Google+

Nieuwe Vijver

Vragen & ervaringen

Nieuwe Vijver

Berichtdoor joeyroodselaar1 » Do 10 Mei 2018 15:18

Hallo,

Ik ben met een nieuw project bezig en wil bij mijn nieuwe vijver het beste voor mijn Koi.

Ik heb voorheen een vijver gehad van EPDM.
Nu ben ik een nieuwe aan het bouwen 11 meter lang 3 breed en 2 diep.
Kort om een flinke bak. Ik zit alleen nog te twijfelen tussen polyester of weer EPDM.
Heeft iemand goede of slechte ervaringen met beide?
Ik hoor het graag.

joeyroodselaar1

Re: Nieuwe Vijver

Berichtdoor WvD » Do 10 Mei 2018 15:55

Hoe wil je de wanden maken?
Epdm kan je goed doen, andere keuze is 4ever flex
Dit is te lassen net als pvc folie en net zo duurzaam als epdm.
Polyester.... dan zou ik ook kijken naar een hdpe bak.
Dit zal samen met metselen misschien nog wel goedkoper zijn.

WvD

Berichtdoor joeyroodselaar1 » Do 10 Mei 2018 16:11

Er is al een complete bak gemetseld er zit alleen geen bodem in. Ik ben dus nog helemaal flexibel

joeyroodselaar1

Berichtdoor WvD » Do 10 Mei 2018 20:36

S er geen beton vloer gestort waar de muren op zijn gemetseld? Waardoor je een zwevende beton vloer gaat maken die los staat van de wanden?
Zeker geen polyester.
Je vloer kan namelijk een beetje zakken waar je muren blijven staan. Hierdoor heb je kans dat je polyester gaat scheuren met een lekke bak tot gevolg.

WvD

Berichtdoor joeyroodselaar1 » Do 10 Mei 2018 21:15

Oké, ja ik heb inderdaad de muren gemetseld op een fundering. En er zit geen vloer in, wat je zegt over het zakken van de vloer klinkt heel logisch.
Waarschijnlijk ga ik dus op een folie uit komen.
EPDM of 4 ever flex dus eventueel. Ik zoek nog even verder uit wat me het beste lijkt.
Ook over het filter weet ik nog niet wat te kiezen. Ik hoor goede en slechte verhalen over trommels, over band filters ook. Ik wil wel graag een automatisch filter. Hebben jullie ook nog suggesties?
Bedankt zover al !

joeyroodselaar1

Berichtdoor WvD » Do 10 Mei 2018 21:59

Alle trommels zijn tegenwoordig wel goed.
De een is luxer als de ander met auto sturing
via mobiel of types die onder water niveau werken. Het is maar net wat je kan en of wilt uitgeven.
Band filters zijn ook goed maar nog te duur naar mij idee
2 tips bezuinig niet op de pomp dit verdien je terug.
En ga niet alleen een bwb gebruiken, pak ook een matten kamer of trickle toren er bij.

Mijn volgende vijver gaat er meer komen als alleen een bwb na de trommel. Twijfel nog tussen de trickle of matten kamer.(energie zuinig vs extra lucht).

WvD

Berichtdoor joeyroodselaar1 » Vr 11 Mei 2018 15:15

Ik zat zelf te denken om een bead filter achter de trommel te zetten. En een planten filter sowieso. Trickle filter en eiwit afschuimen kan er ook nog tussen

joeyroodselaar1

Berichtdoor WvD » Vr 11 Mei 2018 16:40

Een bead filter na een trommel zou niet mijn voorkeur krijgen. Een bead is een druk filter wat weer veel weerstand geeft en dus een groter stroom verbruik.
Ook zou een sieve al voldoende zijn als voor filter.
Ongeacht of je een sieve of trommel er voor zet je zal een bead altijd met regelmaat een bead moeten spoelen.
Maar dat wou je toch niet?

Met een planten filter heb ik zeer slechte ervaring.
Maak je fouten in de aan leg heb je veel problemen met je vissen.
Dit moet een 2de filter lijn zijn met een eigen voor filter en bodemd drain het liefst lang en smal en altijd af te koppelen zijn van je vijver.
Er mag namelijk geen vuil op de bodem blijven liggen en ook geen dode hoeken ontstaan met stilstaand water.

WvD

Berichtdoor joeyroodselaar1 » Za 12 Mei 2018 7:26

Ik heb in mijn vorige vijver een bead gehad die moest ik inderdaad redelijk vaak spoelen. Ik dacht als er een trommel voor zit zal dit minder zijn. Maar inderdaad dit heeft een zware pomp nodig. Betreft de problemen met een planten filter heb ik nog niet vaak gehoord.de zaak waar ik veel kom raadde dit sterk aan. Ik had dit ook op mijn vorige vijver inderdaad een apart circuit met drains om hem goed schoon te kunnen maken. Maar ik denk dat er dus sowieso een BWB komt. Kun je mij nog uitleggen waarom je het niet aanraad alleen een bwb te gebruiken ?

Bedankt alvast

joeyroodselaar1

Berichtdoor WvD » Za 12 Mei 2018 8:03

Een ben duurt lang voordat het is opgestart.
Dit kan soms wel 2 jaar duren.
Als ja dan ook nog eens een op behandeling doet begin je weer van voren.

Een trickle start zeer vlug op.
En bij matten krijg je een dikke bacterie laag die zware klappen kan krijgen en zo weer sneller gaat werken als een bwb.

WvD

Volgende

Terug naar Aanleg & Ontwerp