Google+

Nieuwe vijver

Vragen & ervaringen

Nieuwe vijver

Berichtdoor Krieltje » Vr 23 Mrt 2018 13:38

Hoi mede hobbyisten,

Ik ben bezig met de voorbereidingen voor de aanleg van een nieuwe vijver. Ik ben inmiddels al met de graafwerkzaamheden gestart.
Ik ga de vijver opbouwen uit silodelen. De doorsnede is 3,76m en afhankelijk van de grondwaterstand wordt de vijver 1,5m of 2,3m diep. Dit komt neer op 16 of 24kuub. De vijver komt geheel in de grond te staan en ik wil grote keien gebruiken voor de randafwerking, zodat het geheel een enigszins natuurlijk effect heeft.

Ik wil gaan werken met 2 bodemdrains, waarvan 1 belucht en 1 drijvende skimmer. Alle aanvoer zal 110 worden en wordt met zo min mogelijk bochtenwerk naar een trommelfilter geleid die op 1-2m afstand komt te staan. De gehele installatie wordt grafity opgesteld. Achter de trommel zal 2x een blue eco 320 komen. Uitgang van de blue eco's zijn 63.

Dan nu de vragen.
- In de kuil komt een zandbed, de silo wil ik op betontegels zetten, maar is het echt nodig om deze op betontegels te plaatsen?
- Met 24kuub heb ik dan genoeg aan 2x bodemdrain en 1x skimmer heb ik dan genoeg aanvoer van water?
- De uitgang van de blue eco is 63 de retour 63 houden of ook met 110 terug naar vijver?
- Hoever onder de waterspiegel plaatsen jullie de retour?
- Ik wil in de wand nog een overloop maken + een wateraanvoer direct aansluiten op de kraan. Zouden jullie de wateraanvoer voor het vullen op de vijver of op de trommel aansluiten?
- Omdat de wanden van de vijver rond zijn met dit het monteren van de wanddoorvoeren iets lastiger. Ik zat te denken om deze met peur vast te zetten. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Bijlagen
vijver.jpg

Krieltje

Re: Nieuwe vijver

Berichtdoor mollie » Zo 25 Mrt 2018 23:57

Voor je leidingwerk zou ik de aanbieder van het trommelfilter raadplegen
Gr Ron

mollie
moderator

Terug naar Aanleg & Ontwerp