Google+

Bouw van 11 Kuubs KoiVijver. (start hobby)

Vragen & ervaringen

Re: Bouw van 11 Kuubs KoiVijver. (start hobby)

Berichtdoor Fr3ddy » Ma 02 Jun 2014 11:56

Mooi man!
Ook top aangepakt met het vergroten van de leidingen van je beadfilter, etc.!

Fr3ddy

Berichtdoor Maartenelf » Zo 29 Jun 2014 13:20

Ziet er netjes uit Roy,

Spoelen van drain op het riool doe ik nooit. Met voldoende pompcapaciteit en dus doorstroming moet dit toch wel goed komen...
Met mijn sieve/Eb60 en dm 13.000 pomp (en 10.000 messner pomp voor PF) word de bodem brandschoon gezogen! en blijft er weinig achter in de drain.

Strakke bak trouwens. Hier nog op het verlanglijstje om het hout te vervangen voor steen... en dan misschien nog wel een ruit er in.
Kinshi high tech sieve 1-Ecomax DM 13.000- 2x connect 440 SB/BB-Dompel uv 75 watt T5- plantenfilter
Gebruikers-avatar

Maartenelf

Berichtdoor Roy_vierwind » Zo 29 Jun 2014 13:39

Fr3ddy schreef:Mooi man!
Ook top aangepakt met het vergroten van de leidingen van je beadfilter, etc.!

:D Dankje. Heb ik veel plezier van.

Maartenelf schreef:Ziet er netjes uit Roy,

Spoelen van drain op het riool doe ik nooit. Met voldoende pompcapaciteit en dus doorstroming moet dit toch wel goed komen...
Met mijn sieve/Eb60 en dm 13.000 pomp (en 10.000 messner pomp voor PF) word de bodem brandschoon gezogen! en blijft er weinig achter in de drain.

Strakke bak trouwens. Hier nog op het verlanglijstje om het hout te vervangen voor steen... en dan misschien nog wel een ruit er in.

Dank je Maarten!

Spoelen op het riool deed ik eigenlijk ook nooit, alleen soms in geval van draadalgen. Mijn ervaring met meer flow is dat er zeker beter vuil afgezogen wordt en wellicht er nauwelijks/niets meer achterblijft in de leidingen. Enige nadeel is dat ik niet meer dan ong. 15% af kan laten naar het riool of ik moet een dompelpomp in de vijver hangen, de klep van de sieve kan immers niet lager :over :boos:
maargoed die ene keer dat het nodig is...
Gebruikers-avatar

Roy_vierwind

Berichtdoor MariekeN » Ma 14 Jul 2014 16:48

Roy, mooie vijver heb je! Ongeveer zoiets gaan wij ook mee aan de slag en zelfde inhoud. Interessant dus om je topic te lezen.

Heb je een enkel of dubbelsteens muurtje gemetseld met deze stenen?

MariekeN

Berichtdoor fakaleontje » Ma 14 Jul 2014 16:56

vraagje

waarom nog een bewegend bed naast je beadfilter ?

heeft dit een speciale reden of is het omdat de bead te klein is ?

ik wil namelijk overstappen van 5 kamer filter naar nieuw superbead klein ik heb namelijk 10 kuubs en die superbead is goed voor 20 kuub. Maar misschien heb jij er een reden voor waar ik misschien rekening mee moet houden

groetjes leon

ps strakke vijver hoor

fakaleontje

Berichtdoor Roy_vierwind » Ma 14 Jul 2014 17:47

MariekeN schreef:Roy, mooie vijver heb je! Ongeveer zoiets gaan wij ook mee aan de slag en zelfde inhoud. Interessant dus om je topic te lezen.

Heb je een enkel of dubbelsteens muurtje gemetseld met deze stenen?

Dankje! Steens muur heb ik met deze stenen gemetseld, dus 2stenen breed in verband. Oersterk :fluit :wink:
Gebruikers-avatar

Roy_vierwind

Berichtdoor Roy_vierwind » Ma 14 Jul 2014 18:01

fakaleontje schreef:vraagje

waarom nog een bewegend bed naast je beadfilter ?

heeft dit een speciale reden of is het omdat de bead te klein is ?

ik wil namelijk overstappen van 5 kamer filter naar nieuw superbead klein ik heb namelijk 10 kuubs en die superbead is goed voor 20 kuub. Maar misschien heb jij er een reden voor waar ik misschien rekening mee moet houden

groetjes leon

ps strakke vijver hoor

Dankje Leon, BWB heb ik in mijn geval als bioloog geplaatst. Bead ook maar voornamelijk voor het afvangen van het fijne vuil en gebruiksvriendelijkheid, en door het vergroten van de doorvoeren en het binnenwerk kan ik toch met minimale wattage hoge flow behalen. En dat was mijn doel! Alleen bead (UB40) zou in mijn geval te weinig capaciteit hebben.

In jou geval denk ik dat een superbead alleen zou volstaan. De bead heeft standaard minder weerstand tov. een ultrabead en je heb overcapaciteit volgens de fabrieksopgave. Maar verschillende soorten filtermedia is altijd beter. Bewegend bed is een van de beste biologen en brengt extra zuurstof in het water, waar een bead juist je zuurstof verbruikt waardoor in de vijver belangrijk is!

Succes met de aanpassingen en houd ons op de hoogte!
Gebruikers-avatar

Roy_vierwind

Berichtdoor Roy_vierwind » Ma 14 Jul 2014 22:16

Edit: waardoor beluchten in de vijver belangrijk is.
Gebruikers-avatar

Roy_vierwind

Berichtdoor Roy_vierwind » Za 25 Jun 2016 22:14

Afgelopen tijd wat aanpassingen gedaan :hamer

Afgelopen week de bodemdrain aangepast, deksel vervangen voor een luchtmembraan 34cm. De luchtleiding door de 110 van de drain getrokken, en vertakt voor de schuifkraan dmv "standpijp" naar de luchtpomp. Het was even een klusje maar zeer tevreden over het resultaat!

Daarnaast had mijn DM18000 laatste tijd kuren, vandaag heb ik de pomp vervangen voor een DM vario 30000. Wat een opbrengst ! :applaus: kan het niet onderbouwen met cijfers, maar met circa 40/50 watt minder ongeveer dezelfde opbrengst. (55%, 125Watt).
Gebruikers-avatar

Roy_vierwind

Berichtdoor Aros » Wo 27 Jul 2016 12:58

Hoi Roy, Ik heb nu een DM vario 20000. Valt mij op dat de pomp wel iets meer geluid maakt. Heb jij die ervaring ook?
Gebruikers-avatar

Aros
moderator / ass. beheerder

VorigeVolgende

Terug naar Aanleg & Ontwerp