Google+

Nieuw huis, nieuwe vijver + feedback gezocht

Vragen & ervaringen

Nieuw huis, nieuwe vijver + feedback gezocht

Berichtdoor Cuprarob » Vr 30 Jun 2017 12:39

Hey forumleden,

Ik zal eerst (heel) kort vertellen wie ik ben, Ik ben Rob ( 31 ) en heb sinds vorig jaar een nieuwbouwwoning. bij ons vorige huis heb ik al een vijver gehad van ongeveer 5m3, met hierin een mix van koi, windes en goudvissen. Nu is het de bedoeling dat ik helemaal over ga op alleen maar koi's in een vijver van bijna 11m3.
Heb na de sleuteloverdracht de tuin omgespit en de vijver al uitgegraven, meteen het gat 'veilig' gemaakt en de bodemdrain gesteld, sandwichpanelen en betonvloer gemaakt, en toen werd het stil.
Nu alle klussen in en om het huis wel gedaan zijn, ga ik weer verder met het afmaken van de vijver. de 1e foto is hoe de vijver er nu ongeveer bij staat.

De vijver:
De basis is dus opgebouwd met sandwich panelen. En in de 2 smalle kopkanten komt een raam die recht tegenover elkaar zitten. verder zal er aan de buitenzijde een gemetselde wand komen die wit gestuukt word en mooi afgewerkt met een hardstenen vijverrand als afdekker.

filter:
Ik zal de 1e opstart doen met de pomp en filter welke ik nog heb uit mijn vorige vijver ( een filtoclear 15000 + aquamax 12000 pomp ) om zo de kosten een beetje te spreiden.
deze zal uiteindelijk te licht worden, dus wil ik volgend jaar over op een degelijker systeem. En om nu al rekening te houden met het aan te leggen leidingwerk, wil ik eigenlijk weten of mijn gedachte over de volgorde e.d. een beetje kloppen.

k ben aan het rondneuzen geweest op dit forum, en op de rest van het internet. en omdat ik de filterlijn zo compact mogelijk wil houden denk ik aan een beadfilter.
Op internet kom ik niet zo zeer nadelen tegen op dit systeem, maar zijn er bij jullie wel dingen bekend wat er niet top is aan zo'n filterlijn? of hebben jullie nog suggesties voor een ander systeem?
in de 2e foto heb ik een schets gemaakt van hoe de volgorde zal kunnen zijn, en hier ben ik nou juist het meest nieuwsgierig naar wat jullie opmerkingen hier op zijn! :D :applaus:
Bijlagen
vijveropstelling.jpg
filterlijn:
vijver2016.jpg
zo is de vijver achter gelaten:
under construction

Cuprarob

Re: Nieuw huis, nieuwe vijver + feedback gezocht

Berichtdoor marco67 » Vr 30 Jun 2017 15:37

Hallo Rob,
welkom op het forum.
met een beadfilter is ook niet zoveel mis, ik heb in de tijd dat ik een beadfilter had maar 2 min puntjes ondervonden:
1. je hebt een redelijk zware pomp nodig om voldoende flow over te houden. lees maar is op het forum over bead filters, een heleboel mensen zetten er een bijpass op (sorry heb ik nooit begrepen, als ik het verpomp wil ik het ook door mijn bioloog hebben en niet alleen door de sieve)
2. Het is een redelijk technische installatie (voor geen vijver fannaten) dus zelfs met goede instructies is het voor een leek nog wel is lastig om te bedienen en dat kan een puntje zijn met oog op vakanties.

de volgorde in je schets is niks mis mee. alleen als je voor een dompel uv gaat zou ik die in de sieve hangen.

Ik draai nou volledig op een trommel filter + trickle filter, een perfect filter maar als ik ooit een nieuwe vijver zou gaan bouwen dan zou ik voor een bewegend bed (bwb) gaan. de reden hiervoor is heel simpel "stroom verbuik" ik heb met de trickle toch een opvoerhoogte van 2.5 meter en dat kost 24uur per dag 365 dagen per jaar extra geld (ik blijf natuurlijk een nederlander).
ik heb op de Qbak een bwb staan en als ik zie hou goed die het doet zou ik dit ook op mijn toekomstige vijver willen hebben. en ja, je hebt wel een extra lucht pomp die stroom verbruikt maar ik heb het is uitgerekend en het zou me op mijn huidige vijver bijna 250 watt per uur schelen, is niet helemaal eerlijk omdat ik ook een ozon installatie heb en de ozon kan ik dan ook op een andere manier inbrengen en scheelt me een pomp.
maar het grootste voordeel aan een bwb vind ik de simpelheid van het filter.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Cuprarob » Ma 03 Jul 2017 11:39

Dank voor je reactie,

stel nou dat ik heel plat zeg: een meerkamerfilter + vortex of sieve, met in de kamers voldoende luchttoevoeging is het een bewegendbed?
en moet deze opstelling altijd in graffiti geplaatst worden? of kan dit ook ca. 20cm onder waterniveau opgesteld worden?
under construction

Cuprarob

Berichtdoor marco67 » Ma 03 Jul 2017 14:35

Cuprarob schreef:Dank voor je reactie,

stel nou dat ik heel plat zeg: een meerkamerfilter + vortex of sieve, met in de kamers voldoende luchttoevoeging is het een bewegendbed?
en moet deze opstelling altijd in graffiti geplaatst worden? of kan dit ook ca. 20cm onder waterniveau opgesteld worden?

