Google+

Hulp gevraagd aanleg vijver

Vragen & ervaringen

Re: Hulp gevraagd aanleg vijver

Berichtdoor Fr3ddy » Di 10 Nov 2015 11:01

De skimmer kan gewoon meedraaien op die ene pomp. Hou er rekening mee dat een drijfskimmer (niet zo'n velda ding maar 1 die ook door de wand gaat) een debiet van minimal 3 a 4 kuub nodig heeft om te werken.
Een 'gewone' wandskimmer kan gewoon lichtjes mee draaien.. het best is een aparte ingang op je filter maar dmv aan Y stuk zoals maartenelf aan geeft kan ook. Zorg wel voor een kraantje, zodat je de skimmer kunt regelen.

Verder mooi aangelegd.. ook de constructie van trespa en alu kokers is nieuw voor mij en ziet er prima uit :goed:

Fr3ddy

Berichtdoor Maartenelf » Di 10 Nov 2015 11:09

RVB: Dat hoeft niet. Als je hem met een T of liever y-stuk tussen de 110 buis van de bodemdrain en de ingang filter maakt, dan kan hij mee draaien op de oorspronkelijke pomp. Houd er wel rekening mee dat de skimmer netto minimaal 3000 lpu doorstroming moet hebben. je bodemdrain moet ook ongeveer 7000 liter per uur hebben, dus dan moet je minimaal 10.000 liter pompcapaciteit hebben. De skimmer moet minimaal 63mm aanzuigbuis hebben anders werkt hij niet! Let er ook op of je hoofdfilter deze doorstroming aan kan.

Je kunt op de skimmer ook een pomp (liefst 3000/4000 liter per uur) op zetten. Dat werkt altijd. (pomp onder waterniveau) Kan je er in de zomer een kleine trickle bij zetten die via de skimmer werkt. Die zet je dan in de winter uit. Perfect systeempje.
Kinshi high tech sieve 1-Ecomax DM 13.000- 2x connect 440 SB/BB-Dompel uv 75 watt T5- plantenfilter
Gebruikers-avatar

Maartenelf

Berichtdoor Maartenelf » Di 10 Nov 2015 11:10

Sorry Freddy je was me net voor
Kinshi high tech sieve 1-Ecomax DM 13.000- 2x connect 440 SB/BB-Dompel uv 75 watt T5- plantenfilter
Gebruikers-avatar

Maartenelf

Berichtdoor RvB » Do 10 Aug 2017 10:54

Goedemorgen mede forum leden,

Wat vliegt de tijd zeg. Helaas en tegelijkertijd natuurlijk normaal en logisch, niet alleen druk geweest met mijn bak.
Graag zou ik jullie middels dit bericht weer om raad/suggestie willen vragen. De bak draait inmiddels best goed moet ik zeggen, ik heb er wat "test" kois in zitten, ofwel geen dure kweker vissen en ze maken het goed en rustig. Nu vind ik alleen dat het water er wat "chloor-achtig" uit ziet of zoiets, het zou wat mij betreft wat helderder kunnen/mogen. Alhoewel als in in de Vortex kijk het wel drinkwater lijkt, ik kan het niet zo goed plaatsen.
Iemand wellicht suggesties?

Alvast veel dank voor jullie tijd/interesse/reactie.

Gr. RvB

IMG_0711.JPG
Overzicht vijver
IMG_0711.JPG (54.82 KiB) 212 keer bekeken

RvB

Berichtdoor RvB » Do 10 Aug 2017 10:56

Ps. Hierbij nog een overzichtsfoto van mijn filter waarbij je ook echt mooi ziet hoe helder het water in de Vortex oogt (moet weer gereinigt worden vandaag of morgen maar dat ter zijde).

IMG_0713.JPG

RvB

Vorige

Terug naar Aanleg & Ontwerp