Google+

Nieuwe vijver en vele vraagjes....

Vragen & ervaringen

Nieuwe vijver en vele vraagjes....

Berichtdoor Raymond heuver » Zo 13 Jan 2019 16:49

Hoi ik ben nieuw hier en had een vijvertje met wat visjes en je kent het wel. Het moet wat groter worden.
Nu wil ik een vijver maken van 250×200×150 cm. Dit komt neer op 7,5.kuub. Nu zal dit niet volledig 7,5 zijn. Maar goed mijn vraag als ik een bodumdrain wil. Moet ik dan eerst een vortex plaatsen voor mijn drie kamer filter. En hoe kun je bepalen op welke druk de pomp dan achter het filter moet draaien.om het weer de vijver in te pompen. Ik heb een regelbare pomp dat wel. Heeft dit dan ook te maken met de dikte van de uitvoer... enz enz en volstaat een bodum drain dan. Of moeten dit er 2 zijn. En is het verstandig om de uitvoer op half water weer de vijver in te pompen of aan het oppervlakte. Vr groeten raymond ik hoor graag reacties

Raymond heuver

Re: Nieuwe vijver en vele vraagjes....

Berichtdoor juul » Zo 13 Jan 2019 21:31

Hoi en welkom.....

Reken niet teveel op veel reacties hier aangezien de meeste hobbyisten het forum niet meer actief bezoeken.
Verstandige keuze die drain.... kies je voor 110mm zul je rekening moeten houden met 6 tot 8m3 netto pompcapaciteit voor een goede werking( aanzuiging van je drain) anders loop je onder andere het risico vuil en potentiële pathogenen te kweken wat een keer voor problemen gaat zorgen.
Dus genoeg flow is noodzakelijk. Een vortex zou mijn voorkeur wel hebben of bezinkvat of trommel of sieve kan ook tuurlijk. Geeft het Kamer filter simpelweg minder belasting van grofvuil en dus je biologische filtratie meer oppervlakte. Op jou oppervlakte volstaat 1 drain. Een drain 110mm kan een vloerdiameter van 3m schoontrekken mits correct aangelegd.
Ten aanzien van retour kun je overwegen om zowel een midwater als boven retour te maken. In zomer wil je misschien wat meer waterwerveling aanoppervlakte voor zuurstof opname. In winter juist minder werveling aan oppervlakte ivm afkoeling.

Succes en groet

Juul
Gebruikers-avatar

juul

Berichtdoor freek123 » Di 15 Jan 2019 17:19

Welkom en suc6 met je aanleg. MOcht je besluiten in de winter je vijver te overkappen dan hoef je geen mid-water retour te hebben. Afkoeling zal dan niet snel gebeuren. Verder is er al antwoord gegeven door Juul die gelukkig nog wel online is (SMILE ).
Gebruikers-avatar

freek123

Berichtdoor Raymond heuver » Wo 16 Jan 2019 20:09

Bedankt in elk geval.zal is een foto posten als het klaar is. Groetjes

Raymond heuver

Terug naar Aanleg & Ontwerp