Google+

Diameter pompleiding

Vragen & ervaringen

Diameter pompleiding

Berichtdoor Jeroemba » Za 20 Jul 2019 8:54

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels na 7 jaar koihobby aan mijn 3e koivijver begonnen met bouwen en zoals veel van jullie zullen herkennen wordt de hobby en het volume van de vijver elke keer groter :wink:. Dit keer wordt de vijver zo’n 55 kuub.
Nu ga ik werken met 3 verschillende pompformaten ivm verschillende filters (3 filterlijnen).
Voorheen had ik twee DM10000’s draaien en ging vanaf de sieve met 63mm (gewapende/flexibele pvc met gladde binnenkant) naar de filters. De reden om dit te gebruiken was om de bochten zo ruim mogelijk te maken en dus de weerstand zo klein mogelijk te houden, tevens is het zeer makkelijk aan te leggen en te verlijmen.

De nieuwe situatie komen er een dm10000, een dm15000 en een dm20000 vario op. De dm10000 ga ik wederom op dezelfde manier uitvoeren.
Maar nu de vraag of 63mm ook zal volstaan om de 2 grotere pompen vanaf de sieve naar de filters te laten verpompen. Dit ivm de weerstand. Ik denk dat ik het antwoord voor de dm20000 wel in kan vullen, dit zal met grotere leidingen moeten (14kuub/u is de opbrengst na gewenste opvoerhoogte), deze gaat naar een grote trickle. Ik denk dat 63mm teveel weerstand dus verlies geeft.
Geldt dit ook voor de dm15000 welke netto 11kuub/u zal verpompen na gewenste opvoerhoogte? De aansluitingen op de pomp zijn 2 1/2 inch wat ongeveer overeen komt met 63mm. Het zou natuurlijk mooi zijn als ik de dm15000 pomp ook met 63mm aan kan sluiten ivm het gemak van de flex-pvc, maar zal dit veel invloed hebben?

Mochten jullie een grotere diameter adviseren, welke diameter? Voor de duidelijkheid gaat het om zo’n 4 meter leiding vanaf de sieve (zwaartekracht gevoed) naar de filters welke pompgevoed zo’n meter hoger staan.

En zijn hier schema’s voor?

Alvast bedankt!
18m3 koivijver, ultrasieve 3, sansai 15000 + vortex, sansai trickle, 2x 10000 liter pomp
Gebruikers-avatar

Jeroemba

Re: Diameter pompleiding

Berichtdoor WvD » Za 20 Jul 2019 17:55

Als het kan zou ik nergens 63mm plaatsen en alleen maar 110mm.
Het prijs verschil is op dit project maar minimaal.

Zou je ooit je 10000 pomp willen vervangen voor en grotere/zwaardere is je systeem voorbereid.
Bedenk ook dat een drain van 110 maximaal 12 tot 13000 per uur kan leveren en dit is altijd zonder weerstand.

Tevens trickle voeding doen met 110mm als dit mogelijk is. Opvoer hoogte blijft opvoer hoogte ongeacht de doorsnede van de buis.

WvD

Terug naar Aanleg & Ontwerp