Google+

Vijver uitbreiden

Vragen & ervaringen

Vijver uitbreiden

Berichtdoor firebird01 » Ma 24 Dec 2018 21:31

Hallo allemaal,

Ik wil van het voorjaar mijn vijver uitbreiden.
Maar nu zit ik met een klein probleempje.
Ik kan de vijver niet in de lengte uitbreiden.
Dit omdat ik dan voor mijn raam uit kom.
Mijn raam begint vanaf het maaiveld en de vijver zit ongeveer 40 cm boven het maaiveld.
Dus lijkt me dat er niet uit zien.
Nu kan ik hem wel verbreden maar dan kan ik mijn schuur niet meer bereiken :lol: .
Nu zou dat met een bruggetje opgelost kunnen worden.
Maar nu had ik zelf een idee om het te laten lijken dat het 2 aparte vijvers zijn.
En dan ondergronds toch verbinden met elkaar dat de koi's gewoon in blijde gedeeltes kunnen rond zwemmen.
Zou dit mogelijk zijn en hebben jullie dan een idee hoe ik dit zou kunnen maken.
Zat zelf al te denken een ton te nemen en daar de onderkant en bovenkant uit halen dat ze zo er door kunnen naar de andere kant.
Maar dat lijkt me dan misschien wel weer te zwak als ik dat weer dicht Gooi en bestraat.
Volgende optie had ik met van die betonnen c elementen maar is dat goed waterdicht te krijgen met vijver folie.
Zo als je merk loop ik tegen van alles aan.
Als jullie dit misschien als ergens gezien hebben of een idee hebben hoor ik het graag.
Of als jullie andere opties hebben om toch de vijver te verlengen voor het raam langs hoor ik het graag!

Ik hoop dat jullie mee willen denken om het tot een mooi succesvol project te maken.

Ik wens jullie ook gelijk fijne feestdagen toe en een gelukkig nieuwjaar!!!

firebird01

Re: Vijver uitbreiden

Berichtdoor FFF » Wo 26 Dec 2018 13:04

Je kan de 2 vijvers gemakkelijk met elkaar verbinden door middel van een dikke PVC buis (bijvoorbeeld van 500mm).
e.e.a. hangt af van hoe je vijver constructief is gemaakt, in een gemetselde bak met polyester afwerking kun je constructief meer dan in een gat gegraven met een folie er in.
In dat laatste geval kun je er uiteraard geen buis op aansluiten want dan is het risico op verzakkingen veel te groot.

Wat ik zelf zou doen is 1 grote vijver metzelen (1 grote bak).
In die bak zet je op de bodem een aantal PVC buizen van een grote diameter.
Deze stort je vol met beton en dan heb je deugdelijke pilaren in een brug op te bouwen.
Die brug hoeft er niet uit te zien als een brug natuurlijk en kan ook bijvoorbeeld 2m breed zijn.
Voordeel van deze methode is dat je meer volume hebt, het is beter voor je stroming en de koi vinden gemakkelijker de weg.

FFF
moderator

Berichtdoor firebird01 » Wo 26 Dec 2018 23:50

Bedankt voor je reactie.

Mijn huidige vijver is idd een gat met folie.
Dat kan dus gaan zakken had ik zelf nog niet echt aan gedacht.
Ik zou stenen onder die buis kunnen leggen als fundering maar of dat het zakken tegen houd is ook niet voor 100% te zeggen.
Jou idee is zeker wel het nadenken waard alleen zit ik met de hoogte van de brug.
Als ik zware dingen over de brug moet rijden of doen moet ik een hol op zeg maar.
Dit omdat mijn vijver boven het maaiveld uitsteekt.
Zo'n 40 cm ongeveer.
Dat lijkt me dan nog een uitdaging als ik wat over die brug wil krijgen.
Heb ook niet echt de ruimte verder om hem een beetje geleidelijk te laten oplopen.
Als ik ga voor 1 bak dan zou ik in het midden wat smaller moeten worden voor de brug anders zou ik ook een brug nodig hebben van 350 cm.
Ik zit ook al te denken om een soort deksel te maken die dan als brug kan dienen.
Maar dan blijf ik toch nog zitten met het hoogte verschil wat ik moet opvangen.
Als ik die brug(deksel) gelijk hou met het maaiveld kan ik hem pas openen als het wateroppervlak onder het maaiveld is.
En als ik het gelijk hou met het maaiveld hoe kan ik het dan 100% waterdicht krijgen zonder problemen te krijgen.
Ik zal morgen eens kijken of ik wat foto's kan maken hoe de vijver er nu bij ligt en wat erbij zou komen.
Zal het met stenen even uitzetten dan heb je een beter beeld er van.
Niet schrikken hoor vijver is nu half leeg.
Door mijn filter die overliep en de helft nu uit de vijver is gelopen.
Maar geen nood vissen zitten veilig binnen.
Kunnen ze mooi overwinteren en wachten tot hun nieuw verblijf klaar is!

firebird01

Berichtdoor FFF » Do 27 Dec 2018 14:07

Je kan gewoon 1 grote bak metselen, bijvoorbeeld 1,50 onder het maaiveld.
Op tot die hoogte stort je dan ook een paar pilaren, daarop stort je een plaat.
Op die plaat (wat uiteindelijk je brug is ter hoogte van het maaiveld) kun je gewoon weer metselen.
Uiteindelijk ziet niemand dat het een brug is maar lijken het 2 vijvers, voor je koi, filter etc is het er 1 (behalve het oppervlak, dus overweeg 2 skimmers afhankelijk van de maten).
De brug staat als het ware onder water, je zou zelfs aan beide kanten een ruit kunnen maken zodat je tussen het water door loopt.
Zoiets maken met folie kan, maar als je bijvoorbeeld polyester gebruikt dan is het makkelijker.

FFF
moderator

Berichtdoor firebird01 » Vr 28 Dec 2018 0:31

Dat is idd een optie.
Als ik hem ga metselen moet ik hem daarna nog afsmeren met polyester dan?
Of is alleen metselen al genoeg?
En welke stenen raad je me dan aan om te gebruiken?
Jammer dat ik mijn foto niet kan mee uploaden nu.
Deze is te groot geeft hij aan.
Zit nu op mijn telefoon zal morgen eens kijken of ik de foto kan verkleinen zo dat je een ï druk krijgt van wat het nu is en wat erbij komt.

firebird01

Berichtdoor FFF » Vr 28 Dec 2018 11:29

Ja, metselwerk is natuurlijk niet waterdicht, dus je hebt altijd nog iets nodig.
Polyester is een mooi materiaal als je een vijver wil bouwen die heel lang mee gaat.
Epoxy is wellicht nog mooier, de vijver coatings zijn makkelijker maar veel minder duurzaam en ook niet constructief.
Folie of dunne HDPE lassen kan ook.

FFF
moderator

Berichtdoor firebird01 » Za 12 Jan 2019 22:49

Zo was ik weer had het even druk de laatste weken.
Ik heb zo nu en dan toch zitten nadenken en denk toch dat het een grote bak wordt.
En dan stepstones te gebruiken voor bij de schuur te komen.
Moet ik dan wat de schuur in rijden kan ik altijd iets eroverheen leggen zo dat het de schuur in kan.
Denk ook dat dat de beste optie zal zijn.

Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen pvc folie en hdpe folie?
En hoe kan ik foto's kleiner maken of hier plaatsen want dat is me nog niet gelukt.

firebird01

Terug naar Aanleg & Ontwerp