Google+

De keuze van bekleding vijverwanden

Vragen & ervaringen

De keuze van bekleding vijverwanden

Berichtdoor Dirk61 » Za 30 Mrt 2019 10:52

Goedemorgen ik heb de volgende vraag.
Naar vele jaren van denken en afwegen dat tot de knoop doorgehakt, wij gaan ons koi-vijver project door zetten. De zonne-panelen zijn reeds besteld.
Maar nu dan de vraag betreffende het bekleden van de wanden.
Ik heb reeds de wanden opgemetseld met betonblokken van een dichte van 19 cm dikte, er ligt een betonvloer onder van 23 cm dikte. Deze wanden worden eerst bekleedt met isolatie-platen met een aluminium deklaag (PIR-platen). Nu ben ik in dubio betreffende de bekleding of een 3D vijverzak (vijverfolie), dan wel de zaak dvm polyester bekleden.
Nu kom ik het volgende regelmatig tegen dat het polyester zeer slecht hecht op de PVC bodemdrains, skimmer en de doorvoerstukken in de wand. Zoja is dit dan door een hobbyist goed uit te voeren. Zodat wij straks geen hoop problemen hebben met eventuele lekkages op deze plekken. Want ik heb thans wel gezien dat de meerprijs van het polyester van de wand niet extreem meerprijs is, als wij het zelf gaan uitvoeren. Daarom neem ik daarom isolatie-plaat met een aluminium beschermlaag, daar hecht de polyester wel goed op en vreet het niet de isolatie-plaat aan door de chemische reactie van de harder/binder.
Kunnen jullie mijn jullie ervaringen hierin delen.
Het betreft hier een vijverbak van LxBxD van 5.75 x 3.25 x 2.35 mtr (binnenmaats) en daarbij een plantenvijver 4.00 x 1.30 x 0.80 mtr (binnenmaats)

Dirk61

Re: De keuze van bekleding vijverwanden

Berichtdoor marco67 » Zo 31 Mrt 2019 14:49

Hallo Dirk,

Als je rechtstreeks met polyester op pvc gaat plakken dan heb je kans dat het los laat. wat je zou moeten doen is eerst een polyester ruimere ring/plaat moeten maken die laten uitharden en daar met lijm kit je pvc aan bevestigen (ik heb de laatste keer dat spul van aqua-forte gebruikt) ook netjes de schroefjes gebruiken. en dan kan je met polyester gewoon op de ring/plaat aansluiten en dat plakt wel op elkaar

groeten
marco

marco67

Berichtdoor freek123 » Vr 12 Apr 2019 15:35

Zou er persoonlijk een op maat gemaakte zak in hangen, zit altijd rek in. Ecolan of i.d. wat enorme rek heeft is mij altijd goed bevallen totdat we een HDPE bak hebben laten plaatsen.
Gebruikers-avatar

freek123

Berichtdoor mollie » Za 20 Apr 2019 23:36

Hier ligt de vijver er een jaar of 14 3x6 en 2 m diep gebouwd met betonblokken gestuct en zelf gepolyesterd. Vijver was een makkie om te bekleden het filter in de garage was minder door de beperkte ruimte.
Zou zelf niks anders meer willen hebben bij pvc is de kans er dat het bros word en krimpt epdm krimpt ook best wat dan zie je van die gespanne hoeken lijkt me niet goed
Gr Ron

mollie
moderator

Terug naar Aanleg & Ontwerp