Google+

Ontwerp koivijver

Vragen & ervaringen

Ontwerp koivijver

Berichtdoor HaistaVittu » Di 10 Nov 2020 11:01

Hallo mede koi-liefhebbers,

Na een hele tijd rondgeneusd te hebben hierzo op het forum, de nodige ontwerpen hebben gezien en de vele tips en tricks te hebben gelezen heb ik alle moed bij elkaar verzameld om een discussie te starten met de vrouw des huizes. Na ellenlange discussies over koi en vijvers heb ik haar nu eindelijk zo ver dat ik een schep de grond in mag steken. Voorheen heb ik een IBC-container gehad met wat goudvissen. Dit werd gefilterd door een driekamerfiltertje en een 9watt UV lamp.

Ons stadstuintje is zo’n 10 meter lang en 5 meter breed. Op een onlogische plek staat er een berging waarin wij wel de filter zullen plaatsen.
Afbeelding

Het idee is om een L-vormige vijver te maken. Dit zal gedaan worden met sandwichpanelen van 8cm dikte. De vijver zal op het langste punt 3 meter worden en op zijn breedste punt 2 meter met een diepte van 1,8 meter. Dit maakt er een 9 kuub vijvertje van. De vijver zal zo’n 70cm boven het maaiveld komen zodat wij een gravity-opstelling kunnen maken.

In de hoek van de L-vorm komt een bodem drain met 110mm aansluiting. Deze zal naar een Messner Delta 18000 meerkamerfilter gaan. De vortex wordt gevuld met borstels. Het water zal daarna door Japanse matten OF Matalla matten gaan en eindigen in een kamer met zeoliet OF lavasteen.

Gelet op de nogal bescheiden afmetingen van de vijver zal het water vervolgens vanuit de meerkamerfilter een pvc collector inlopen met een diameter van 160mm. Hierin wordt een airlift geplaats met een stijgbuis van 50mm. Dit zal ook voldoende zijn voor de meerkamerfilter.

Helaas zit de afvoer van het hemelwater niet aangesloten op de riolering waardoor ik het idee heb overgenomen van mijn buren. De afvoer zal de aangrenzende brandgang inlopen waar aan het einde een put is naar de riolering.

Tips, op- en/of aanmerkingen zijn altijd van harte welkom.

HaistaVittu

Re: Ontwerp koivijver

Berichtdoor freek123 » Zo 15 Nov 2020 18:01

Ik hoop niet dat je filterafloop ook de brandgang in gaat als je deze schoonmaakt......... Verder zal je waarschijnlijk in het voorjaar gaan beginnen met graven gezien het weer ?
Een vortex is ervoor om op zwaartekracht en ronddraaien van het water de zwaardere bestanddelen/vervuiling te scheiden. Doe je hier borstels in dan krijg je volgens mij gewoon een extra kamer met borstels en is het VOrtex-effect weg. Borstels ook zeer smerig om schoon te maken. Als aan een statisch bed gedacht als eerste kamer/scheider ? Of uiteraard de Vortex als vortex gebruiken.
Zou geen Zeoliet of lavasteen in een kamer doen. Beter dan nog extra matten.
Waarom ? Lavasteen geeft veel vervuiling en lastig schoon te maken.
Zeoliet kan niet tegen medicatie, heb je kans dat alles weer vrijkomt wat het zeoliet opgenomen heeft. Beter in zakken doen zodat je dit, als het nodig is, kan verwijderen.
Al aan Poraglass gedacht om in een kamer te doen ?

Allemaal hersenspinsels van mij uiteraard, keuzes en overwegingen voldoende. Suc6 !
10M3 HDPE vijver, Aquaforte 20000 pomp, Filter; SB, Blauwe mat belucht, blauwe mat, poraglas belucht
Gebruikers-avatar

freek123

Berichtdoor HaistaVittu » Ma 16 Nov 2020 14:08

freek123 schreef:Ik hoop niet dat je filterafloop ook de brandgang in gaat als je deze schoonmaakt......... Verder zal je waarschijnlijk in het voorjaar gaan beginnen met graven gezien het weer ?
Een vortex is ervoor om op zwaartekracht en ronddraaien van het water de zwaardere bestanddelen/vervuiling te scheiden. Doe je hier borstels in dan krijg je volgens mij gewoon een extra kamer met borstels en is het VOrtex-effect weg. Borstels ook zeer smerig om schoon te maken. Als aan een statisch bed gedacht als eerste kamer/scheider ? Of uiteraard de Vortex als vortex gebruiken.
Zou geen Zeoliet of lavasteen in een kamer doen. Beter dan nog extra matten.
Waarom ? Lavasteen geeft veel vervuiling en lastig schoon te maken.
Zeoliet kan niet tegen medicatie, heb je kans dat alles weer vrijkomt wat het zeoliet opgenomen heeft. Beter in zakken doen zodat je dit, als het nodig is, kan verwijderen.
Al aan Poraglass gedacht om in een kamer te doen ?

Allemaal hersenspinsels van mij uiteraard, keuzes en overwegingen voldoende. Suc6 !

