Google+

Goedkope oplossing voor leegloop van vijver

Vragen & ervaringen

Goedkope oplossing voor leegloop van vijver

Berichtdoor Busman » Ma 02 Okt 2017 12:14

Beste forumleden,
Ik ben nog maar een beginner met het vijvergebeuren.
Wel heb ik met m’n vorige vijver een paar keer gehad dat m’n filter overliep, of dat ergens een breuk in een slang zat.
Met gevolg dat ik ‘s morgens om 06:00 uur de vijver weer moest vullen die bijna leeg gelopen was.
Nu stond de pomp wel op een verhoging , maar die stond mooi droog te draaien, en mijn uv-lamp was in het luchtledige aan het schijnen. :idea:
Nu ik een andere vijver heb, heb ik hiervoor een (simpele) oplossing bedacht zodat wanneer het waterniveau beneden een bepaalde stand komt, de pomp en de uv-lamp automatisch uitgeschakeld worden.
Er zullen vast wel systemen voor bestaan, maar deze is vrij eenvoudig en goedkoop.
Het enige dat ik extra besteld heb via China (ebay) is een vlotter van een dompelpomp.
Mijn oplossing is als volgt: ( zie schema )
waterbeveiliging online 3.jpg

1 bij m’n bestaande stopcontact (nr.1 ) een tweede stopcontact doorgetrokken (nr.2)
2 De randaarde (geel/groen) en de nuldraad ( blauwe ) rechtstreeks doorverbonden naar stopcontact 2
3 De fase (bruin) met een kroonsteen naar de kabel van de dompelpomp vlotter en via de andere kabel weer terug naar stopcontact 2.
Dit is alles.
Wanneer je nu de vlotter (zie afbeelding) op een bepaalde hoogte aan de binnenkant van de vijver bevestigd en deze drijft (afbeelding A) dan staat er gewoon stroom op stopcontact 2.
Wanneer het filter overloopt , en water uit de vijver loopt, komt de vlotter omlaag te hangen. Dan schakelt stopcontact 2 uit (afbeelding B).
Uiteraard zitten de uv-lamp en de vijverpomp op stopcontact 2 aangesloten.

Ojaa.... hier nog een afbeelding van hetgene wat ik besteld had :fluit
rsz_vlotter_dompelpomp_ebay.jpg

Ik hoop dat iemand nog wat aan deze info heeft.
Groetjes Busman
Gebruikers-avatar

Busman

Re: Goedkope oplossing voor leegloop van vijver

Berichtdoor Busman » Ma 02 Okt 2017 12:20

Tjaa.... A is stiekem verwisseld met B hahaha A is dus leeg gelopen :bier
Gebruikers-avatar

Busman

Re: Goedkope oplossing voor leegloop van vijver

Berichtdoor kossykoi » Wo 04 Okt 2017 18:40

Werkt perfect, had het in het begin ook zo :goed:
Gebruikers-avatar