Google+

Nieuwe koi/zwem vijver +100m3 ontwerp vragen.

Vragen & ervaringen

Nieuwe koi/zwem vijver +100m3 ontwerp vragen.

Berichtdoor Robin87 » Wo 04 Okt 2017 21:36

Hallo allemaal!

Na heel lang op jullie forum rond gesnuffeld te hebben (ja en ook op andere fora hoor haha) de laatste tijd heb ik mij net toch maar eens aangemeld, het is wel rustig hier maar kreeg namelijk de indruk dat hier veel kennis is ondergebracht.

Het volgende is de situatie, mijn wederhelft en ik hebben een nieuwe woning gekocht er is ruimte in het budget voor een forse koivijver :applaus: ..........maar nu......eigenlijk ook een zwemvijver.....dus een zwemvijver met koi! Ja nu zullen er misschien al wel wat afhaken maar even wachten, ik zal het een beetje uit proberen te leggen.

De vijver zal zo opgezet worden dat deze geschikt is op een goede manier koi in te huisvesten, daarnaast wil ik proberen de bodem goed schoon (ja logisch moet sowieso weet ik) te kunnen houden zodat er ongestoord een beetje lekker in gezwommen kan worden. Met name eigenlijk beetje rustig baantjes trekken ook met het oog op de toekomst :wink: Dit moet bij een grote vijver wel mogelijk zijn vind ik zelf. De inhoud is momenteel berekend op ong. 114m3 maar dat is zonder plantenfilter, ik ben er namelijk niet echt over uit of dit noodzaak is en/of dit verstandig is hier wil ik graag wat meer informatie over en evt over discusieren als daar mensen voor openstaan. Ik heb er erg veel over gelezen en daardoor is het eig een beetje een twijfelpunt geworden, met name ook de kosten die er aanhangen en evt het weggooien van die centen als ik het achteraf toch niet goed heb gedaan. Ik ben namelijk van mening dat het ook met filteren wel moet lukken om een mooie balans te vinden in de vijver of heb ik dit dan dus fout??? De vijver word namelijk al duur genoeg aangezien de grote, maar kleiner is voor ons geen optie aangezien de grote van de tuin :omdraaien:

Dit is ongeveer het ontwerp:
2de opzet forum klein.jpg

Heb hem maar even overgetrokken van mijn originele schets daar staan zoveel berekening op gekriebeld dat was niet zo handig denk :roll:
Plantenfilter is dus optie, mocht deze niet nodig zijn dan zal de vijver op het smalle punt nog iets breder worden gemaakt, dit maakt voor de bouwkosten niet heel veel uit maar wel voor de inhoud en dus de energierekening :fluit

Het blauw gearceerde deel zal 2 mtr diep worden meer voor de koi in de winter heb er nog even aan zitten denken om er een schuilplek van te maken voor tijdens het zwemmen dit wou ik dan doen door middel van zwarte varkensroosters o.i.d. maar dit word een moeilijk verhaal en ze hebben teveel mogelijkheden om te schuren denk ik.
De rest zal op 1,5 mtr diepte zitten dit lijkt me voldoende. Hebben ze iig een keus wat betreft de diepte lijkt me.

Maar de vraag dus wel of geen plantenfilter?
En hoeveel drains lijkt jullie verstandig alsmede skimmers? Zat zelf toch al snel met 4 drains te puzzelen en 2 a 3 skimmers....
Dit zijn dingen die ik eerder niet ondervond aangezien ik een grote ronde vijverbak had van 2,5mtr doorsnede en 2mtr diepte, dat was eigenlijk heel erg makkelijk door alles centrifugaal te plaatsen en aan te sluiten als jullie snappen wat ik bedoel.

Nou....dit kan een erg lang draadje worden want het gaat zeker weten door we staan er beide volledig achter maar hier dan iig een begin om het op te starten.
Ik kijk uit naar jullie reacties en gedachten! Alvast bedankt :wink:

Groeten Robin.
Gebruikers-avatar

Robin87

Re: Nieuwe koi/zwem vijver +100m3 ontwerp vragen.

