Google+

aanbouw vijver

Vragen & ervaringen

aanbouw vijver

Berichtdoor Frederik feys » Za 25 Jul 2020 9:39

dag allen,

ik zou binnenkort een vijver willen aanbouwen maar ben hier beetje een leek in. na wat opzoekingswerk heb ik schematisch iets opgebouwd. in bijlage graag jullie advies hierover. zijn er dingen die je anders zou doen of er niet goed aan is. vertel het me gerust. het gaat dus over een vijvertje ongeveer 2m20 op 2m20 1m20 diep met plantenfilter. de plantenfilter is 2m20 op 60cm. in totaal dus zo een +-6500L
het belangrijkste is dat alles onder waterniveau moet zitten. zodat enkel de vijver en planten zichtbaar zijn de rest wil ik in de grond wegwerken waar ik dan een terras over bouw met natuurlijk uitneembare stukken waar je moet aankunnen.
mijn vragen zijn:
hoe diep moet minimum plantenfilter zijn? (dikte lava laag,waterniveau boven de lavastenen,...)
hoe groot moet de pomput zijn? je kunt heel wat pompputten vinden maar ik vind deze altijd duur voor wat het maar is daarvoor dacht ik van er zelf één te maken met een buis dia 315 of 400 op 1m maar ik vraag me dan af of deze groot genoeg zou zijn van volume. of hebben jullie een andere alternatief?

met dank op voorhand voor jullie antwoorden.
grtn
Bijlagen
Vijver.jpg

Frederik feys

Re: aanbouw vijver

Berichtdoor freek123 » Za 25 Jul 2020 16:14

Zie ook wel dat ze voor een pompput een Kliko ingraven, heb je gelijk een deksel erop. Toevoer naar je put 110mm vanuit vijver ?
Ben zelf niet zo'n fan van een drukfilter maar als je deze gebruikt dan oversized nemen tov je vijver als je Koi gaat houden.
Nog een drain aan je bodemafloop naar je pompput naar riool maken, kan je deze doorspoelen/flushen mocht deze ophoping krijgen ( heb ik zelf niet maar gelezen op forum ).
Ik heb ook enkele planten in de vijver staan, deze staan in geperforeerde kratten in een mandje met wat grind. Verder geen Lava e.d., daar zamelt weer vuil in op.
Let goed op je keuze pomp met een drukfilter, geen ECO-pomp aanschaffen omdat deze persdruk vaak niet hoog genoeg is. Of ook hiervan een oversized pomp nemen

Suc6 met je plannen / uitvoer.
10M3 HDPE vijver, Aquaforte 20000 pomp, Filter; SB, Blauwe mat belucht, blauwe mat, poraglas belucht
Gebruikers-avatar

freek123

Terug naar Aanleg & Ontwerp