Google+

Doorvoer tank/folie: met of zonder rubber?

Vragen & ervaringen

Doorvoer tank/folie: met of zonder rubber?

Berichtdoor dakkerd » Do 02 Apr 2020 17:47

Ik heb net voor het eerst een doorvoer voor een tank gekocht van het type 'doorvoer met tegenflens' dewelke je met kruisbouten aan elkaar spant. Maar nu merk ik dat er tussen de doorvoer en de tegenflens geen rubber is. Dus dat dat beide zijdes gewoon aan elkaar worden gevezen zonder een rubberring erin. Is dat normaal of moet je zoiets 'extra' kopen.

Of anders, is zo een doorvoer ook zonder rubberring waterdicht?

dakkerd

Re: Doorvoer tank/folie: met of zonder rubber?

Berichtdoor St@n » Do 02 Apr 2020 19:02

Ik denk dat er kit tussen moet. Maar ken de soort doorvoer niet, misschien dat andere je met zekerheid kunnen zeggen

St@n

Berichtdoor marco67 » Vr 03 Apr 2020 16:29

Er moet inderdaad kit tussen de kant die aan de buiten kant van je vijver zit (dus zeg maar waar het buis gedeelte aan zit) en wel de kit gebruiken waar je ook vijverfolie mee lijmt anders gaat hij naar een aantal jaren lekken.
als je hem op vijverfolie gaat plaatsen dan eerst helemaal monteren en dan pas het gat uit de folie snijden, dat voorkomt dat de folie gaat scheuren als het iets onder spanning staat

groeten
marco

marco67

Berichtdoor dakkerd » Zo 05 Apr 2020 16:42

Bedankt voor de reacties!

Ik gebruik ze, of wil ze gebruiken, om een doorvoer te maken van de vijver (eidm) naar hdpe tonnen. Zeker bij de hdpe moet ik iets van een afdichting voorzien (kan je niets op lijmen blijkt).

Ik lees dat jullie een kit aanraden, maar waarom zou ik niet gewoon een rubberen afsluitring er tussen knellen (zowel voor de folie als de hdpe)? Ik zou denken dat een rubberen ring zeker zou afsluiten. Dan heb je eigenlijk een soortgelijk systeem als een doorvoer met schroefdraad (en rubber tussen), toch?

dakkerd

Berichtdoor dakkerd » Zo 05 Apr 2020 17:53

En evengoed kan ik het dan afdichten met vloeibare rubber lijkt me. Van Griffon vb, of Bison die beweren een goede hechting op PE te hebben.

Of is dat ijle hoop?

dakkerd

Berichtdoor marco67 » Ma 06 Apr 2020 20:39

Ik zou alleen kit gebruiken die geschikt is voor vijvers. Maar hdpe lijmen en kitten is niet een heel goed plan het houd best wel een tijdje maar laat een keer los. Bij een hdpe bak zou ik er een stuk buis inlassen en dan een rubberen mof erop te zetten.

Groeten
Marco

marco67

Terug naar Aanleg & Ontwerp