Google+

Waterval mogelijk

Vragen & ervaringen

Re: Waterval mogelijk

Berichtdoor kossykoi » Vr 03 Feb 2017 22:55

Ben niet bekend met deze zwembaden.
Het is wel een betaalbare oplossing in ieder geval, maar de diktes van staal en de folie zijn niet overdreven.
Je zal toch wel een stevige muur nodig hebben boven het maaiveld vermoed ik.
Een raam zal misschien kunnen maar dan zal je de stevigheid uit de muur moeten halen.

Zou toch eerder voor sandwichpanelen gaan :wink:
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor marco67 » Za 04 Feb 2017 1:17

heb je ook gelezen dat je aan de langezijden een muur moet metselen?? dan metsel je de korte kant toch ook gelijk. en je moet een verharde ondergrond hebben. waar je ook even naar moet kijken is of de folie wel geschikt is voor vijvers, er zijn folies waar giftige stoffen uit vrijkomen, voor een zwembad is dat niet erg maar met koi's erin zou ik even oppassen.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor brik » Zo 05 Feb 2017 21:28

Ok gewoon sandwichpanelen dus!

Ik heb twee vraagjes waar ik niet uitkom met zoeken op internet:

Alles is hier van harde klei, dus ik wil de panelen gewoon op tegels in profielen monteren. de bodemdrain met 110 ingraven en deze dan met beton instorten. Is dit voldoende denken jullie?

De 2 retouren komen op circa halverwege de diepte van de vijver. Deze pvc verwerk ik dus nog netjes in het grondwerk. Maar hoe doe ik dat met de skimmer? Deze komt bovenaan. Hoe krijg ik dit netjes weggewerkt als er 55cm boven maaiveld komt en ik eigenlijk direct op de panelen aan de buitenkant wil werken met de steenstrips.

Alvast dank weer!

brik

Berichtdoor FredL » Zo 05 Feb 2017 22:15

Drijfskimmer?

FredL

Berichtdoor marco67 » Vr 10 Feb 2017 2:00

Hallo fred,

begrijp ik dat nou goed dat je alleen het geultje van de bodem drain beton wil storten? als dat zo is doe het dan niet dat gaat geheid "zinken" of een hele vloer storten met beton gaas erin of de panelen gewoon op tegels zeten en de rest in de klei laten zitten. zit er niet iemand bij jouw in de buurt met een vijver? die kan je veel beter vertellen of het gene wat hij heeft gedaan goed gaat in de klei.

ik weet niet hoe dik jij de sandwitchpanelen wil nemen maar ik zou persoonlijk niet gelijk steen strips op de buiten kant plakken.
vergis je niet in de kracht van water. even voor het idee ik heb hier binnen een qbak staan van polyester wand dikte 1.8cm inhoud 10m3, deze wijkt zeker een cm of 6 als hij gevuld is met water. ik ben bang dat de steen strip er gewoon afknappen als je hem vult met water (of leeg laat lopen) volgens mij heb ik hier op het forum wel is foto's gezien van mensen die ook steen strips gebruiken maar dit op een voorzet wand doen zodat de binnen wand kan bewegen. (kan je gelijk een wandskimmer kwijt)

groeten
marco

marco67

Berichtdoor kossykoi » Vr 10 Feb 2017 19:07

Zou nadat het uitgegraven is, en er niet teveel grondwater in de put staat de bodemdrain en buis ingraven.
Rondom dikke betonbanden leggen in een laagje zand, heb gezien dat ze deze ook plat neerleggen wanneer het zand goed vlak ligt.
Zou rondom U-profielen vast boren op de betonbanden. Dan de sandwich panelen zetten en aan de bovenzijde rondom U-profiel.
Liefst 2 of 3mm dik verzinkt staal, en de hoeken aan elkaar lassen, de panelen zou ik dan met gezette hoeken aan elkaar verbinden.
Dan kan je ervoor kiezen om tegels 40x60 neer te leggen met daarover een laagje beton, of direct een laagje beton.
Op de bodem leg je een stuk plastic waarop je de beton stort, wellicht een stuk beton net gebruiken.

Zou het wel stevig genoeg maken in ieder geval.
Zou liever kiezen voor een muurtje rondom zodat je het het mogelijke uitzetten dan niet ziet. :goed:
Gebruikers-avatar

kossykoi
moderator

Berichtdoor brik » Ma 13 Feb 2017 12:32

Top reacties...
Dan ga ik het laten metselen. Als ik ook nog een muurtje erom heen moet zetten zijn de kosten vrijwel gelijk en dan vind ik metselen toch beter, zeker ook in combinatie met raam.

Over twee weken wordt hij uitgegraven.

brik

Berichtdoor brik » Do 09 Mrt 2017 10:39

Zo de kuil is gegraven en de panelen liggen klaar in de garage met de u profielen.
er zijn fotos gemaakt, deze zal ik binnenkort eens plaatsen voor de liefhebber.

Ik heb twee vragen die nu spelen:
- Heeft iemand ervaring met deze combinatie van frame en raam: https://www.spieringsvis.nl/150x50-cm/2 ... 02614.html
- Ik wil een ring om de bak storten net onder het maaiveld. Met welk beton dit te doen en hoe dik/breed?

Bedankt!

brik

Berichtdoor FredL » Do 09 Mrt 2017 12:53

Lijkt me wel interessant!

FredL

Berichtdoor KoiDevil » Vr 10 Mrt 2017 2:19

Ervaring met zo'n kozijn heb ik niet, ik heb het bij mij zelf gemaakt van rvs dat kosten niks :D .
Het ziet er goed uit dat kozijn met raam en het glas 10-2-10 is dik genoeg.
De beton balk ligt eraan wat de bedoeling is, extra sterkte rond de vijver tegen uitzetten of alleen een fundering voor de stenen.
Ik denk dat je met 20x20 cm met wat ijzer erin wel goed zit (ik ben geen bouwvakker dus heb weinig ervaring daarmee).
Bij mijn vijver heb ik het zo gedaan als hierboven staat, ik heb er chinees hardstenen blokken op gezet.
Je kunt zelf beton maken van cement, zand en kiezels of kant en klaar beton in zakken daar hoeft alleen water bij.
Gebruikers-avatar

KoiDevil

VorigeVolgende

Terug naar Aanleg & Ontwerp