Google+

Aanleg koivijver

Vragen & ervaringen

Aanleg koivijver

Berichtdoor Juulian » Ma 04 Jan 2016 18:58

Hallo,

Ik heb sinds kort een huis gekocht met een tuin van 30 meter lang en 7 meter breed.

Bij mijn ouders thuis was ik al met vijvers bezig en had toen een polyester bak van 2000 liter draaien en maakte het uiterlijk mij niet zo uit.

Nu wil ik het dit voorjaar groter uit gaan pakken maar ik ben zelf totaal niet handig dus zit zelfs te overwegen om het geheel aan te laten leggen. Heb al meerdere artikelen gelezen maar blijf het lastig vinden. Ik twijfel tussen een hdpe bak of een opgemetseld geheel. Op internet zie ik hdpe vijvers staan maar wat komt hier nog allemaal bij aan kosten ? Wat raden jullie me aan ?

Zat te denken aan een vijver tussen de 7,5 en 10m3
Budget: 3000-5000 euro

Groeten,
Julian

Juulian

Re: Aanleg koivijver

Berichtdoor FFF » Ma 04 Jan 2016 19:22

Beste Julian, allereerst welkom op het forum.

Een vijver kan je zo duur maken als je wil. Alles hangt af van de techniek en kwaliteit en het niveau van afwerking wat je wil.
Met jouw budget kun je als je zelf bouwt (met hulp van het forum) iets heel moois maken.
Als je alles uit wil besteden is het je budget (te) krap.
Er is ongetwijfeld iemand die dat wat voor je wil knutselen maar goede techniek kost al flink wat.
Op het moment dat je met heel goedkope materialen gaat werken heb je later spijt.

Gezien het formaat van je tuin zou ik overwegen hem ook wat groter te maken. Ik snap dat het nu al enorm is als je van 2000l af komt maar als je de kans hebt zou ik inzetten op een kuubje of 20.
Al snel willen de meeste groter en dan kun je het beter in 1x goed doen.

FFF
moderator

Berichtdoor Juulian » Ma 04 Jan 2016 19:53

Dankjewel,

Ik zal eens foto's van de tuin sturen deze week.

Maar is het als je minder kundig bent handiger om een hdpe bak de nemen of is dit een stuk duurder ook met transport etc. ? Ook staat er bij de buren een gigantische boom waarvan ik denk dat hij flinke wortels heeft, weet niet of ik hier ook aan moet denken ?

Groeten,
Julian

Juulian

Berichtdoor FFF » Ma 04 Jan 2016 20:07

HDPE is zeker mooi, maar wel 1 van de duurste opties. Ik denk dat je al snel 2000~3000 kwijt bent voor de bak alleen.
Dan moet het uitgegraven worden, zand afgevoerd etc. Vloer moet ook perfect waterpas zijn enzo.
Een beetje filter, pompen, luchtpompen, UVC etc kosten ook allemaal geld.
Vergis je ook niet in PVC en vooral bijbehorende zaken zoals kranen, veel kranen en koppelingen geven je een hoop gemak achteraf.

Ik wil je niet ontmoedigen hoor. Wil je alleen aanraden het in 1x goed te doen.
Misschien vind je wel ergens een 2dehands bak bijvoorbeeld.

FFF
moderator

Berichtdoor FredL » Ma 04 Jan 2016 23:33

Inderdaad zou ik je vijver, gelet op de oppervlakte van je tuin, wat groter maken. Uiteraard kost dit meer, maar bepaalde verschillen in kosten maken niet veel uit of je bv. een 10 of 20 kuubs vijver aanlegt.
Zelf zou ik kiezen voor een HDPE bak, maar zullen anderen zijn die de bak liever metselen en daarna folie aanbrengen of de bak polyesteren. Iedere manier heeft zowel voor- als nadelen. Kies hetgeen waarbij je jezelf lekker bij voelt.
Succes en kom maar op met je plannen.

FredL

Berichtdoor Juulian » Di 05 Jan 2016 18:50

Dank voor de reacties,

Ik wil foto's plaatsen maar hoe werkt dit via mijn iPhone ?

Mvg,
Julian

Juulian

Berichtdoor Johan relou » Di 05 Jan 2016 21:27

Mijn vijver is ruim 20m3 en zelf aangelegd.
Hij bestaat uit gemetselde beton blokken ecolan folie op maat en als filter een UltraSieve 3 met econobead 60 en bleu eco 320.
Ik heb hem zelf gebouwd voor met hen budget wat jij in gedachten hebt.

Of te wel met jou bedget kan het wel maar dan zul je de handen uit de mouwen moeten steken.
Succes met je keuze. Gr. Johan.
WITTE WA TIS MIR WATER DAN VIS!
Gebruikers-avatar

Johan relou

Berichtdoor gisella » Wo 06 Jan 2016 9:26

ik heb jaren een goedkope variant gehad en nu sinds bijna 4 jaar een hpde bak, ja het kost wat maar wat je er voor teurg krijgt is wel heel fijn. onze vijver heeft incl de hele tuin aanleggen incl alles 12000 euro gekost, maar dan is het ook helemaal af.

gisella

Berichtdoor ferrytail » Za 09 Jan 2016 2:21

persoonlijk zou ik dan meer geld aan het filter uitgeven en minder aan de aanleg, nietemin dat de vijver goed aangelegd diend te worden maar ook hier zijn er vele mogelijkheden.
goed lezen en vragen stellen hier op het forum.

groetz
ik zeg maar zoo das korter als dierentuin
Gebruikers-avatar

ferrytail

Berichtdoor Juulian » Ma 01 Feb 2016 0:41

Hallo allemaal,

Ik ben twee weken geleden verrast en er werd mij een prima voorstel gedaan.
Graag wilde ik een vijver van 10 kuub maar dat is hem helaas niet geworden. Ik heb een showroom hdpe bak over kunnen nemen van een winkel. Het betreft een bak van 6,5 met ingebouwde filter die volgens hun perfect werkt. Het zijn drie kamers met matten en borstels.

Omdat ze er van af moesten hebben we hem dit weekend al geplaatst en ben erg trots dat hij nu al draait. Het bedrijf gaf aan dat ik de koi die nog bij me ouders thuis zwemmen over 2 weken kan overplaatsen, is dit verstandig ?

Verdere techniek is een 7500L pomp en een uvc 55w.

Ik weet dat het eigelijk nog te klein is voor een koivijver maar ik kon dit aanbod niet afslaan.

Groeten,
Julian Istha

Juulian

Volgende

Terug naar Aanleg & Ontwerp