Google+

2020 nieuwe vijver bouwen

Vragen & ervaringen

2020 nieuwe vijver bouwen

Berichtdoor abroeders » Ma 30 Dec 2019 17:47

Beste allemaal,

Mijn naam is Arno en kom uit Breda. Na jaren uitgekeken te hebben naar het hebben van een echte koivijver wil ik begin volgend jaar de tuin renoveren en als eerste een koivijver bouwen.
Ik heb me al behoorlijk verdiept in wat ik wel en niet wil, maar zit toch nog met veel vragen. Ik wil me vooral behoeden voor fouten in het ontwerp waar ik later spijt van krijg, dus hoor graag van jullie wat er goed is, maar vooral ook wat er beter kan. Onderaan mijn post staan sowieso vragen waar ik nog graag iemand zijn advies over zou willen hebben.

Schematisch moet het als volgt worden:

Afbeelding

https://db3pap001files.storage.live.com/y4pPLR_cR5cSF9dSk8bW6cvzOKuJ4YNAc8v87wIgt4Z6u-40669fs4Qk4dz-4XCt1nbqcAK_BWA11lTuD5Ev6JYcvybgP_Qaa5eC752nNBxpjXI398BZIRSGLaYbx6s1zaAFdkE7D9w3UaGa8yXh7hl5ZEmEmlsZkp-XlgOYQyLSGA/Ontwerp.PNG?psid=1&width=1443&height=1059

Opbouw:
Bodem: gewapend beton 20cm, aanvoerlijn onder beton laten lopen. Betongaas 8 mm in het midden van beton.
Randen: opgemetselde betonblokken 15cm dik (of is 10cm voldoende)

Aanvoerlijn:
3 x beluchte drains 110 mm
1 x skimmer 110 mm, doorvoer 70 onder wateroppervlakte
afstand vijver tot filter ongeveer 8 meter (filter komt in schuur)

Filter:
Combifilter OA-45
55W dompel UVC in trommelkamer

Pompen:
2 x DM vario 30000, 4x kogelkranen 75mm direct voor en achter. Meteen leidingwerk 110mm voor en achter kogelkranen 75mm (is vrije doorlaat kogelkraan > 2")

Retour:
2 x 110; in vijver op 70 onder water oppervlakte

Overloop:
50 mm vanuit 70 onder water oppervlakte. Niveaumeting via deze leiding.

Verversing:
1x per week 3m3 automatisch 's-nachts laten weglopen door solenoid klep 1" achter pomp.
hierna automatisch vullen door waterleiding via 1/4" solenoid achter BWB bak

Beluchting:
's-nachts op de drains; 1 voor 1 dmv solenoid kleppen. (Wil geen beluchting overdag in vijver) (Wat voor pomp indien 1 drain gelijktijdig?)
Aparte luchtpomp voor BWB. (AP-60)

Vragen die ik nog heb:
* aanvoerlijn bij filter recht omhoog, of vanaf vijver geleidelijk laten oplopen
* meteen uit drain 2x 45 graden om aanvoerlijn onder beton uit te laten komen.
* indien in de toekomst trickle filter, dompelpomp in trommelkamer?
* wat voor luchtpomp bodemdrain?
* extra schuiven van aanvoerlijn rechtstreeks naar riool nodig?
* stijgbuis op de aanvoerlijn bij filter voor rioolrat ontstopper?
* 45 graden hoeken in de hoeken van de vijver, hoe klein mogen deze zijn? Ik wil ze onder de vijverrand laten vallen.
* twijfel nog tussen 3D epdm zak of polyesteren. Voors en tegens? Kan ik de 45 graden hoeken in 3D zak meebestellen?
* in zomer doorstroming 30m3/uur en winter 15m2/uur? Voldoende? Is dit haalbaar met voldoende flow in de aanvoerlijn?
* Is stroomsnelheid in de aanvoerlijn genoeg om bezinking te voorkomen?
* Vijver wordt gegraven vlak langs een gefundeerde enkelsteens schutting. Wat te doen om instortingsgevaar te voorkomen. Ik zat te denken aan per 1,25 meter uitgraven en grond onder fundering opsluiten met betonplex tot aan bodem. Horizontale stempels om de betonplex tegen te houden. Muur met betonblokken hiertegenaan opmetselen. Betonplex wordt dan meteen als bekisting voor de vloer gebruikt.

Mocht je suggesties hebben of verbeteringen dat hoor ik dat uiteraard graag.

abroeders

Re: 2020 nieuwe vijver bouwen

Berichtdoor abroeders » Di 31 Dec 2019 12:23

Het plaatje was niet meer zichtbaar, hier is het ontwerp nogmaals:

Afbeelding

abroeders

Terug naar Aanleg & Ontwerp