Google+

Enkele vragen bij ontwerp koivijver

Vragen & ervaringen

Enkele vragen bij ontwerp koivijver

Berichtdoor ThaLokster » Ma 24 Aug 2020 11:35

Hallo allemaal,

In de voorstelronde heb ik al aangegeven dat ik van plan ben een koivijver te bouwen van circa 3x2x1,75. Ik heb een schematisch ontwerp (hoop dat deze goed te zien zal zijn), waarbij ik ook de types heb aangegeven van de buis-skimmer, pompen en filters welke ik op het oog heb. Bedoeling is dus een pompgestuurde situatie te bouwen, waarbij de pomp gevoed wordt door een skimmer en deze via een meerkamerfilter het water terug brengt naar de vijver. Het filter ga ik in de schuur plaatsen op circa 3,5 meter van de vijver. De schuur zal circa 35 cm hoger komen te staan dan de waterspiegel. Een tweede circuit zal bestaan uit een "natte" pomp welke via een drukfilter een wetland gaat aansturen, waarbij het moeras over gaat lopen in een waterval/beekloop. Midden in de vijver wil ik een luchtsteendisk plaatsen. Als laatste wil ik een overloop creëren, welke ik op de HWA ga aansluiten. Alle leidingen zullen met terugslagklep/afsluiter worden uitgevoerd.

Ik heb nu een aantal vragen, te weten:
- Wat vinden jullie van dit ontwerp?
- Moet ik 1 retour vanuit de meerkamerfilter gaan gebruiken of 2?
- Kan/kunnen de retour(en) onder de waterspiegel geplaatst worden? (Zo ja, hoe diep?)
- Welke diameter(s) retour(en) moet ik gaan gebruiken?
- Moet de meerkamerfilter hoger geplaatst worden?
- Welke diameter overloop zouden jullie gebruiken?
- Welke luchtpomp kunnen jullie aanbevelen?

Al met al een bak aan vragen, waarvan ik hoop dat jullie met alle kennis en ervaring een antwoord op hebben en mij in de goede richting kunnen duwen.

Bij voorbaat dank voor de eventueel te nemen moeite!
Vijver.jpg

ThaLokster

Terug naar Aanleg & Ontwerp