Google+

Bodemdrain op riool

Vragen & ervaringen

Bodemdrain op riool

Berichtdoor Gradjekoi » Zo 24 Jun 2018 3:32

Hallo

Ik ben bezig met de nieuwe koi vijver, nu wil ik ook een bodemdrain plaatsen, maar we hebben te weinig ruimte om een filterput te maken waardoor de filter boven het wateroppervlak komt te staan dus wel pomp gevoed moet zijn. Ik had dus in gedachte om de bodemdrain rechtsreeks aan te sluiten op het riool met een schuif of kogel kraan ertussen en eens per week open te zetten waar door het vuil van de bodem weg kan.

Is dit mogelijk of heeft er iemand een beter idéé?

Bedankt alvast

Gradjekoi

Re: Bodemdrain op riool

Berichtdoor Buddy » Zo 24 Jun 2018 9:14

Ligt eraan hoe groot jou vijver wordt , bodem drain werkt het beste met een constante flow. Vuil wat door de Koi verplaatst wordt op de bodem buiten het bereik van de drain komt in de flow terecht ... en wordt afgevoerd.....

Hoe jij hem gaat gebruiken gebeurt bovenstaande niet, dus alleen rond om de drain wordt weggezogen... Dus extra drains plaatsen kan ....
echter niet mijn voorkeur. Bij gebruik van een pomp kan je een collector plaatsen waar je drains in uit komen, daar plaats je de pomp in.

Ik heb zelf een collector gemaakt voor airlift, zoiets kan je makkelijk maken als pompput.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Buddy op Zo 24 Jun 2018 9:17, in totaal 1 keer gewijzigd.

Buddy

Berichtdoor Buddy » Zo 24 Jun 2018 9:14

2x geplaatst :over

Buddy

Berichtdoor Gradjekoi » Zo 24 Jun 2018 19:25

Buddy schreef:Ik heb zelf een collector gemaakt voor airlift, zoiets kan je makkelijk maken als pompput.
Afbeelding

Bedankt voor de tip! Heb je mischien een link naar een site waar het uitgelegd wordt hoe deze te maken is?

Gradjekoi

Berichtdoor Buddy » Zo 24 Jun 2018 20:31

Als je een beetje handig bent is dit makkelijk zelf te maken , ik heb de collector gemaakt uit 2 stukken van 1 mtr.

Wat heb je nodig :

- doorvoeren voor ronde buis (ik heb 110 gebruikt)
- buis 315mm
- 2 deksels 315mm
- lieve vrouw van wie je de oven mag gebruiken :idea:

Ik had twee stukken van 1 mtr, hier heb ik van 1 buis 20 cm afgezaagd. Van dat stuk heb ik een sok gemaakt.
( In dit gedeelte even lief jou vrouw aankijken) De ring van 20 cm breed doe je in de oven 180gr ongeveer 5 min.
Pvc wordt dan flexibel en deze trek je over jou 315mm heen .... Ziedaar je hebt een sok om de beide buizen aan
elkaar te lijmen.

Dit doe je ook met de ronde doorvoeren, warm maken en in de curves drukken van de 315 mm buis. Zodra deze
in de juiste vorm zijn het gat aftekenen op jou 315mm buis. Deze is niet meer rond maar een beetje ovaal geworden.

In elkaar zetten, maak je eerst de doorvoeren erop, dan de deksel lijmen. Zodra je hiermee klaar bent de beide buizen
aan elkaar lijmen :goed: ( bovenstaande heb ik ook foto's van)

Het gaat wat eenvoudiger met een 400mm buis :goed:

Wat je ook kunt doen, is er een kopen ( Google pompputten) .... Echter zitten hier vaak niet jou gewenste aansluitingen op.

Succes!

Buddy

Berichtdoor WvD » Ma 25 Jun 2018 16:13

Wil je een filmpje dan moet je op YouTube zoeken naar airlift koi vrienden
Goede uitleg

WvD

Berichtdoor Gradjekoi » Ma 25 Jun 2018 21:33

Buddy schreef:Als je een beetje handig bent is dit makkelijk zelf te maken , ik heb de collector gemaakt uit 2 stukken van 1 mtr.

Wat heb je nodig :

- doorvoeren voor ronde buis (ik heb 110 gebruikt)
- buis 315mm
- 2 deksels 315mm
- lieve vrouw van wie je de oven mag gebruiken :idea:

Ik had twee stukken van 1 mtr, hier heb ik van 1 buis 20 cm afgezaagd. Van dat stuk heb ik een sok gemaakt.
( In dit gedeelte even lief jou vrouw aankijken) De ring van 20 cm breed doe je in de oven 180gr ongeveer 5 min.
Pvc wordt dan flexibel en deze trek je over jou 315mm heen .... Ziedaar je hebt een sok om de beide buizen aan
elkaar te lijmen.

Dit doe je ook met de ronde doorvoeren, warm maken en in de curves drukken van de 315 mm buis. Zodra deze
in de juiste vorm zijn het gat aftekenen op jou 315mm buis. Deze is niet meer rond maar een beetje ovaal geworden.

In elkaar zetten, maak je eerst de doorvoeren erop, dan de deksel lijmen. Zodra je hiermee klaar bent de beide buizen
aan elkaar lijmen :goed: ( bovenstaande heb ik ook foto's van)

Het gaat wat eenvoudiger met een 400mm buis :goed:

Wat je ook kunt doen, is er een kopen ( Google pompputten) .... Echter zitten hier vaak niet jou gewenste aansluitingen op.

Succes!

Bedankt voor de uitleg! :goed: hier kan ik wel wat mee zeker samen met de video die Wvd me aanraadt

Gradjekoi

Berichtdoor Gradjekoi » Do 28 Jun 2018 17:07

Dus als ik het goed begrijp, collector naast de vijver ingraven, die op de BD aansluiten, de airlift in de collector hangen en die weer doorverbinden met de filter?

Moet dan niet alsnog de filter op waterniveau staan, of wat is de maximale hoogte die een airlift kan halen?

Of begrijp ik het totaal verkeerd?

Gradjekoi

Berichtdoor Buddy » Do 28 Jun 2018 19:29

Collector op vijverniveau graven, hier sluit je de bodemdrain en evt de skimmer op aan. Zet de pomp in de put en deze zuigt het water eruit.
Wanneer airlift geldt het zelfde, echter moet jou filter ook op vijver niveau staan ( gravitaire) :goed:

Buddy

Berichtdoor Gradjekoi » Do 28 Jun 2018 20:29

Buddy schreef:Collector op vijverniveau graven, hier sluit je de bodemdrain en evt de skimmer op aan. Zet de pomp in de put en deze zuigt het water eruit.
Wanneer airlift geldt het zelfde, echter moet jou filter ook op vijver niveau staan ( gravitaire) :goed:

En de rommel die van de bodem weggezogen wordt? Blijft dat dan in de collector staan? Of wordt dit weer meegenomen door de pomp?

Heeft dat dan niet het zelfde effect als dat ik de bodemdrain rechtsreeks op de pomp aansluit, dat de pomp m aanzuigt en dan naar de filter toe?

Gradjekoi

Volgende

Terug naar Aanleg & Ontwerp