Google+

Nieuwe vijver 50m3

Vragen & ervaringen

Nieuwe vijver 50m3

Berichtdoor Jeroemba » Za 07 Jul 2018 10:04

Hallo allemaal,

Na 1,5 jaar gebouwd te hebben aan onze nieuwe boerderij en mijn kois een jaar in een zwembad (met vijverfolie) van 10 kuub gehouden te hebben, is het dan nu tijd voor de bouw van onze nieuwe en alweer 3e koivijver. Ik ben dan ook ruim een jaar niet meer actief geweest op dit forum, druk, druk, druk ;-)
In onze eerste woning hadden we een 7 kuubs koivijver, daarna een 20 kuubs koivijver bij de 2e woning, maarrrr ik wil meer met de hobby en heb daar nu de ruimte voor.
Het gaat dus een 50 kuubs koivijver worden, maar dit keer in een natuurvorm. Hoe ik dit allemaal ga realiseren kom ik later nog een keer op terug, dit deel zal voor de minste problemen zorgen en heb ik redelijk wat ervaring in.
Toch zit ik echter met 1 probleem en ik kan daar nergens antwoord op vinden.

Het is de bedoeling dat de wanden ongeveer 45 graden af gaan lopen en dan op een vlakke bodem uitkomen. Hoe ik deze vloer stort is geen probleem, dit al vaker gedaan. Echter weet ik nog niet hoe ik de schuine wanden ga doen.
Het betreft vermoedelijk stevige leemgrond en 45 graden is geen mega stijle wand, maar toch ben ik bang dat eea gaat verzetten, ook ten opzichte van de bodem. Ook wil ik wederom met meerdere bodemdrains gaan werken, dus wil ik om deze reden een stevige bodem hebben.
Aangezien de vorm natuurlijk is en ik uiteraard ook met budgetten zit is het dit keer onmogelijk om met materialen als sandwichpanelen te werken (ivm de vorm). Ook ga ik me ditmaal geen zorgen maken om isolatie voor de wintermaanden. Mogelijk omdat ik volgend jaar een sluiswerking in de vijver ga bouwen en de kois dan eind zomer via de sluis zo de schuur in zwemmen waar het winterverblijf zal komen. Dit zijn echter toekomstplannen en hier moet nog flink voor gespaard worden ;-)

Ik zat zelf te denken om de gehele vijver dus van gestabiliseerd zand te maken (zand-cement verbinding). Denken jullie dat dit stevig genoeg is? En zal ik de bodem dan ditmaal ook van gestabiliseerd zand maken of deze toch storten? Of hebben jullie andere ideeen?
De randen van de vijver en het looppad om de vijver heen wordt sowieso verstevigd.

Lang verhaal kort. Wat te doen met de wanden en eventueel de bodem kwa stevigheid?
18m3 koivijver, ultrasieve 3, sansai 15000 + vortex, sansai trickle, 2x 10000 liter pomp
Gebruikers-avatar

Jeroemba

Re: Nieuwe vijver 50m3

Berichtdoor marco67 » Za 07 Jul 2018 12:05

Geen schuine wanden maken. Die dingen hebben alleen maar nadelen. Ik heb hier op het ogenblik ook schuine wanden en er blijft altijd troep op liggen. Je hebt ook geen schaduw van schuine wanden rechte kanten geven altijd wel wat schaduw. Je temperatuur schommelt veel meer omdat je een groot oppervlakte hebt tenopzichte van je inhoud. Ook je verdamping gaat deze dagen harder als bij rechte wanden en dan vooral in cm en dat kan een probleem geven met je filter en skimmers. Ik verdamp op het ogenblik tussen de 8 en 10 cm per dag ( elke cm is bij mij 1,5 kuub) dus voor mij nooit meer schuine wanden.
Maar om op je vraag terug te komen ik zit op zandgrond dus die hebben we gewoon schuin uitgegraven en gestabeliseerd zand tegen aan geplakt.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor WvD » Za 07 Jul 2018 22:35

Als het klopt wat Marco zegt zou mijn voorstel zijn om recht omhoog te metselen of een rechte bak te maken en aan de zicht zeide een mooi ondiep deel te maken van een halve of hele meter breed dat wel een natuurlijke vorm heeft.
Dan zou ook polyester mijn voorkeur krijg

WvD

Berichtdoor Jeroemba » Ma 09 Jul 2018 9:25

Bedankt voor jullie reactie en tips! Ik ben me inderdaad bewust van de nadelen van deze manier van bouwen, maar rechte wanden ga ik helaas voor lief nemen in deze vijver. Er komen veel schaduwpartijen rond de vijver en zoals gezegd gaan de kois uiteindelijk naar binnen in de winter. Ik hou jullie op de hoogte!
18m3 koivijver, ultrasieve 3, sansai 15000 + vortex, sansai trickle, 2x 10000 liter pomp
Gebruikers-avatar

Jeroemba

Terug naar Aanleg & Ontwerp