Google+

Vijver herstellen

Vragen & ervaringen

Vijver herstellen

Berichtdoor johanz » Ma 22 Feb 2016 10:54

Hi allen - wij hebben onlangs een woning gekocht met (mega) vijver. Ik heb hem alleen uitgestapt maar zeker 9 bij 9 meter. Ook zeker een dikke meter diep. De vijver is van beton (dik, ik schat zon 20cm) en groot. Helaas wel wat jaartjes uit en de bomen eromheen - die overigens weggehaald zijn - hebben wat scheuren veroorzaakt. Er staat wel water in maar waterdicht is hij niet meer. Ook 'korrelt' het beton iets. Ik schat dat het hele feest zon 20-40 jaar oud is.

Op de foto zie je hem; vuil en vol met troep. Ik heb een soort filter constructie gemaakt zodat ik het water kan wegpompen en de restanten eruit kan scheppen. Graag zou ik de vijver weer in ere willen herstellen. Bij voorkeur een natuurlijke vijver, dus zo min mogelijk pompen etc. Ik hoop alleen een fontein nodig te hebben. En dan 2 of 3 koi's erin en niet meer.

Dan nu de vraag aan de ervaringsdeskundigen..

- Beton herstellen met bijvoorbeeld vijverfix of een 3d zak erin? Of een andere optie?
- Is het idee zonder pomp realistisch?
- Zie ik nog iets over het hoofd? Of algemene tips en truucs?

Dank voor jullie input!
Bijlagen
IMG_1532.JPG

johanz

Re: Vijver herstellen

Berichtdoor juul » Ma 22 Feb 2016 13:34

Het herstel verhaal zou verschillende kanten op kunnen. Ik weet niet of het huidige beton goed genoeg is om als ondergrond voor nieuwe beton te fungeren of dat je hier weer problemen mee zal krijgen aangezien het brokkelt.
Een zak epdm folie is denk ik ook een goede optie maar ook hierbij dien je een goede ondergrond te hebben.

Tav je vraag of je op deze (ruim 80m3) wat koi kunt houden kun je ook meerdere kanten op. Als alternatief voor een koi filter kun je planten het filter werk laten doen maar hierbij dien je rekening te houden met het feit dat koi slopers en vervuilers zijn.
Ook hebben koi voor optimale ontwikkeling bij voorkeur een diepte van minimaal 150cm maar dat zal nog wel meevallen op die oppervlakte.
Persoonlijk zou ik het wel aandurven met koi in zo'n grote natuurvijver alleen moet je niet denken dat je show kwaliteit koi zal houden. Als koi niet onder optimale omstandigheden worden gehouden heb je kans dat ze niet de bouw en huidkwaliteit krijgen waar ze overall genomen zo voor worden gewaardeerd.
Ook zou ik overwegen een overloop en toch iets van bodemdrains te overwegen om zo het onderhoud oftewel schoonmaken van onder andere de bodem te vergemakkelijken.
Reken er anders op dat je binnen een paar jaar een behoorlijke sliblaag op de bodem hebt met vervelende gevolgen.
De fontein zou ik zeker plaatsen al was het maar voor de zuurstof toediening.

Succes en groet.

Juul
Gebruikers-avatar

juul

Terug naar Aanleg & Ontwerp