Google+

Drains en beluchting onder vijverbodem, onder beton?

Vragen & ervaringen

Drains en beluchting onder vijverbodem, onder beton?

Berichtdoor rob1339 » Wo 29 Apr 2020 12:11

Dag allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en in de 'Koi community' want na 8 jaar graven, metselen en wat aankopen via Marktplaats is het eindelijk zover; dit jaar wil ik toch echt mijn vijverproject gaan afronden.

Ik ben helemaal op mijn eigen gevoel afgegaan en te werk gegaan met materiaal wat ik gekregen heb van een vriend die zijn vijver door geboorte van een kind afbrak en wat ik links en rechts voor weinig of niets kon afhalen. Een hele speelse Japanse tuin aangelegd met beschikbaar materiaal. Een leerproces zullen we maar zeggen. Achteraf had ik dingen zeker anders gedaan, maar ja, budgetten, beschikbare tijd, behoeften van mijn vriendin etc. wisselen nogal sterk, zullen we maar zeggen...

Ik heb een muurtje rond een bestaande vijver gemetseld, wat opgehoogd, zo goed als in een rechthoekige vorm, 2,5 bij 3,5 m en dit moet de plantenfilter gaan vormen (doet het al die tijd ook al heel prachtig met lelies, hollepijp, inheems orchideeën, etc). Deze wil ik gaan voeden middels een externe Oase Biosys Skimmer vanuit de koi vijver. Naast de ietwat opgehoogde plantenvijver bevindt zich de koi vijver in de vorm van een boontje met aan de binnenzijde van het boontje de filterbak waarvoor ik reeds een midi sieve en een AquaForte UltraBead beadfilter heb aangeschaft. De vijver is ongeveer 5,5 meter lang, 2 tot 2,5 m breed en ik schat 1,8 a 2 m diep op het diepste punt. Ik wil de bodem behoorlijk schuin laten aflopen naar de drains en de ene zijde van de vijver bij het raam iets minder diep maken.

Vanwege de vorm, wil ik absoluut gaan voor een polyester vijver. Deze wil ik zo goed als zeker mbv 2 zeer handige vrienden zelf gaan aanleggen. De beste informatie heb ik tot op heden via GRPLiningServices gevonden op YouTube, maar alle tips zijn welkom uiteraard. Zo heb ik bijvoorbeeld nog geen keuze gemaakt waar ik de materialen hiervoor ga aanschaffen.

In dit stadium van mijn project zijn er 2 zaken die me vooral bezig houden:

1. Bodemdrains: dit worden er zeker 2 stuks en helaas zal ik ze via één 110mm naar de sieve moeten gaan voeren, want het beton in de filterbak is al gestort en ik heb maar 1 buis aangelegd... Dat hadden er achteraf beter 2 kunnen zijn, want de afstand van de filterbak tot de drains is niet gelijk, anders had het volgens mij niet zoveel uitgemaakt. De enige vraag die me hierover nu nog rest; is en blijft het hierdoor verstandig om ze waterpas te leggen van elkaar of die met de grootste afstand tot het filter bijvoorbeeld ietsje dieper zodat deze meer druk krijgt....? Waar moet ik absoluut in deze situatie op letten zodat niet alleen aangezogen wordt via de dichtstbijzijnde drain?

2. Beluchting: in eerste instantie wilde ik één normale en één beluchtte bodemdrain nemen, maar ik lees zoveel slechte verhalen over die beluchtte, dat ik zelf dacht (mede ook door kostprijs), waarom leg ik geen aparte beluchting aan op de bodem onder het beton, 3 luchtstenen/staven/schijven (? tips?) voor, tussen, en na de 2 drains (die ik ook nog apart kan schakelen?). Hier kan ik echter heel weinig over vinden, zeker niet icm polyester vijvers. Hier zou ik heel graag tips over ontvangen. Is het wel verstandig om dit permanent onder het beton te doen of kan ik de leidingen beter binnen de bak laten lopen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvg, Rob

rob1339

Re: Drains en beluchting onder vijverbodem, onder beton?

Berichtdoor marco67 » Wo 29 Apr 2020 21:47

Hallo Rob,
Je buizen op verschillende hoogte leggen helpt niet, wet van de communicerende vaten. Wat je zou kunnen overwegen is om beide een aparte schuifraam te geven. kan je gewoon in de grond maken en het hendeltje er net boven uit laten steken. Kan je ze ook af en laten schrikken als ze verstopt beginnen te raken. Maar het maakt niet zo heel veel uit als de buizen verschillende lengte hebben als je maar zoveel mogelijk probeert om bochten te vermijden, die zorgen voor druk verlies.

Ik ben zelf blij met mijn beluchte bodemdrains maar losse stenen kan ook
Niet vergeten terugslag kleppen te plaatsen zodat je geen water in je leidingen krijgt. En testen of ze werken voor je beton stort ( ik heb er 1 vast gelijmd onder de vijver :lol: ) en even nadenken of je de aansluiting in de vijver wel van pvc wil maken, bij mij sneuvelen de pvc slangen tules nog wel eens, maar ik weet niet of iemand anders daar ook last van heeft.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor rob1339 » Do 30 Apr 2020 23:59

Dag Marco,

Bedankt voor je reactie!