Ja, de planning is om in het voorjaar te beginnen met graven en de vijver te maken. Vandaar dat ik nu ook mijn ideeën deel om eventuele tips, op- en/of aanmerkingen te horen van liefhebbers die meer ervaring hebben in koivijvers. Dit wordt namelijk mijn eerste.

De Messner Delta 18000 heb ik voor een leuk prijsje kunnen overkopen. Hierin zaten de borstels in de vortex en de 2e en 3e kamer zaten vol met blauwe matten.

Met statisch bed in de eerste kamer bedoel je een "makkie" in de vortex met kaldnes? Hier heb ik wel al veel positieve berichten over gelezen en gehoord.
De substraat in de 3e kamer wilde ik inderdaad in zakken leggen. Ik heb nog niet nagedacht over Poraglass. Daar zal ik eens wat informatie over moeten inwinnen.

HaistaVittu

Berichtdoor freek123 » Ma 16 Nov 2020 18:20

Ik begrijp nooit waarom men in een vortex filtermateriaal doet.
Als de stroming voldoende hoog is in de vortex is deze bedoeld om het grove vuil er uit te halen voordat dit vervolgens in je 2de kamer komt.
Ik heb geen vortex maar 3 kamers van ca 250ltr/st waarvan de eerste is gevuld met Kaldness statisch bed (veel makkelijker schoon te maken dan borstels welke er eerst in zaten ), 2de met blauwe matten en derde kamer met honingraat filtermedium afgedekt met blauwe mat.
In het plantendeel (waar ik geen planten in heb staan) staat nog een krat met Poraglass.
Zo af en toe hang ik daar, voornamelijk in de zomer, nog Nitraathars bij in. Dit in zakjes die makkelijk te regenereren zijn dmv jodiumvrij zout.

SUc6 met lezen en al je overwegingen/beslissingen en hopelijk voor je reageren er nog anderen met nog meer (andere) zienswijze's. :goed:
10M3 HDPE vijver, Aquaforte 20000 pomp, Filter; SB, Blauwe mat belucht, blauwe mat, poraglas belucht
Gebruikers-avatar

freek123

Berichtdoor HaistaVittu » Do 19 Nov 2020 13:19

freek123 schreef:Ik begrijp nooit waarom men in een vortex filtermateriaal doet.
Als de stroming voldoende hoog is in de vortex is deze bedoeld om het grove vuil er uit te halen voordat dit vervolgens in je 2de kamer komt.
Ik heb geen vortex maar 3 kamers van ca 250ltr/st waarvan de eerste is gevuld met Kaldness statisch bed (veel makkelijker schoon te maken dan borstels welke er eerst in zaten ), 2de met blauwe matten en derde kamer met honingraat filtermedium afgedekt met blauwe mat.
In het plantendeel (waar ik geen planten in heb staan) staat nog een krat met Poraglass.
Zo af en toe hang ik daar, voornamelijk in de zomer, nog Nitraathars bij in. Dit in zakjes die makkelijk te regenereren zijn dmv jodiumvrij zout.

SUc6 met lezen en al je overwegingen/beslissingen en hopelijk voor je reageren er nog anderen met nog meer (andere) zienswijze's. :goed:

Ik ga je advies over het weglaten van borstels en het toevoegen van kaldness opvolgen. Hier heb ik nu wel voldoende over gelezen.

Er gaat een SB komen in de vortex. Dit ga ik doen doormiddel van 2 schijven (HDPE onderzijde en gegoten acrylaat bovenzijde) van 60cm diameter (de diameter van de vortex) waarin in iedere schijf om de 2 cm een 9mm gat gefreesd gaat worden. Dit komt uit op in totaal 336 gaatjes per schijf. De afstand van schijf tot schijf zal ik +/- 40cm maken. Dit gebeurt door RVS draadeind en RVS moeren. Tussen deze 2 schijven zal ruimte zijn voor voldoende kaldness. Wat betreft beluchting om te spoelen zal een tyleen buis gebruikt worden waarin gaatjes geboord worden. Deze zal aangestuurd worden door een 60l/m pomp.

HaistaVittu

Berichtdoor freek123 » Za 21 Nov 2020 16:17

Suc6 ! ik heb inderdaad ook een luchtschijf onderin liggen om vuil los te weken/borrelen en gelijk af te kunnen voeren naar riool via onderzijde. Zorg nog wel voor wat "vrije ruimte" boven de kaldness.
Tijdens het borrelen moet het wel voldoende kunnen bewegen om het vuil los te krijgen.
Zowel aan onder- als bovenzijde heb ik een plaat gemonteerd met gaatjes van ca 6mm waartussen de luchtschijf en kaldness aanwezig is.
Uiteraard kaldness gebruiken met een grotere diameter dan de diameter van de gaatjes, of de gaatjes kleiner dan de kaldness ( LOL ) :applaus:

Tijdens borrelen/cleanen zorgen dat of je niveau in de Vortex laag genoeg staat of de uitlaat afdichten.
Dit om te voorkomen dat loskomend vuil direct naar je volgende kamer gaat.
Gebruikers-avatar

freek123

Terug naar Aanleg & Ontwerp