Google+

Vragen betreffende installatie/plaatsing Koi vijver

Vragen & ervaringen

Vragen betreffende installatie/plaatsing Koi vijver

Berichtdoor KevinV » Di 03 Okt 2017 16:41

Beste mensen,

Ik ben hier nieuw op dit forum en heb mij hier voornamelijk aangesloten om meer kennis te vergaren betreffende het 'koi-vijver gebeuren'.

Zelf zit ik al enkele maanden met het idee een mooie Koi vijver te plaatsen, maar heb toch enkele vragen hieromtrent en aan wie kan ik het anders vragen dan aan experts als jullie! :-)
Daarom hoop ik ook dat er eventueel mensen zijn die mij kunnen helpen met mijn volgende vragen.

Ik zal allesinds even mijn situatie schetsen; ik had graag een Koi vijver geplaatst van ongeveer 6 meter lengte op 2,5 meter breedte, uiteraard met alle bijhorende filters en zandfilter die ik hierbij nodig heb. Nu..

Welke filters zijn er aan te raden bij mijn vijver? (dan bedoel ik de absolute 'must have')
Welke filter raden jullie het uiterst aan, de multi-kamer filter of de trommel-filter, wat is het meest frequente? (eventueel anderen)
Welke zandfilters raden jullie het uiterst aan alsook het meest frequente? (is dit ook verplicht te plaatsen?)
Welke merken filters raden jullie het meeste aan? (prijs qualiteit gericht)
Wat is het totale kostenplaatje (ongeveer) om een volledige Koi-vijver te plaatsen inclusief alle bijhorende filters?
Wat is het kostplaatje om een volledige Koi-vijver te plaatsen zonder alle bijhorende filters? (enkel de bouw dus)
Wat is het kostplaatje als ik dit allemaal zelf doe, of laat plaatsen?

Ik weet dat dit niet de meest simpele vragen zijn waarvoor mijn excuses, maar ik probeer me een schets te maken van.. Ieder heeft ook elk zijn eigen idee over hoe hij bouwt, wat hij bouwt, wat hij verkiest van dergelijk merk maar laat ons stellen dat ik deze vraag naar veralgemening stel. "Wat zouden de meeste mensen verkiezen?"

Als ik hierop antwoorden zou kunnen verkrijgen zou dit schitterend zijn, en zijn we officieel 'Koi-vrienden' :D :D

Alvast vriendelijk bedankt,
Kevin.

KevinV

Re: Vragen betreffende installatie/plaatsing Koi vijver

Berichtdoor FredL » Di 03 Okt 2017 20:46

Ten eerste: Welkom!

- Filters zijn onder te verdelen in ruwweg 2 types. 1/ filter welke het directe vuil uit je water haalt. 2/ Biologisch filter om ammoniak om te zetten naar nitriet en deze weer naar nitraat. Beiden heb je nodig en waar je voor kiest hangt volledig af van je portemonnee, je handigheid en je eigen voorkeur.
- Zelf heb ik momenteel een trommelfilter en bewegend bed-filter.
- Zandfilters worden eigenlijk bij koi-vijvers niet gebruikt.
- De kosten hangen volledig af van wat je wilt en, nogmaals, hoe handig je bent. Je kunt de vijver zelf uitgraven, maar ook laten doen. Opbouw van de vijver met bv. sandwichpanelen of metselen en folie of polyester er in, of een HDPE-bak. Keuze te over.
- Qua totale kosten: ook weer afhankelijk van: welke opbouw, wat kan/wil je zelf doen en waar voel je je goed bij, maar zo'n € 400,- a € 500,- per kuub inhoud mag je zo ongeveer toch wel aanhouden. Dit is incl. apparatuur en afwerking van de vijver.
Het belangrijkste is: doe het in 1x goed, maar hou je budget (wanneer nodig) vanaf dag 1 in de gaten en vooral: neem je tijd. Zorg ook voor voldoende werkruimte en maak je filterput zeker niet te klein.
Houdt er ook rekening mee, dat wanneer de vijver en filterput klaar zijn, de tuin meestal ook wel aan herstelwerkzaamheden toe is.

Verder nog een paar vragen: Hoe diep wordt je vijver en hoe ga je circuleren? Pomp of airlift?

Groeten,
Fred

FredL

Berichtdoor KoiDevil » Wo 04 Okt 2017 1:04

Fred heeft het er netjes neer gezet, daar heb ik niks aan toe te voegen.
Wat misschien slim is, bij een koidealer bij jou in de buurt eens gaan kijken naar materialen en info over alle mogelijkheden en prijzen.
Gebruikers-avatar

KoiDevil

Berichtdoor KevinV » Di 10 Okt 2017 23:45

Beste vrienden,

Allereerst een dikke duim en een welgemeende bedankt voor jullie duidelijke response op mijn vragen!
Ik heb her en der nog wat informatie trachten bijeen te sprokkelen maar kan iemand mij specifiëren hoe het bewegend-bed filter werkt? Wat zijn hier bv de voordelen van t.o.v een trommelfilter en wat is het gemiddelde kostplaatje hiervoor? Hetzelfde wat betreft een trickelfilter?

Ook vraag ik mij af of iemand ervaring heeft met wat betreft het 'groene gedeelte', hoe maken jullie onderscheid tussen het planten van 'groen' aan je vijver of hoe gaat men te werk hiermee en brengt dit alsook nadelen met zich mee of eerder voordelen?

Het spijt me voor al mijn vragen, maar ik ben dus definetely een leek hierin :)

Alvast vriendelijk bedankt voor de hulp!
Mvg,

KevinV

Berichtdoor KoiDevil » Wo 11 Okt 2017 20:59

Een trommel filter is een voorfilter en een bewegend bed is een biologisch filter die komt na de trommel.

Lees dit maar even dan wordt het misschien wat duidelijker.
https://koikenner.nl/filters/
http://www.heeschkoi.nl/vijverfilter/trickle-filter/

Als je even googelt dan krijg je de prijzen wel gevonden.
Gebruikers-avatar

KoiDevil

Terug naar Aanleg & Ontwerp