Google+

Vijver rigoureus renoveren

Vragen & ervaringen

Re: Vijver rigoureus renoveren

Berichtdoor Buddy » Do 07 Jun 2018 22:07

anja pastoors schreef:Deze maakt veel koivijver, is zelf ook gek van koi s en weet waar hij over praat, dat vertrouwen heb ik wel gelukkig. Hij wordt 1,55 meter diep., 2 bodemdrains en een skimmers. We waren alleen wat in discussie over het plantenfilter, hij wil een soort drainagesysteem zodat het water van onderin in de lavastenen loopt, ik vraag mij af of dat niet verstopt raakt en dan dan water in de filterbak gaat o erlopen.

Hoveniers en vijvers zet ik ook altijd mijn vraagtekens :over maar je mag ze niet over 1 kam scheren :goed:

Toch wat vraagjes:

- waarom maar 1,55m ? Zie liever diepere vijvers ivm opwarming en afkoelen van het water
- drainage nooit doen is niet te spoelen en kunnen daar bacteriën vormen, beste is ruimte onder de lava stenen
te maken , dus een rooster waar ze op liggen. Zorg dat je dit makkelijk kunt spoelen met een afvoer naar het riool.
- welke keus is er gemaakt voor het filter ?

Gr Peter

Buddy

Berichtdoor WvD » Do 07 Jun 2018 23:38

Idd een planten filter zie ik ook liever als een los systeem met bypass en bodem drain zodat vuil altijd wordt af gevoerd en er nooit vuil opbouw zal komen.

De diepte is persoonlijk.
200cm is stabieler
150 is beter uit te voeren.
175 als je het niet weet wat je wilt :lol:

WvD

Berichtdoor anja pastoors » Zo 10 Jun 2018 20:15

150 was inderdaad meer praktisch. We zitten hier al snel op grondwater. Omdat we een bestaande vijver vervangen, die natuurlijk aangezand was, en we al in het grondwater zaten, gingen de kanten instorten. Mijn man heeft 10 kuub met de hand weggebatst, een hele klus. Als we nog dieper gaan, krijgen we nog meer instabiliteit en zitten we straks in de tuin van de buren. We gebruiken ons oude filtersysteem, 4 kamerfilter met vortex en seaf. We willen een derde van de vijver gebruiken als plantenfilter. Voorheen lag de pomp in de vijver, red devil van aqua house maar die wordt nu dus droog opgesteld omdat we bodem drains krijgen. Het lukt mij niet om fotoos te plaatsen, het bestand is te groot. Was handiger geweest.i

anja pastoors

Berichtdoor anja pastoors » Di 12 Jun 2018 10:56

Maar het plantenfilter als apart systeem snap ik niet helemaal, ik wil dat juist als onderdeel van de filterlijn.

anja pastoors

Berichtdoor Buddy » Vr 15 Jun 2018 10:48

Het plantenfilter moet je uit kunnen zetten om deze bijvoorbeeld te reinigen. Deze wordt vaak apart gevoed door een of airlift /pomp.
Zodra het achter 1 lijn staat, staat alles stil bij reinigen....of je laat je jou uitloop van jou filter in het pf lopen?

10 kub met de hand eruit halen is een prestatie .... Ik doe het hem niet na ....

Jij gebruikt jou oude filter, hoeveel flow kan deze aan ?

Buddy

Berichtdoor anja pastoors » Ma 18 Jun 2018 17:27

Oké, we zouden dus 2 aparte uitgangen moeten hebben dan met een afsluiter ertussen? Voorheen liep het water uit de filterbak in het moerasfilter en draaiden we dat in de winter of bij onderhoud een slag zodat het rechtstreeks in de vijver kwam. Als we van onderaf laten instromen kan dat inderdaad niet meer. PDe filterbak kan meer aan dan we nu filteren. Tot nu toe hebben we onze bak altijd goed kunnen draaien met een 10.000 l pomp. We willen nu echter de aansluitingen groter maken zodat we in de toekomst naar 20.000 kunnen. De filterbocht zal dan ook groter moeten.

anja pastoors

Berichtdoor anja pastoors » Ma 18 Jun 2018 21:22

Hierbij een foto

anja pastoors

Berichtdoor Buddy » Di 19 Jun 2018 10:27

anja pastoors schreef:Hierbij een foto

Mooi hoor !

Buddy

Berichtdoor anja pastoors » Di 19 Jun 2018 15:33

Haha, het lukt mij maar niet om een foto te plaatsen.

anja pastoors

Berichtdoor KoiDevil » Di 19 Jun 2018 20:03

Ik denk dat je moet verkleinen, een foto mag een maximale grootte van 1500 x 770 pixels hebben.
Gebruikers-avatar

KoiDevil

VorigeVolgende

Terug naar Aanleg & Ontwerp