Google+

Welke aansluitingen in nieuwe vijverbak?

Vragen & ervaringen

Welke aansluitingen in nieuwe vijverbak?

Berichtdoor Cas123 » Di 22 Mrt 2016 11:53

Ik ben nieuw op dit forum en stel me graag even voor: Ik ben Cas, 30 jaar en ik wil graag een vijvertje in mijn tuin aanleggen. Ik ben net verhuisd, in onze vorige tuin had ik een 1000L bakje met wat verschillende visjes (geen KOI). Nu wil ik een iets grotere vijver aanleggen en ik heb een paar vragen. Hopelijk kunnen jullie me wat advies geven.

Ik laat polyester bak maken van 220 cm x 120 cm en 1 meter diep. De inhoud is dan ongeveer 2600 liter. Ik was eerst van plan om daar koi in te doen, maar na veel lezen op dit forum begrijp ik dat dat echt niet verstandig is. Het worden dus wat verschillende “simpele” visjes zoals shubunkin enz.

Ik heb een 2500 l/hr pomp (Hozelock Aquaforce 2500), een klein oeverfilter en een klein drukfilter. Deze filters waren prima voor 1000L, maar wil nu een stapje beter.
Als filter wil ik een 3 kamer filter kopen van Xclear (220 liter of 330 liter met UV)

Ik moet nu bepalen welke doorvoeren ik in de bak wil hebben.

1: 50mm ± 20cm onder de rand die buiten de vijver iets omhoog gaat en dan op waterniveau op de regenpijp wordt aangesloten. Dit tegen overstroming van de vijver.

2: 50 mm doorvoer voor de slang van de pomp, net iets boven waterniveau.

3: 63 mm doorvoer voor retour vanuit het 3 kamerfilter, 30 cm onder water niveau.
Kan de retour zonder problemen 30 cm onder waterniveau, en is 63 mm dan voldoende of kan ik hem beter 110 maken met een verloopje naar 63 voor als er ooit een groter filter op moet?

Kortom: Welke doorvoeren moet ik laten maken en kan het meerkamerfilter iets verlaagd worden geplaatst, zolang de uitvoer maar boven waterniveau is?

Ik heb even een tekening gemaakt, ik hoop dat het zo duidelijk is.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Bijlagen
vijver.jpg

Cas123

Re: Welke aansluitingen in nieuwe vijverbak?

Berichtdoor KristofW » Di 22 Mrt 2016 12:19

Hallo,
Zo lang de uitvoer van de filter hoger staat dan het waterniveau, maakt de diepte van die doorvoer niet veel uit. Het zal dan geen problemene geven.
De doorvoer voor de pomp, zou ik ook onderwater plaatsen. Kwestie van deze zoveel mogelijk aan het zicht te onttrekken. Als die goed gemaakt is, is die lekvrij.
De overloop lijkt me moeilijker te regelen zo. Wat ik heb, is een standpijpje aan de binnenkant. Bovenop is dit een mofje met manchet. Ik kan de stand van het water dan makkelijk iets hoger of lager maken door dat mofje te verschuiven.

Verder kan ik je enkel aanbevelen van zo groot mogelijk te nemen. Een vijver wordt al snel te klein, zeker als je interesse in kois al wat gewekt is. :-)

Succes met de aanleg, en plaats zeker foto's!

KristofW
moderator

Berichtdoor Cas123 » Di 22 Mrt 2016 12:46

Bedankt voor je antwoord!

Inderdaad, groter zou leuker zijn maar dat gaat helaas niet lukken.
Ik zie wat je bedoelt met het verstelbare standpijpje. Dat staat iets minder mooi, maar is inderdaad wel een betere oplossing. Ik denk dat ik dat ga doen. Zal 40mm dan voldoende zijn bij een flinke regenbui?
De doorvoer van de pomp onder water lijkt me ook mooier, maar is dat niet erg gevoelig voor lekkage?

Cas123

Berichtdoor KristofW » Di 22 Mrt 2016 14:21

40mm moet voldoende zijn op deze oppervlakte. Ik doe 32m² met 50mm.

Nee, een goede doorvoer lekt niet. Werk dan best ook met pvc naar de pomp ipv slang. Dat is solider...

KristofW
moderator

Berichtdoor Cas123 » Di 22 Mrt 2016 16:52

Dankjewel,

Er komt nog een vijverrand op waardoor je die slang niet echt meer zien denk ik.
Bedoel je PVC van de vijverbak naar het filter? Van de pomp naar de rand van de vijverbak zal hij wel met slang moeten om hem er makkelijk uit te halen als ik hem wil schoonmaken.

Cas123

Berichtdoor joris_wansing » Zo 27 Mrt 2016 12:01

Niet aan gravity gedacht in combinatie met een bodemdrain van 50 mm? Zo heb je ook geen last van slangen en kun je de pompcapaciteit gebruiken voor de stroming in je vijver in plaats van de capaciteit kwijt te zijn aan opvoerhoogte. De 40 mm overloop is voldoende :goed:

joris_wansing

Terug naar Aanleg & Ontwerp