Google+

aanbouw vijver2 :)

Vragen & ervaringen

aanbouw vijver2 :)

Berichtdoor Frederik feys » Ma 28 Sep 2020 12:28

hallo,

tijdje terug vroeg ik jullie mening over hoe ik mijn vijver zou opbouwen. toen wilde ik alles onder of gelijk aan het vijverniveau en dus gravitair laten werken die dan weg pompt naar de plantenfilter.
nu zou ik toch eventueel de kamerfilter bovengrond plaatsen zodat deze gemakkelijker toegankelijk is om te reinigen.
de vijver is zo goed als klaar met dus een bodemdrain en skimmer alles in dia 110. deze zou ik nu laten uitkomen in een pompput van daaruit pompen naar kamerfilter met uv lamp tussen (met of zonder vortex?)
om zo te laten gaan naar plantenfilter. maar ik heb mijn twijfels over het stuk kamerfilter naar plantenfilter moet dit nog eens gepompt worden door de de plantenfilter of heeft dit voldoende kracht als ik het natuurlijk laat aflopen uit de kamerfilter naar de plantenfilter? zie tekening. ik kan nog alle kanten uit ik heb nog niets aangekocht enkel de vijver met de bodemdrain en skimmer is klaar van daaruit is alles nog mogelijk.

graag jullie mening. grtn
Bijlagen
vijver2.JPG

Frederik feys

Re: aanbouw vijver2 :)

Berichtdoor marco67 » Do 01 Okt 2020 0:43

Hallo Frederik,
wat je wilt mag geen probleem zijn als je maar geen lucht in de buis naar het planten filter vast kan komen te zitten dan blokkeerd hij de doorstroming. als het water nivo in je kamerfilter maar hoger staat als het water nivo in de vijver/plantenfilter dan loopt het water altijd naar het laagste punt. zelf als je de verbindings buis 2 m diep in de grond legt :-)
1. heb wel een paar opmerkingen/tips ik zou een aparte schuifkraan willen voor de bodemdrain en de skimmer.
2. gebruik geen T-stuk maar altijd een Y-stuk, beter allebei apart in de pompput uitlaten komen dan verdubbel je grof weg de flow naar je pomp en probeer zo min mogelijk "scherpe" bochten te gebruiken
3. ik zou zelf nooit meer voor een pomp put gaan maar liever voor een sieve. dat heeft een aantal voordelen: gemakkelijker schoon te maken (kan gewoon met een netje), je hebt minder last van rotting van grof afval dus je ontlast je filter voor een deel, is beter voor je pomp omdat je voorfilter veel fijner filtert.
4. plaats je skimmer aan de kant waar de wind meestal naartoe blaast , dat helpt het oppervlakte vuil snel te verwijderen
5. neem een amalgaam dompel uv die mag in de sieve of vortex/kamer (mits je er een deksel ophebt) voor deel van een dompel uv is dat je minder weerstand hebt en dus zuiniger pompt of meer water verpompt. en het voordeel van amalgaam is dat je die aan en uit kan schakelen zonder dat de lamp in opbrengst hard achteruit gaat (doen normale uv's wel) zijn in aanschaf iets duurder maar hebben meer branduren dus per uur ben je ongeveer hetzelfde kwijt. en een 40 watt amalgaam is ongeveer net zo krachtig als een 80watt "normale" uv

groeten
marco

marco67

Terug naar Aanleg & Ontwerp