Berichtdoor marco67 » Do 05 Okt 2017 0:28

Hallo Robin,

Ik heb qua inhoud ongeveer een vergelijkbare vijver met plantenfilter (100m3 koivijver + 40m3 plantenvijver met daarin 24m3 lava)
Ondanks dat ik het plantenfilter het meest mooie stukje vind zou ik het in een nieuwe vijver niet meer bouwen (zeker niet zo groot)
in de loop der tijd heb ik er namelijk meer nadelen als voordelen van ondervonden, ik heb mijn bevindingen even voor je op de rij gezet.

Voordelen:
_Water waardes zijn verschrikkelijk stabiel geworden (24m3 lava zorgt voor een enorme bioloog)
_is een aanwinst voor het oog
_tijdens behandelen met medicijnen behandel ik deze vijver nooit mee dus in nood gevallen heb ik een aardige schoonwater buffer

Nadelen:
_ik meet bij de uitstroom het hoogste niveau nitraat
_Ik meet bij uitstroom de hoogste niveaus van entro bacteriën en anaerobe bacteriën (door de grote en foute gedachte bij het aanleggen kan ik dit filter niet spoelen)
_Veel onderhoud alg vind deze vijver ook erg aangenaam
_Veel snoei afval per jaar heb ik ongeveer 3 containers vol en ik heb hier 1000l containers

Mijn planten filter word hier overigens alleen gevoed door de skimmers (2 skimmers >> Sieve >> pomp >> bezink bak >> plantenfilter)
Hier op het forum is ook iemand die geweldig mooie grote watervallen en rotspartijen maakt, ik zou persoonlijk zoiets maken in plaats van het plantenfilter.

Een zwemvijver met koi's gaat prima ik zwem hier ook in de vijver en zolang je maar geen bommetje doet of erin duikt zwemmen de vissen rustig mee. Ik wil je wel afraden om steuren erbij te doen die moet je altijd in de gaten houden dat je er niet per ongeluk op gaat staan of dat je ze al zwemmend tegen komt hun huid is net schuurpapier en ze kunnen je dan lelijk verwonden. ik heb ze hier wel gehad (1van 180cm en 1 van 120cm) en heb een aantal keren een aanvaring met ze gehad, ook als je moet gaan behandelen met KP is het niet echt handig ze kunnen daar niet zo goed tegen.

Ik zou voor 4 bodem drains gaan en 2 of 3 wand skimmers voor het plaatsen van de skimmers moet je even opletten waar de meeste dagen de wind vandaan komt. oppervlakte vuil is gevoelig voor de wind en word meestal in 1 hoek geblazen.

Mijn vijver is een halve cirkel met langs de kant een ondiep gedeelte schuin aflopend naar het diepe gedeelte, dit zal ik nooit meer doen er blijft teveel vuil op de schuine kanten liggen en het ondiepe gedeelte vinden de reigers te plezant. gewoon rechte wanden en de vijver overal even diep. wel moet je zorgen dat de vissen een plek hebben waar ze uit de zon kunnen liggen (bv een overhangend terras) want ze kunnen verbranden.

Heb je al nagedacht hoe je de vijver gaat (bij) vullen? ik doe het hier met grond water. na een warme dag met een koele nacht ben ik zomaar 8 a 9 m3 water kwijt, en gezien ik een bedrijfspand woon vonden ze dat ik met zoveel water verbruik mijn afval water moest gaan bemonsteren en kreeg ik een toeslag over mijn riool rekening omdat ze er vanuit gaan dat het water wat je inneemt ook word afgevoerd in het riool.

Ik weet niet of je al naar pompen gekeken hebt maar kijk is naar een flowfrend een idioot bedrag in aanschaf maar daarna wel heel energie zuinig.

Bij mij draait nu als hoofdfilter een groot trickle filter ( 3 beluchte bodemdrains >> trommel + dompel UV >> trickle >> een deel gaat door de ozon en daarna alles retour vijver )
Een trickle is een geweldig filter maar ook die zou ik in een toekomstige vijver vervangen door een bewegend bed filter. ik hoef dan minder zwaar te pompen en de bioloog blijft veel gelijker want een trickle vervuilt zichzelf door afstevende bacteriën en die moeten ook verwerkt worden terwijl een bwb zichzelf schoonhoud en je alleen af en toe het vuil maar hoeft weg te spoelen.