Ja, meer is het niet het is een bak waar in het filtermateriaal beweegd door lucht.
Ja en Nee :lol: dat schiet op zo'n antwoord :lol:
met een vortex kan het hel filter pomp gevoed of in graffiti
met een sieve staat de sieve (normaal) altijd in graffiti en is de rest pomp gevoed
maar onder water nivo plaatsen van een open filter is altijd een slecht idee. zeg niet dat het niet kan maar je moet er allerlei failsaves in bouwen zodat hij nooit kan overstromen. dan kan je beter voor een beadfilter kijken die is dan simpeler.
als je trouwens voor een beadfilter gaat en je hebt niet zo'n grote filterput zet dan die zwarte kraan (6-weg kraan) wat omhoog dan hoef je niet telkens op je kop in de put te liggen als je wilt gaat spoelen.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Cuprarob » Ma 03 Jul 2017 16:33

Nou, het antwoord is wel voldoende :)
dan komt het in ieder geval overeen met wat ik er van begrepen had.
vandaar mijn 1e opzet al met het beadfilter.

enige waar ik hier over twijfel is of er nog 'bezuinigd' kan worden om minder schuif of kogelkranen toe te passen.
Als er net voor de sieve, en na het UVC een kraan zit, en de rest zit aangesloten met schuifmoffen. Dan is het zonder leegloop van de vijver volgens mij mogelijk om alles los te koppelen of te vervangen.

Maar ik zie deze opstelling eigenlijk nergens op internet terugkomen. ( maar dat heeft misschien een rede :fluit )
under construction

Cuprarob

Berichtdoor marco67 » Ma 03 Jul 2017 18:04

gevoels matig zeg ik dat het klopt maar ik had er een aantal meer opzitten, en het is te lang geleden dus ik weet het niet meer zo precies (en ik had er wat meer zut opzitten)
klein_2.jpg

even een oude foto opgedoken

als je de sieve op het riool aansluit moet je daar ook nog een schuifkraan tussen zetten, anders heb je kans dat tijdens het spoelen van de bead je alles in de sieve blaast
en echt niet vergeten een terugslag klep op de blower zetten. gaat anders echt een keer fout (spreek uit ervaring)
en plaats ook kijkgalaasjes op de leiding van de bead naar het riool dan kan je zien wanneer je weer schoon water hebt en kan je het weer naar de vijver laten gaan.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Cuprarob » Wo 12 Jul 2017 10:40

Kijk, een foto doet vaak ook wonderen om dingen goed voor te kunnen stellen!

~Maar afgelopen week ben ik bij een leverancier geweest, en deze adviseerde een Oase Screenmatic 18, met daar mogelijk alsnog een sieve voor. maar dit was volgens hen niet perse nodig.
zijn er hier mensen die goede ervaringen hebben met dit filter? het is qua omvang ook niet extreem groot.

Het enige wat ik nu niet duidelijk kreeg is of deze gelijk of boven de waterspiegel moet staan, of dat het filter ( indien i.c.m. een sieve ) ook ca. 20cm onder de waterspiegel kan?

gevoelsmatig twijfel ik zelf over dit alternatief, maar weet niet of dit gegrond is.
under construction

Cuprarob

Berichtdoor marco67 » Wo 12 Jul 2017 10:52

Zonder speciale toevoeginen staat een sieve altijd gelijk met de waterspiegel (rand sieve ongeveer 2cm hoger)
Naar de sieve staat altijd de pomp dus je pompt het in het volgende filter.
en aangezien we niet in de efteling wonen loopt het water niet uit zijn eigen omhoog dus een open filter (zoals een screen matic) moet boven water nivo. Bead fiters zijn de enigste Die onder water nivo kunnen.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor marco67 » Wo 12 Jul 2017 10:59

kijk anders even is bij AEM http://www.aem-products.com/nl/portfoli ... ater-unit/
dan kan je alles onder water nivo zetten, het zou mijn voorkeur niet hebben omdat er iets weigerd je put zomaar kan vol lopen.
met alle filters die ik gehad heb, heb ik geleerd dat hoe simpeler je filter is des minder kan er mis gaan.

groeten
Marco

marco67

Berichtdoor Megalodon » Za 15 Jul 2017 14:49

Ik heb nu twee jaar een ultra sieve 3 met ultrabead 60. Heb ook geen ruimte

Zelf een bypass opgezet. Een bypass zorgt eralleen maar voor dat het water direct door de bead filter gaat in plaats van door die grote 6 weg klep en dan veel flow verloren gaat.

Waar het water de ultra sieve in komt heb ik een grote dompel almagaan uv lamp gemaakt. Scheelt me flow ook weer flow en ruimte. De klep op de sieve is nu in twee delen zodat ik niet in uv kijk als ik de zeef schoon maak.

Enige waar ik nu nog mee zit is dat de pomp voor de reiniging dus via de 6 weg klep eigenlijk te zwak is en ik daardoor de spoel procedure veel vaker moet doorlopen. En het geluid van de pomp.

De plannen zijn er om de pomp te wisselen voor een regelbare.

Megalodon

Volgende

Terug naar Aanleg & Ontwerp