Google+

koivijver

Vragen & ervaringen

Re: koivijver

Berichtdoor marco67 » Do 19 Nov 2015 10:54

fesjes schreef:wel zonde om er constant die afrastering op te zien liggen, daarvoor wil ik geen vijver.
dat bewegend bed is echt een hele goede optie denk ik.. iets erover leggen om het geluid wat te dempen (p27 en 28 de filmpjes)
Die trommelfilter maakt echt veel te veel geluid naar mijn zin :shock: dus dat is zeker geen optie.. alles komt bij mij ook buiten te staan.
en dan de optie helofilter maakt het nog helemaal af.. zo is de vriendin ook blij :cheer:

ik neem aan dat je met die afrastering dat dek op het water bedoeld? die is ervoor om de water temp in de winter wat hoger te houden ik geef je gelijk als je het niet mooi vind maar is wel handig zeker als je de vijver zou gaan verwarmen.

zowel een trommel als bewegendbed maken bijna geen lawaai alleen in bijna alle filmpjes zit de deksel er niet op als ze gaan spoelen normaal spoeld een trommel ongeveer ergens tussen de 10 en 30 minuten en met de deksels erop hoor je dan een zacht gesis en is in de tussen tijd compleet stil, waar een sieve continue het geluid van vallend water produceerd (als je dat niet meer hoort moet je hem schoonmaken :lol: ) een trommel heeft 2 grote voordelen minder onderhoud en fijnere filtratie dus minder belasting voor je bioloog het kent echter ook een groot nadeel en dat is de prijs maar als het in je budget zit zou ik altijd voor een trommel gaan. ook een bwb is redelijk stil mits je een beetje lucht bij de weg houd de kunstof radartjes hoeven alleen maar van boven naar beneden en visa versa te bewegen gooi je er teveel van die radartjes in dan moet je meer lucht toevoegen om alles te laten bewegen en dan gaat hij meer herrie maken. dus de bak voor het bwb ruim bemeten dan hoor je hem bijna niet. maar een deksel is altijd verstandig niet alleen voor geluid maar ook om ervoor te zorgen dat er geen hond in valt (ik neem aan dat je hem in graaft) wel even zorgen dat de toegevoegde lucht kan ontsnappen anders heb je een klaperende deksel :lol:

groeten
marco

marco67

Berichtdoor marco67 » Do 19 Nov 2015 11:22

Nog 1 dingetje als je een planten filter maakt zorg ervoor dat je hem heel gemakkelijk goed kan spoelen. op het forum vind je vast wel goede ideeen. ik kan mijn planten filter niet spoelen en daar heb ik spijt van heel veel spijt. toen ik deze heb aangelegd had ik de gedachte dat hij vanwegen zijn grote (40m3 gevuld met 24m3 lava) zichzelf instant zou kunnen houden en dat de vervuiling wel mee zou vallen. dat van de vervuiling klopt ook wel echter het is de plek met de grootste bacterie druk geworden waar de slechte baterien versus de goede totaal fout is, stelregeltje (met dank aan rob heijmans)
Normaalwaarden:
Totaal kolonie getal onder de 30.000 kolonie vormende eenheden per ml
Enterobacteriën onder de 500
Pseudomonaden/Aeromonaden onder de 500
Schimmels en gisten onder de 500 kolonie vormende eenheden per ml

bij mij waren de Pseudomonaden/Aeromonaden vorig jaar in eens 2600 in de planten vijver ondertussen weer onder controle en nu rond de 600.

Als ik dit filter opnieuw zou moeten aanleggen dan zou ik voor meerdere kleine planten filters gaan optisch mag het 1 groot filter zijn maar ik zou kleine compartimenten maken die ik afzonderlijk zou kunnen laten leeglopen en goed kan schoonmaken.

en zo heb ik al heel wat fouten gemaakt bij mijn vijver. ik hoop dat ik binnenkort is een stukje grond kan vinden en dat ik een nieuwe vijver mag bouwen zodat ik in 1 klap van al mijn fouten in de aanleg van mijn huidige vijver af ben.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor fesjes » Do 26 Nov 2015 11:16

Dank voor al de uitleg Marco ;)

heb ondertussen ook al heel wat opgezocht en het wordt de trommel met het bwb.
er komt een plantenstuk naast de vijver, maar zonder water omdat we op die manier een meter van de perceelgrens kunnen blijven en dus geen bouwaanvraag hoeven te doen.
de filterkamer wordt deels ingegraven idd.. maar het komt sowieso een 70 cm boven de grond het geheel dus dat valt relatief goed mee..

ons is de epdm folie aangeraden omdat polyester problemen kan geven wanneer de vijver hem 'zet' en er dus barstjes in het geheel kunnen komen, ook hoeven we dan geen rekening met het weer te houden.

Maar goed,

het zou voor maart zijn, dus als het begint gooi ik het proces er hier op!

fesjes

Berichtdoor fesjes » Do 26 Nov 2015 13:15

pvc folie.. geen epdm :)

fesjes

Vorige

Terug naar Aanleg & Ontwerp