Nou is toch een aardig verhaal geworden. Maar als je het hier een keer wil zien om een idee te krijgen, je bent welkom.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Robin87 » Do 05 Okt 2017 2:01

Dag Marco,

dank voor je reactie.
Ja ik twijfel zelf ook heel erg eigenlijk, wat betreft het bioloog lees ik heel vaak dat het super is voor een koivijver maar daarin tegen soms ook weer niet en is het best arbeidsintensief.
Nu vind ik het wel mooi zon plantenfilter maar mijn vriendin heeft meer de mening dat ze een klein stukje wel voldoende vind voor het oog. Nja dan is in mijn ogen de functie van een PF wel weg.
Ik had eerst in mijn hoofd uitgedacht om dan met een PF te werken in combinatie met een meerkamerfilter. Eigenlijk een zelfgemaakte in de schuur(metselen en polyesteren) zat te denken aan 4kamers waarvan 1 kamer de sieve instaat (zelfbouw) en 1 kamer BWB en dan 2 kamers met matten. Dit bestaat dan uit 4 kamers van ong 1m3 p/st.
Zou dit afdoende zijn? Ook zonder PF?? Of moet ik dan echt aan een andere manier van filteren gaan denken?

Steuren zijn we zeker weten al niet van plan al vind ik het erg mooie vissen!
De vijver wil ik baseren op max 30 koi die dan ook nog flink aan de maat mogen zijn...dit opbouwen door de jaren heen dus er zullen er eerst maar een paar inzitten die nu voor nood (alweer ruim 2 jaar) in mijn vaders vijver zitten. (helaas inmiddels zwaar aan de max bevolkt!!)

De wanden worden loodrecht gemetseld met betonblokken en daar aangesmeerd en ge-polyesterd, ikzelf zag toch wel wat in het diepere deel dat leek me wel handig/fijn voor de koi alleen ikzelf en voornamelijk mijn vriendin (niet zo lang van stuk :aai ) zijn van mening dat we ook nog moeten kunnen staan met ons hoofd boven water.
Mag ik vragen waarom perse alles dezelfde diepte dan?

Ja de bedoeling is verversen met grondwater maar een bron is er nog niet dus ik weet ook nog niets over die waterkwaliteiten, deze zal aankomend voorjaar geboord worden.
Ik hoop niet te diep te hoeven i.v.m. ijzer enz anders word een boring van 350,- ineens een nieuwe diepe van 3500,- !!
Mja de kosten even ter zijde het kost iig toch wel een hele duit.

Die pomp was ik toevallig al mee aan het kijken, had ik nog openstaan in de browser :D
Hij viel me op omdat de tabel gebruik/opvoerhoogte wel gunstig leek. Heb er verder geen gebruikerservaringen over opgezocht nog hoor...

Wat de drains betreft is dan de vorm van de vijver wel aardig te doen om schoon te houden op 4 stuks denk je? Dan ga ik uit van een afschot naar de drains van 10cm per meter, dit heb ik een paar keer gelezen. Hoe denken de meesten daarover dan?

Ja dat laatste lijkt we wel een keer leuk! :goed: al jaren geen heuse grote koivijver meer gezien! :kwijl

Groet Robin.
Gebruikers-avatar

Robin87

Berichtdoor marco67 » Do 05 Okt 2017 9:12

Hallo Robin,
Ik zou zelf uit het oogpunt arbeids intensief de matten achterwegen laten en overal bwb in stoppen. je zou de laatste kamer kunnen overwegen om er een paar matten in te stoppen om het "stoffen" van het bwb een beetje tegen te houden maar zelf zou ik dat niet doen. wel zou ik inplaats van een sieve een trommel overwegen die filterd net wat fijner vuil eruit (70mu) dat scheelt enorm op de belasting van je bioloog en is minder onderhoud.

Overall de zelfde diepte is mijn luiigheid, ik heb namelijk zo'n schoonmaak robot en die loopt wat gemakelijker over een vlakke vloer en als je beluchte bodem drains hebt zal degene die in het diepe gedeelte zit het minder doen.

mijn visite komt er net aan dus ik ga zo wel verder

groeten
marco

marco67

Berichtdoor marco67 » Do 05 Okt 2017 11:12

Zo deel 2
Ik zou 4 drains doen omdat je uit een 110 buis ongeveer 20m3 per uur kan halen mits je niet teveel bochten hebt. ik heb er hier maar 3 en verpomp 50m3 vanuit de bodem drains en dat gaat maar net, ik moet dus ook regelmatig met de hogedruk spuit door de leidingen om dit te kunnen behouden. een afschot naar de bodemdrains zou ik er niet inmaken als ik zie hoeveel vuil er op de schuinekanten bij mij blijft ligen (en die zijn ongeveer 60graden) kan ik me niet voorstellen dan dat 10cm per meter enige functie heeft. Ik denk dat het zelfs tegen je gaat werken omdat je meer oppervlakte krijgt dus ook meer biofilm wat het vuil kan vasthouden. gewoon een vlakke beton vloer polyester erover en klaar.

