Google+

Nieuwe koi/zwem vijver +100m3 ontwerp vragen.

Vragen & ervaringen

Re: Nieuwe koi/zwem vijver +100m3 ontwerp vragen.

Berichtdoor marco67 » Za 07 Okt 2017 11:30

Hallo Robin,

gelijk nog even iets om over na te denken als je kijkt naar de beluchte bodem drains. je hebt tegenwoordig 2 soorten de bolle en degene met platte deksels. die met bolle deksels heb ik hele slechte ervaringen mee, daar blies ik de rubbers kapot. de platte heb ik nog nooit kapot gehad. ze hebben de aanvoer van de lucht netjes in de bodem drain verwerkt zodat je hem buiten de pot kan aansluiten en de deksel er op kan schroeven, dus je zoet geen aansluitingen zitten als je in het water kijkt. maar dat is ook gelijk het probleem als je alg krijgt dat slaat dus om de pijpjes in de pot. opzich geen probleem je wil er toch een zwemvijver van maken :-) , was het niet dat ik hier altijd rond deze tijd alg krijg en om nu het water in te gaan in je zwembroekje is niet heel erg plezant.
ik heb dit tendele opgelost door de lucht aansluiting buiten de pot te maken en de deksel zit op een drie poot met een rvs schijf voor het gewicht en staat hierdoor los op de bodem van de pot. ik kan de deksel dus met het schepnet uit de pot halen en schoonmaken. mijn oplossing is nog niet ideaal want het mooiste is als je de deksel op de rand van de pot laat steunen zodat de pot helemaal vrij is van opstakels.
een ander raar puntje is dat mijn lijm verbindingen onder de deksel (haaks bochtje met slangetule) altijd loslaten na een paar jaar, voor de rest heb ik dat nergens. ik weet niet of dat door de lucht komt of door het klapperen van membraam. (ik zet er telkens een nieuwe op dus het heeft niks te maken dat ik oud pvc verlijm)

groeten
marco

marco67

Re: Nieuwe koi/zwem vijver +100m3 ontwerp vragen.

Berichtdoor Robin87 » Zo 08 Okt 2017 20:50

Dag Marco,
bedankt hoor. Ik krijg veel info zo en ook wat nieuwe ideeën elke keer :D Ja dat buiswerk is prijzig ja maar als je het doet moet je het goed doen he. Dat het veel gaat kosten daar zijn we al aardig van op de hoogte en het zal ook zeker altijd nog wel tegenvallen. Maar als we van het beste uitgaan kunnen we eventueel nog wat knijpen mocht het nodig zijn..
Heb ook even wat opgezocht wat betreft die staffels maar dat gaat voor mij nu denk ik nog niet op. Misschien kom ik ter zijner tijd in de buurt als ik een mooie quarantaine/opgroeibak in de schuur maak maar dat is een later project :hamer

Maar nu druk met rekenen, kosten-verbruik-handig-niet handig-enz-enz :mrgreen: En nog steeds druk op inet surfen om ideeën op te doen veel lezen iig!
Als ik weer wat concreets heb dan laat ik het weten hoor...

Groet Robin.
Gebruikers-avatar

Robin87

Vorige

Terug naar Aanleg & Ontwerp