Google+

Quarantaine hok

Vragen & ervaringen

Quarantaine hok

Berichtdoor Gradjekoi » Wo 04 Jul 2018 20:04

Aangezien ik de vijver ga verbouwen van zon 5,5kuub naar 10kuub, zit ik ook te denken om meteen een Q-hok te maken.
Nou hebben wij niet heel veel ruimte daarvoor dus was dit wat er in mij opkwam..

-Bestaande schuur 230x500cm.
een wand erin maken dmv. 2 opbergkasten te plaatsen, (zie afbeeldingen). zodat je 2 gedeeltes hebt in de schuur, een hobby gedeelde en een koi/quarantaine gedeelte.

zou dit groot genoeg zijn? of is het niet de moeite waard ?
Bijlagen
image-2018-07-04 (6).jpg
vooraanzicht schuur / Q-hok werkbankgedeelte
image-2018-07-04 (5).jpg
vooraanzicht schuur / Q-bak en filtergedeeldte
image-2018-07-04 (4).jpg
bovenaanzicht schuur met Q-hok

Gradjekoi

Re: Quarantaine hok

Berichtdoor Buddy » Wo 04 Jul 2018 21:53

Een Q-BAK kan nooit te groot zijn :over Het ligt eraan wat voor Koi je hebt zwemmen. Wanneer er nood is moet je kunnen handelen...
Hier heb ik 3kub q- bak en nu als nood een 600liter extra draaien (blauwe bak). Hier zwemmen een paar Jumbo's ... Als die behandeld
moeten worden heb ik plek .... Dus kijk naar jou bestand.. dan weet je of die groot genoeg is :goed:

Wel zorgen voor voldoende ventilatie.

Buddy

Berichtdoor Gradjekoi » Wo 04 Jul 2018 22:25

Buddy schreef:Een Q-BAK kan nooit te groot zijn :over Het ligt eraan wat voor Koi je hebt zwemmen. Wanneer er nood is moet je kunnen handelen...
Hier heb ik 3kub q- bak en nu als nood een 600liter extra draaien (blauwe bak). Hier zwemmen een paar Jumbo's ... Als die behandeld
moeten worden heb ik plek .... Dus kijk naar jou bestand.. dan weet je of die groot genoeg is :goed:

Wel zorgen voor voldoende ventilatie.

Ik heb 10 kois
2 van 35 tot 40 cm
De andere 8 zitten tussen de 20 en 30 cm.

Enkele luchtroosters plaatsten zou dat al voldoende zijn?
Of moet ik ook echt met afzuiging werken?

Gradjekoi

Berichtdoor marco67 » Wo 04 Jul 2018 23:52

Afhankelijk van wat je gaat doen kunnen luchtroosters voldoende zijn.
Als de ruimte verwarmt is en 2 graden warmer is als je water dan is je verdamping nihil en kan je dus met lucht roosters uit, ga je alleen het water verwarmen in een koude schuur dan moet je gaan afzuigen anders heb je binnen no time paddestoelen .

Ik laat overigens nooit mijn qbak draaien als ik hem niet nodig heb. ik vul hem pas met vijver water als ik besluit een koi in quarantaine te zetten. dat heeft als voordeel dat de koi's dan in hetzelfde water gezet worden en dus minder stress hebben. de qbak staat binnen in de werkplaats en daar is het 20 graden en als ik de bak vul met water van 4 graden dan is hij met 3 dagen 18graden zonder te verwarmen (de qbak is 10m3 en ik vul hem altijd voor de helft met water uit de vijver en de rest vul ik aan met een klein straaltje kraantjes water en het duurt zeker een dag of 10 voordat hij dan vol is) mijn filter ligt dus ook de meerderheid (hopelijk het hele jaar) stil, mijn gedachte is hier heel simpel als er een koi in de qbak gaat dan moet ik toch behandelen en met al die chemische middelen roei ik ook aardig mijn filter uit, dus ik spoel continue en heb eigenlijk nooit last van ammonium of nitriet pieken.

ik zou alleen de doorgang van 50cm even goed overdenken en proberen, Als ik met een koi in mijn handen loop kom ik daar niet doorheen (en het ligt niet alleen aan mijn buik :-) )

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Gradjekoi » Do 05 Jul 2018 3:08

Oke bedankt! :bier :goed:

Ik wil het Q-hok echt alleen gebruiken bij nood, dus waneer ik een zieke vis heb dat ik hem toch apart kan zetten en dat ik eventueel een afstrijkje kan maken en behandelen als het nodig is. Verder geen gekke plannen met het hok.

marco67 schreef:ik zou alleen de doorgang van 50cm even goed overdenken en proberen, Als ik met een koi in mijn handen loop kom ik daar niet doorheen (en het ligt niet alleen aan mijn buik :-) )

Dat moet ik inderdaad even kijken, het probleem is alleen dat er 2 kasten in de schuur staan en die zijn allebij 90cm breed dus houd ik maar 50cm over. Mischien dat ik een kast wat smaller kan maken, de kasten komen niet vast te staan dus bij echte nood kan het eventueel opgeschoven worden. Maar ik denk dat ik de komende jaren niet echt problemen ga ondervinden met de doorgang, aangzien de grootste ong 40 cm is. :roll:

Gradjekoi

Berichtdoor WvD » Do 05 Jul 2018 7:05

Als ruimte een probleem is zijn er 2 oplossingen:
Een q-bak die onder een tafel past en dus als werk tafel kan fungeren. Of een bak maken met 3d folie er in.
Zo kan je de bak op bouwen of afbreken wanneer dat nodig is.

WvD

Berichtdoor KoiDevil » Do 05 Jul 2018 19:28

Of een flexibel vat, die zet je neer als je moet behandelen en daarna vouw je hem weer op.
Dan hoeft je niks te bouwen.
Gebruikers-avatar

KoiDevil

Terug naar Aanleg & Ontwerp