Probeer trouwens zoveel mogelijk bochten te vermijden, dat scheelt echt enorm in de weerstand in de leidingen dit is wel een leuke site daar kan je de weerstand in de leidingen berekenen http://www.druckverlust.de/

Laat je bron niet te ondiep boren buiten het feit dat hij dan in de zomer wel is droog kan vallen heb je ook veel meer last van de meststoffen die je op je eigen tuin gooit.
de mijne zit op 20 meter en zit tot onder de oerlaag. ook is het verstandig om je water even te laten controleren in een lab. ijzer zie je zelf wel maar er kan nog veel meer rottigheid in zitten. ik heb het in deventer laten meten en herhaal dit om de 2 jaar en zelf meet ik regelmatig de ph kh en gh van de bron.

je kan uitrekenen hoeveel filter materiaal je nodig hebt om de vijver schoon te houden even weer een handig linkje http://koikennis.weebly.com/filtratie-4 ... ening.html (en als ik weet hoeveel filter materiaal ik nodig heb doe ik het maal 2 )

ik zal wel even een pb doen met mijn contact gegevens dan kunnen we een keer een afspraak maken en het hebben over alle dingen die ik fout gedaan heb in mijn huidige vijver en dat zijn er een boel. maar goed mijn vijver is ooit begonnen als goudvissen vijver omdat ik geen zin had om gras te maaien (ik had beter een grasmaaier kunnen kopen dat was veeeeeel goedkoper geweest :fluit ) Ik heb in de loop der tijd ook wel zo'n beetje alle soorten filters en pompen gehad en in de huidige opstelling draait het goed en toch zou ik het bij de bouw van een nieuwe vijver weer anders doen.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Robin87 » Do 05 Okt 2017 17:09

Dag Marco,

Bedankt voor de linkjes!
ja druk aan het lezen. Inmiddels al weer een aantal nieuwe sites tegengekomen die ik erg overtuigend vind. (o.a. http://koikichi.com/)
Weet jij/iemand toevallig waarom sommigen tegenwoordig een vloerverwarmingsbuis mee storten in de betonbodem? Is dit puur om te verwarmen door bijv een warmtepomp principe?
Begin ook nog weer iets aan mijn design te twijfelen i.v.m. de diameter die een drain schoon kan houden op de bodem. Bij een vierkante bak is het net allemaal iets makkelijker (maar dat word m niet) als je naar de flow kijkt in de vijver enz..

Ben nog hard aan het studeren wat het beste filtersysteem is, ga er ook nog even rustig voor zitten.
Ben zelf toch wel een fan van een meerkamer filter ivm matten daar heb ik goede ervaringen mee.
Zou een aparte filterlijn op elke drain ook een goede optie zijn? Heb nog niets nagerekend maar kan ook erg duur uitvallen hoor geen idee, je hebt dus alles in het klein maar wel 4x. Schijnt wel optimaal te zijn voor de flow in de vijver..... :?:
Heb het graag goed voor de koi en mezelf ook natuurlijk.

Ik zal verder reageren op een aantal van je opmerkingen en suggesties als ik iets meer achtergrond heb geleerd, zal ook eens een betere schets maken van het design en van een optie hoe ik dan denk eventueel te gaan filteren.
Maar suggesties en hulp is meer dan welkom natuurlijk! :D

Groeten Robin.
Gebruikers-avatar

Robin87

Berichtdoor marco67 » Do 05 Okt 2017 18:43

Hallo Robin,
Het is inderdaad vloerverwarming. dat kan je wel doen maar dan zou je ook de mogelijkheid moeten hebben om de vijver aftedekken. en vergis je niet 100+ kuub warm stoken is geen grapje. ik heb het ooit is geprobeerd met een 60kw ketel nou dat was lachen na 2 weken vol stoken had ik genoeg energie in het water om een halve graad omhoog te gaan. moet wel zeggen dat de vijver niet afgedekt was.

