Google+

Bodem drains en kleinere vissen

Vragen & ervaringen

Bodem drains en kleinere vissen

Berichtdoor Carlo julianadorp » Zo 09 Sep 2018 13:13

Middag allemaal
Ik zal me binnenkort even voorstellen.
Ik zou alvast even een vraag aan jullie willen stellen.

Graag jullie ervaringen en tips in het volgende.
We staan op het punt om onze vijver meer diepte te geven en daarmee dus meer inhoud.
wat betreft de filterlijn ben ik er wel uit hoe ik wil gaan opzetten gezien m'n ervaring met mijn huidige opstelling die het prima doet.
Ik wil nu gaan werken met 1 of 2 bodemdrains die ik (nog heb liggen) in een gravity opstelling. Mijn zorg betreft de kleinere vissen in de vijver.
Als ik naar de opening kijk tussen de deksel en de bodem drain dan is die groter dan sommige van mijn vissen die rond zwemmen. Hebben jullie ervaringen met vissen die via de bodemdrain in het filter cirquit komen ? en zoja hoe kun je dit tegen gaan zonder aan de werking van de drain te komen .

Los hiervan, Ik heb een staande skimmer van oase in de vijver staan die ik eigenlijk ook op een gravity lijn zou willen. Nou zie ik dat er veel over geschreven is maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of het wel of niet kan en hoe dit dan aan te pakken.
hoor graag jullie ervaringen !
groet Carlo

Carlo julianadorp

Re: Bodem drains en kleinere vissen

Berichtdoor marco67 » Zo 09 Sep 2018 22:25

heb nu 10jaar een vijver en elk jaar jonkies die heel gemakelijk door de bodemdrain kunnen en in mijn trommelfilter terecht kunnen komen, maar dit is nu 2 of 3 keer gebeurd en dan nog kon ik ze telkens weer vangen en terug zetten. die paar liter die wij door een buisje pompen is voor vissen helemaal niks. ik verpomp tussen de 50 en de 60m3 per uur over mijn trickle filter en de uitstroom is een 250mm buis daar zwemmen de kleine visjes gewoon in en de grote kunnen daar bijna stil voor liggen, terwijl als ik daar in het water stap ik daar niet kan blijven staan.
dus ik zou mij daar geen zorgen om maken

groeten
marco

marco67

Terug naar Aanleg & Ontwerp