoveel mogelijk uitzoeken.
Maar als ik kan beginnen moet het ook snel gaan, aangezien de koi's uit de oude tuin mee gaan.

Het is de bedoeling dat het een vierkante vijver wordt van 5,5m bij 5,5m en ongeveer 2m diep. Hiervan wil ik ongeveer 30a 40 cm boven het maaiveld houden. Met mogelijk een raam erin.

Ik wil hierop 2 filterlijnen. Zo heb ik altijd een back-up en kan ik in de winter er 1 uitzetten.
De eerste filterlijn zal bestaan uit Bodemdrains, trommelfilter met amalgaam dompel uv, Bewegend bed, blue eco 500 pomp en retour vijver.
De tweede filterlijn (deze zou in de winter uit kunnen) zal bestaan uit Skimmer( wanddoorvoer met pijp omhoog), Zeefbocht, blue eco 500 pomp, trickle filter en dan retour vijver middels waterval of onder water.

Verder zal het een folievijver worden en wil ik het epdm in 3d laten maken. Hierdoor heb ik geen plooien en sterke naden.

Nu zijn er nog heel veel vragen waar ik nog niet helemaal uit ben, zoals:
- 2 of 4 Bodemdrains en welke flow is er nodig
- vlakke bodem of onder veel afschot
- vijverwand metselen uit betonblokken of sandwichpanelen
- betonvloer storten of niet en hoe dik dan
- schuifkranen of kogelkranen

Ook ben ik aan het uitzoeken hoe ik het gat gegraven krijg en vooral hoe krijg ik de grond afgevoerd. Want dat gaat nogal een smak geld kosten.
Of heeft iemand nog ideeën? En nee, verdelen over de grond in de tuin is geen optie. Dit heb ik bij mijn 15m3 vijver wel gedaan en toen is de hoogte van de hele tuin ruim 15cm gestegen.

Hopelijk hebben jullie antwoorden op mijn vragen en kunnen jullie mij helpen het in een keer goed te doen.
Aangezien ik weet dat je toch altijd groter wil (uit eigen ervaring), wil ik het meteen groots aanpakken.

phuberts

Re: Nieuwe 60m3 koivijver

Berichtdoor nick22 » Wo 26 Feb 2020 10:39

welkom
Weert daar kom ik wel regelmatig

voor de grond zou ik eens kijken of je het bij een boer op het land mag gooien

nick22

Terug naar Aanleg & Ontwerp