als je dat een mooie vorm vind waarom zou je dat dan niet maken een bodem drain moet ongeveer 2m rondom kunnen schoonhouden en dat is niet helemaal waar want hij zuigt aan de kant tegen over de aansluiting harder ik kan het hier altijd mooi zien als ik klei gooi. maar verdeel de bodem drains een beetje het komt allemaal niet zo nou. als je de bodemdrains belucht maakt krijg je iets meer stroming richting het putje en je hebt vissen in de bak die de hele tijd lopen te schummen en zwemen dan word alles wel weer opgegooid en komt het vanzelf een putje tegen. in het aller ergste geval moet je er af en toe is met de bezem door. Het slim plaatsen van je retour heeft veel meer invloed. alleen de opmerking van je flow snap ik niet zo welke vorm je bak ook heeft je moet toch de vijver inhoud minimaal 1 keer per 2 uur kunnen verpompen dus in jouw geval 60m3 (vandaar dat ik ook een flowfriend opperde) ik verpomp hier ook in het totaal 70m3 doormiddel van 2 flowfriends voor mijn hoofdfilter (50m3 flow) een goede keus voor mijn planten filter (20M3 flow) minder maar zo heb ik altijd een rerserve pomp voor mijn hoofdfilter.

Tuurtlijk kan je het ook met matten doen maar vergis je niet in het schoonmaak werk met matten je vijver word 11 tot 12 keer zo groot als de vorige dat is geen grapje je hebt echt een serieus filter nodig en dat zijn heel wat matjes om schoon te houden.

maar vergis je er niet wat zo'n vijver kost ik verbruik hier aan stroom al zo'n 10.000 kw per jaar ik wil niet weten wat mijn vijver mij per jaar kost een hobby is leuk maar gras is goedkoper :-)

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Robin87 » Vr 06 Okt 2017 12:58

Hallo Marco,

ok ja zo iets dacht ik al. Ik vroeg het omdat ik bij zon grote bak eig alles voorbereid wil hebben mocht ik iets willen toevoegen in de jaren. Ik zat er dan namelijk aan te denken deze slang direct mee te nemen omdat de slang alleen ook niet de kop kost en dan ligt het er iig in! Maar had al even wat verder gezocht en zon grote bak verwarmen met een cv is niet te doen maar een warmtepomp zou ook een optie kunnen zij in de toekomst maar dat is nu ook zeker nog niet aan de orde hoor. Eigenlijk zit ik ook nog met iets anders te twijfelen en dat is de gehele bak te isoleren door middel van 30mm isoplaten, alleen rijst mij de vraag weer aan de buitenkant of binnen in de vijver het beste is. Ik weet niet goed hoe dat dan met het polyesteren gaat. Opzich is je bak isoleren natuurlijk nooit verkeerd lijkt me aangezien dat de snelle temperatuur schommelingen weg neemt. Maar de vijver zit wel geheel in de grond dus heeft denk ik wel minder invloed van de weersinvloeden? Hoe gaat het bij jou? Hoe is je temperatuur het jaar door?

Ja dat met die drains dat komt ook wel goed denk ik, wil ze iig belucht maken zodat ik ze evt een aantal uren aan kan zetten mocht ik het nodig vinden (snachts bijv). Dat met die retour dat gaat toch gewoon om het feit dat je naar de plek kijkt waar de skimmers zitten. Dit bedoel je toch? Dat is iig wat ik weet, en kijken naar optimaal verversen van het water dus een goede flow in de bak zelf, dat vind ik dan weer belangrijk.

Flow....1 van de belangrijkste dingen om naar te kijken vind ik zelf, daarom was mijn eerste bak ook een ronde ondanks dat dat eig ook het saaiste ontwerp is wat er bestaat maar vooruit. Waar ik op doel is dat heel veel mensen geen rekening houden met het feit dat de drain het dichtst bij de pomp altijd het hardste zuigt. Dat is simpelweg gewoon natuurkunde, zelfs als je eerst een collector/verzamelbuis maakt waar bijv 4 drains in uit komen dan heb je nog steeds dat de drain het dichtst bij de collector het meeste werk verzet. Eigenlijk zouden alle drains exact dezelfde afstand moeten hebben en zelfde bochtenwerk. Dit moet je eigenlijk allemaal doorrekenen. Door veel mensen word er door middel van kranen de flow bijgesteld, begrijp me niet verkeerd die optie moet er ook altijd kunnen zijn! Maar optimaal zou zijn alles open en een gelijkwaardige aanzuiging op de bodem dan kun je je veel meer richten op de retour punten om de flow in de vijver goed te krijgen dus optimale verversing door de gehele vijver.
Maar ik typ hier nu een heel verhaal terwijl je dit vast allemaal wel weet sorry :?