De terugslagkleppen had ik inderdaad rekening mee gehouden. Maar deze plaats ik het beste in de filterbak, toch, mochten ze een defect vertonen?

Bochten vermijden is een goede tip! Ik ga een Y stuk gebruiken en er is dan alleen een 90 graden bocht onder de betonvloer naar boven de filterbak in. Voor de goede orde wordt het een gravity opstelling, maar dat was je mogelijk al duidelijk.
Aparte schuiframen is eveneens een zeer goede tip, maar dat gaat helaas niet lukken want de filterbak zit tegen de vijver aan, aan de binnenzijde van de vijver in de vorm van een boontje. Ik kan dus alleen een schuifraam plaatsen die beide drains kan afsluiten... De hele bak waar het polyester in komt is/wordt van beton.

Ik heb de vijver nu afgedekt met een zeil en een pompje staat continu het grondwater weg te pompen. Ik zal als het weer wat beter is wat foto's plaatsen, dat 'praat' makkelijker.

Je hebt me nu wel weer aan het twijfelen gebracht wat de beluchte bodemdrains betreft. Voordeel hiervan is natuurlijk dat je minder plekken hebt waar het eventueel kan gaan lekken. Het voordeel van beluchting tussen, en voor, beide drains leek me dat er meer stroming ontstaat in het water en op de bodem. Wat voor stenen ik dan het beste kan gebruiken is me nog onduidelijk. Schijven, ringen of staven?? Mijn gevoel zegt momenteel schijven. Op de drains wil ik RVS deksels plaatsen.

Wordt vervolgd... Tot snel!

Groeten, Rob

rob1339

Berichtdoor rob1339 » Vr 01 Mei 2020 0:14

Dit kwam ik net toevallig tegen, dat lijken we wel geschikte beluchte bodemdrains ;-)

https://jeroens.nl/webshop/bodemdrains/ ... beluchting

rob1339

Berichtdoor marco67 » Vr 01 Mei 2020 0:50

Hallo Rob,

ik zou de terugslag kleppen zo dicht mogelijk bij de steen/schijf/bol plaatsen omdat als je leiding vol met water zou lopen je lucht pomp het verschrikkelijk zwaar krijgt om al het water er weer uit te krijgen. in de filterbak zou ik dan een paar kogel kraantjes zetten kan je de beluchting altijd regelen en en voor het geval de terugslag klep het begeeft :mrgreen:

als je toch al rvs schijven op de drains gaat plaatsen zou ik voor professionele-membraanbeluchting-schijven gaan (ik stuur je een link in een pb)
die heb ik zelf ook en zweer bij die dingen ze gaan eigenlijk nooit kapot. waar je wel even naar moet kijken is dat je geen buisjes en slangetjes in de bodemdrain hebt zitten, daar gaat altijd alg omheen zitten. ik heb de deksels zo gemaakt dat hij op de zijkant van de put rust met 3 plaatjes (zeg maar 4 cm hoog wat in de put valt en 3 cm hoog wat op de rand rust) zo kan hij ook niet verschuiven en mijn put is helemaal vrij mocht er nou om de pootjes alg gaan zitten dan til ik ze gewoon met het net een stukje op.
je heb overigen niet minder plekken waar het kan gaan lekken je moet nog steeds met de lucht door het beton die mag je niet in je vuilwater leiding leggen dat is vragen om problemen.

ik las trouwen dat je de bodem schuin wou laten aflopen naar de bodem drains, dat moet je nog maar is goed overdenken. ik heb nu schuine wanden van ongeveer 60 graden tussen het ondiepe en diepe gedeelte als je ziet hoeveel vuil daar op blijft liggen en dat zou je niet verwachten. ik zou gewoon rechte wanden en een platte bodem doen, als je de bodem laat aflopen word de oppervlakte alleen maar groter (waar vuil op kan blijven liggen)

en kijk echt of je toch niet iedere bodem drain zijn eigen buis naar het filterput kan geven nu kan je er waarschijnlijk nog redelijk bij komen straks nooit meer

groeten
marco

marco67

Berichtdoor rob1339 » Ma 04 Mei 2020 17:09

Hierbij wat foto's
Bijlagen
2020 mei (1) klein.jpg
2020 mei (2) klein.jpg
2020 mei (3) klein.jpg

rob1339

Berichtdoor rob1339 » Ma 04 Mei 2020 17:11

deel 2
Bijlagen
2020 mei (4) klein.jpg
2020 mei (5) klein.jpg
2020 mei (6) klein.jpg

rob1339

Berichtdoor rob1339 » Ma 04 Mei 2020 17:23

De filterbak:
Bijlagen
2020 mei (7) klein.jpg

rob1339

Berichtdoor rob1339 » Vr 08 Mei 2020 10:14

Vijver, schuine kanten.gif
Schuin kanten onderzijde
Vijver, schuine kanten.gif (9.73 KiB) 413 keer bekeken

rob1339

Terug naar Aanleg & Ontwerp