Google+

Advies voor bestaande vijver .

Vragen & ervaringen

Advies voor bestaande vijver .

Berichtdoor boumi80 » Vr 20 Apr 2018 13:23

Hallo iedereen ,

Wij hebben een huis gekocht met een siervijver en binnen 2 weken krijgen we de sleutel.
Ik wil graag mijn 4 koi's meenemen van mijn huidige vijver . Momenteel is de vijver pompgevoed en het liefst wil ik er bodemdrains in en eventueel aansluiten op een trommelfilter, maar het probleem is eigenlijk dat de vijver maar 0,75m diep is en niet dieper kan door de fundering ,omdat de vijver vlak naast het huis ligt . De diepte is niet ideaal ,maar mijn koi's zitten nu ook in een kleine vijver met bodemdrain van maar 0,55m diep (dakappartement) , in de winter komt er altijd wel een winterkap op .
Ik weet nu eigenlijk niet goed wat doen nu .
Het liefst wil ik de vijver behouden om de kosten te drukken , maar met de pomp in de vij er zie ik niet erg zitten,want ik heb geen zin om elke week de pomp uit te kuisen.
De vijver is momenteel 10m lang , 1,20 breed en diepte 0,75m , dus een 9cub ongeveer .
Nog een paar foto's om een idee te geven .
Kan er mij iemand advies geven aub? :over

Alvast bedankt
Groeten
Bjorn

image-2018-04-20 (1).jpg

image-2018-04-20.jpg

image-2018-04-20 (2).jpg

boumi80

Re: Advies voor bestaande vijver .

Berichtdoor Buddy » Wo 25 Apr 2018 14:51

Hoi Bjorn,

9kub is qua water veel echter is mis je diepte. Dus deze vijver heeft veel te maken met temperatuur schommelingen wat
een bij een Koi stress oplevert. Dit met alle gevolgen die hierop volgen. Ik weet niet hoe groot de koi zijn maar hangt ook veel van af :over
Wat mooi zou zijn om deze vijver te behouden en een vijver erbij te maken.... :goed:

Wat je ook kun doen is een kant vd de vijver invoer en andere kant afvoer zodat de flow krijgt..... Je kunt met jou bestaande vijver leuke
dingen doen ... Maar voor grotere Koi .... Niet geschikt :over

Buddy

Berichtdoor boumi80 » Do 26 Apr 2018 9:46

Buddy schreef:Hoi Bjorn,

9kub is qua water veel echter is mis je diepte. Dus deze vijver heeft veel te maken met temperatuur schommelingen wat
een bij een Koi stress oplevert. Dit met alle gevolgen die hierop volgen. Ik weet niet hoe groot de koi zijn maar hangt ook veel van af :over
Wat mooi zou zijn om deze vijver te behouden en een vijver erbij te maken.... :goed:

Wat je ook kun doen is een kant vd de vijver invoer en andere kant afvoer zodat de flow krijgt..... Je kunt met jou bestaande vijver leuke
dingen doen ... Maar voor grotere Koi .... Niet geschikt :over

Bedankt voor je reactie ,maar een extra vijver gaat niet lukken .
Qua temperatuur schommelingen heb je gelijk , maar in de vijver op het appartement waar ze nu zitten is het ondieper en heb ik zon vanaf smiddags tot de zon ondergaat ,wel is er een zonnewering aanwezig en in de winter ligt er een winterkap op. Ik heb nooit problemen gehad in die 10 jaar . De koi zijn 30 a 40 cm .
In het nieuwe huis is er enkel in de voormiddag zon dus in principe ga ik daar wel op vooruit ,maar de diepte blijft sowieso niet ideaal .

Ik zou eventueel met reserved bodemdrains willen werken om toch vuil van de bodem weg te krijgen ,maar kunnen die ook in gravity ?

Groeten

boumi80

Berichtdoor nick22 » Do 26 Apr 2018 20:11

ik zou voor de vijver gaan graven en dat stuk wat nu 0.75 is, schuin laten aflopen

nick22

Berichtdoor Megalodon » Zo 27 Mei 2018 11:10

Misschien de vijver ophogen.
Dus er een rand op maken van 30 - 40 cm ofzo.

Wat betreft de bodemdrain . Ik zou toch een manier zoeken om er een drain in te maken.
Ik zou niet meer zonder kunnen.

Megalodon

Terug naar Aanleg & Ontwerp