Google+

Plannen voor een gemengde vijver , maar funderings probleem

Vragen & ervaringen

Plannen voor een gemengde vijver , maar funderings probleem

Berichtdoor Busman » Zo 16 Jul 2017 17:54

Hoi allemaal,
Ik zit met een brandende vraag.
Ik zit erover te denken om een gemengde vijver te graven.
Het vijvertje waar ze nu in zitten wordt toch wel een beetje te klein.
Dit is een klein vijvertje van iets meer dan 2 kub. Hierin zit een mengelmoes van goudvisjes , shubunkin , en maar liefst 3 koi's ( nu nog redelijk klein.
Deze vissen heb ik bijna allemaal in de loop der tijd gekregen van mensen. Maar het spul begint te groeien.
Nu wou ik een grotere vijver maken , maar zit wel dat ik bijna tegen de muur van de buren aan moet.
Hoever zitten jullie van de funderingen af ongeveer ? ik wil wel spitten , maar het moet niet riskant gaan worden. zat wel te denken aan ongeveer 10 kub ( lekker ruim ).( 3,5 lang x 2 breed x 1,5 diep = 10,5 kub )
De lengte van 3,5 zal dan bijna tegen de muur van de buren komen , waar waarschijnlijk de fundering niet zo diep zal zijn ) Nu kan ik altijd wel een stuk boven maaiveld gaan, maar te hoog is ook weer niet mooi.
Hoe hebben jullie het opgelost ?
Groetjes Busman
Gebruikers-avatar

Busman

Re: Plannen voor een gemengde vijver , maar funderings probl

Berichtdoor mullie » Zo 16 Jul 2017 20:13

Wachten tot de buren op vakantie gaan en dan graven
Doe wat je zeg dan lieg je niet
Gebruikers-avatar

mullie

Berichtdoor mollie » Ma 17 Jul 2017 4:22

De muur in gedeeltes optrekken en het metselwerk uittanden
1 meter vrij graven en daar de muur optrekken tot een stukje boven het fundament van de buren, de achterkant van de muur goed verdichten met een droge mengsel van portlandcement en metselzand 1 op 5 is meer dan stevig zat.
Voorwaarde is wel dat de grond waar je op gaat metselen stevig zat is anders moet je het volgende doen, je kunt de eerste lagen breder metselen zodat je een bredere voet krijgt nadeel is dat je de voet in de vijver krijgt.
Andere oplossing is om enkele gaten in de voet te laten waar je later beton en wapening in kunt storten samen met de vijverbodem al weet ik niet of je dat van plan was. Lijkt mij wel het beste kun je de drain ook mooi wegwerken en vast zetten.
Vertel hoe je de opbouw zou willen maken, welke stenen met of zonder beton enz..
Gr Ron

mollie
moderator

Berichtdoor Busman » Do 20 Jul 2017 10:03

Hoi,
Bedankt voor de reacties :)
Ik heb inmiddels de metselaar hier gehad die toevallig ook bij de buren een keuken erachter heeft gemetseld. Het kwam wel goed met de fundering zei hij en dat kon hier wel :)
Ik was van wel plan om ook een vloer erin te maken ) en daarop de betonblokken te lijmen ( http://petersbouwmaterialen.nl/product/ ... ox-150-mm/ niet bij deze firma weg ,maar wel dezelfde ).
Nu vroegen we ons af welke lijm je het beste kunt gebruiken. Welke hebben jullie gebruikt ? Gewone tegelijm die bestand is tegen vorst of zou deze ook kunnen ?
Eurocol 705 Speciaallijm 25kg ( hier beschrijving https://www.bmn.nl/eurocol-705-speciaallijm-25kg )
Ter info nog ...Wanneer dit gereed is wou ik er EPDM rubber folie van 1.2 mm in doen.
Groetjes Busman
Gebruikers-avatar

Busman

Berichtdoor Busman » Do 20 Jul 2017 10:54

Oepsss...Ik was waarschijnlijk weer te snel.
Ik zie net dat er gaten in de blokken zaten. Dat zal wel metselen worden denk ik.
Is het nodig om een vijver van deze afmeting nog te voorzien van Murfor ijzer enzo ?
Ik heb ook wel eens gehoord dat het zonder kan.
Maar loop liever geen risico.
groetjes Busman
:kofie
Gebruikers-avatar

Busman

Terug naar Aanleg & Ontwerp