Ja ben er ook nog druk mee aan het kijken en berekenen, gewoon proberen de wattage naar beneden te krijgen om zo de stroomrekening iets te kunnen doen krimpen maar duur...ja dat is het zeker wel daar ben ik van overtuigd maar dat komt goed, ook ik heb gelukkig MKB korting. :wink: Daar komt nog eens bij dat op de schuur zonnepanelen komen te liggen aankomend zomer en die zijn dus bedoel voor de vijver. Eenmalig wat meer kosten maar dit drukt wel de maandelijkse lasten. :wink:
Zit nu iig te rekenen met 4x beluchte drain-trommelfilter met bwb-matten-flowfriend.
De skimmers ben ik nog niet over uit, een sieve met airlift-systeem denk ik maar zover ben ik nog niet....

Groet Robin.
Gebruikers-avatar

Robin87

Berichtdoor marco67 » Vr 06 Okt 2017 17:21

Hallo Robin,

gevoels matig zou ik de platen aan de buiten kant maken. mijn redeniring is dat je een dikkere polyester laag nodig hebt als het aan de binnen kant zit maar kan het mis hebben. maar je grootste factor van afkoeling zit hem aan de oppervlakte dus je zou de vijver dan moeten afdekken. mijn vijver is niet geisoleerd en warmt heel snel op als de zon erin staat afkoelen gaat wat langzamer. ik denk dat dit te maken heeft dat de zon de vijver opwarmt en daarmee de achterliggende aarde, massa houd warmte vast.
mijn temp is op het ogenblik 17graden.

Ik bedoel met de retouren slim plaatsen dat je ze zo plaats dat je water rond gaat draaien, ik denk dat ik met je huidige tekening zowel een retour in de kleine als grote cirkel zou plaatsen en je skimmers zou ik er 1 op het smalle gedeelte plaatsen en 1 in de grote cirkel op de kopse kant hmm lastig uit teleggen maar even tekenen
voorbeeld.jpg

zo dit is duidelijker (denk ik) ik heb hier even geen rekening met de wind gehouden.
de reden dat ik dit zo zou doen zij de beluchte bodem drains als jij de lucht aanzet wordt het vuil aan de kant gedreven en zo heb je de meeste kans dat het een skimmer ingaat (heb ik dus net verkeerdom gedaan) + door de retouren zo te plaatsen denk ik dat je een mooie flow krijgt.

over verschil in lengte van de aanvoer buizen zou ik me niet zo zorgen maken ik heb ongeveer 10m verschil in lengte tussen de kortste en de langste buis en het is niet zo dat door de kortste het meeste water komt. Ja als ik de buizen net schoon heb gemaakt wel maar dat betekent dus ook dat die het meeste vuil krijgt en de als eerste een beetje dicht slipt waardoor een andere buis harde gaat lopen dus dat wisselt zich in het jaar mooi af. bochten werk is bij mij wel gelijk.

Je moet is heel even bij je energie leverancier de staffels na vragen kan je waarschijnlijk lachen en laat je zonnepanelen achterwegge. de staffels die ik hier krijg zijn voor mijn hele verbruik dus ik betaal nu 12cent per kw maar als je rond de 44000kw komt is het interesanter om meer te gaan verbruiken tot over de 50000kw. even zo uit mijn hoofd betaalde ik toen iets van 3.5cent per kw.

opvoer hoogte met airlifts is niet zo handig je hebt iets van 40 cm wat je moet overbruggen. koop een klein zuinig pompje voor de skimmers je doet toch maar iets van 3 kuub per skimmer.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor marco67 » Vr 06 Okt 2017 17:25

Als je toch aan het rekenen bent hou rekening met je buizen vooral na de pomp als je 50 a 60m3 hebt ik heb hier na de pomp alles in 200mm drukbuis moet je even voor de gein kijken wat een bochtje kost :-)

groeten
marco

marco67

Volgende

Terug naar Aanleg & Ontwerp