Google+

Vijver rigoureus renoveren

Vragen & ervaringen

Re: Vijver rigoureus renoveren

Berichtdoor Buddy » Zo 22 Jul 2018 10:05

Zorg wel dat de lava van de bodem komt te liggen zodat onderdoor gespoeld kan worden. Neem ook niet te fijne lava brokken.... dit slipt makkelijker dicht.. Veel koi liefhebbers krijgen na enkele jaren problemen met de Koi door veel bacteriën druk wat groeit in het planten filter.
Dus zeker goed onderhouden :goed: terpjes maken lijkt mij en zeer mooie oplossing ben benieuwd naar het resultaat en wanneer de opening is, dan komen wij graag langs :applaus:

Buddy

Berichtdoor anja pastoors » Di 24 Jul 2018 16:42

Weer veel werk verzet ondertussen, de loze ruimte gecreëerd van plantenkratjes maar die paste natuurlijk net niet zodat er overal een paar mm vanaf geslepen moest. Echt een rotklus. Kruiwagens met lava en grind gesjouwd, water en baccies erin en de koi's verlost uit het zwembadje. Ik schrok wel van de conditie waarin ze verkeerde. Het zwembadwater was echt groen zodat ik ze niet goed meer kon zien. Ze hebben behoorlijk wat geleden. Ook de planten hebben bijna 2 maanden op elkaar stapelen geen goed gedaan. Nu nog de afwerking en zaterdag ruzie maken met het filtersysteem want dat loopt nog niet zoals we dat willen. Nog maar een keer naar de stort met afval en de rest van de tuin op orde brengen. Maar wat zijn we blij en trots op het resultaat. De link is weer aangevuld met de laatste fotoos.

https://myalbum.com/album/GspYN1pAw613

anja pastoors

Berichtdoor anja pastoors » Za 28 Jul 2018 23:51

De filterbak krijgen we niet voor elkaar zoals we willen, mss hier de gouden tip. We hebben een redlabel 10.000 pomp. Die staat nu achter de filterbak op waterniveau. In de vijver hebben we 2 bodemdrains en een skimmer op een aparte lijn. Het is de bedoeling dat het water terugloopt via de plantenfilters, een hoge en een gelijk met het waterniveau. Deze kunnen we apart open en dicht zetten. Nu kunnen we het niet voor elkaar krijgen om het water over de beide plantenfilters te laten lopen, dan loopt de hoge bak leeg. Ook lukt het niet om de skimmer erbij te laten draaien. Zou een zwaardere pomp de oplossing kunnen zijn? Zou wel balen zijn, deze is net 3 maanden oud.

anja pastoors

Berichtdoor KoiDevil » Zo 29 Jul 2018 20:45

Ik denk dat er een pomp bij moet, 2 bodemdrains en een skimmer heeft 20-25 kuub pomp nodig.
De hoge plantenfilterbak heeft niet genoeg aanvoer vandaar dat die vlugger leeg loopt dan gevuld wordt.
De pomp heeft niet genoeg capaciteit om de skimmer ook nog te laten werken.
Als je alle twee de drains dicht zet zal de skimmer wel werken.
Ik lees dat de pomp op waterniveau staat, ik neem aan onder waterniveau de pomp is niet zelfaanzuigend en moet onder water.
Gebruikers-avatar

KoiDevil

Berichtdoor anja pastoors » Ma 30 Jul 2018 21:24

Ja klopt, staat onder waterniveau. Bedankt voor de reactie. Was er al bang voor dat de pomp te weinig capaciteit had. Vanavond samen met de buurman maar eens gekeken hoe we dat aan gaan pakken. Ik heb nog maar een pomp besteld, aqua forte dm vario 20.000 zo uit mijn hoofd. Het is de bedoeling dat die dan op de leiding komt die in het plantenfilter komt dat even hoog is al de vijver. Dan moet het lukken hoop ik toch.

anja pastoors

Berichtdoor anja pastoors » Zo 12 Aug 2018 18:32

Na de ammoniak piek nu sinds gisteren ook de nitriet gelukkig helemaal onder controle. Toch ben ik nog steeds niet blij met de conditie van de koi 's, de kleuren zijn niet helder, een grote doitsu sanke heeft een wond onder zijn bek en rode vlekken op zijn huid. Een kleine koi had gisteren ineens een dikke bult aan zijn buik. Toch maar even gebeld voor een afstrijkje.

anja pastoors

Berichtdoor anja pastoors » Di 14 Aug 2018 13:37

Ai, de grote sanke had bekrot en zat vol costia, de platina had dit alles niet maar zat vol wormen. Had de sanke weer niet. De sanke geeft antibiotica gehad, verder een heel behandelschema met fmc, daarna flubenol. Om mijn goede baccies te behouden dus het water laten zakken tot onder het plantenfilter en met de oude pomp een constructie bedacht om te zorgen dat er toch doorstroming is. Ik moest zeker de eerste 5 uur de vijver goed observeren dus zit ik met mijn kop koffie bij een vijver die lijkt op een slushpuppie.

anja pastoors

Berichtdoor mollie » Di 14 Aug 2018 23:18

Das minder om te lezen succes met behandelen
Gr Ron

mollie
moderator

Vorige

Terug naar Aanleg & Ontwerp