Google+

Toepassen filter en pomp

Vragen & ervaringen

Toepassen filter en pomp

Berichtdoor daudtentin » Zo 15 Apr 2018 19:59

beste forumisten,

wil de komende tijd de vijver herstructureren.
Bestaande situatie: 2 kleine rechthoekige kunststofbakken, achter elkaar geplaatst met een tunneltje zodat vissen heen en weer kunnen zwemmen.
Waterpomp plus filter aanwezig. Retour water geen probleem. Filter staat iets hoger dan wateroppervlakte vijver.

Nieuwe situatie.
Wil een RVS waterval plaatsen met een hoogte van ±40cm, betekent dat de filterbak hoger geplaatst moet worden, dus hoger dan die 40cm van mn waterval? Zwaartekracht? Zou dit kunnen?

daudtentin

Re: Toepassen filter en pomp

Berichtdoor marco67 » Zo 15 Apr 2018 22:23

Tuurlijk kan dat, maar je kan er ook voor kiezen om een klein pompje te nemen en daarmee de waterval voeden. Pompje kan in je laatste kamer van je filter of gewoon in de vijver. Als je hem in het filter gooid let er dan wel opdat die veel minder verpompt dan degene die je filter voed. Ik weet niet waar je woont maar een waterval maakt over het algemeen redelijk wat lawaai vooral buren vinden dat ‘s avonds niet leuk. Ook in de winter is het handig dat hij niet aanstaat.

Groeten
Marco

marco67

Berichtdoor daudtentin » Zo 15 Apr 2018 23:24

marco67 schreef:Tuurlijk kan dat, maar je kan er ook voor kiezen om een klein pompje te nemen en daarmee de waterval voeden. Pompje kan in je laatste kamer van je filter of gewoon in de vijver. Als je hem in het filter gooid let er dan wel opdat die veel minder verpompt dan degene die je filter voed. Ik weet niet waar je woont maar een waterval maakt over het algemeen redelijk wat lawaai vooral buren vinden dat ‘s avonds niet leuk. Ook in de winter is het handig dat hij niet aanstaat.

Groeten
Marco

Marco,
duidelijk, ik pas een kleinere pompje toe, lijkt mij veel makkelijker dan in de filterkamer. Wat betreft lawaai met de buren, dit valt wel mee hoor. Bedankt voor de info,
Daudt

daudtentin

Berichtdoor WvD » Ma 16 Apr 2018 1:15

Kijk naar een pomp van 5 a 6 m3 dan hou je na opvoeren 4 m3 over.
Een waterval moet je voeden met 1m3 per 10 cm

WvD

Berichtdoor daudtentin » Ma 16 Apr 2018 16:43

vijver.jpg
vijverillu
WvD schreef:Kijk naar een pomp van 5 a 6 m3 dan hou je na opvoeren 4 m3 over.
Een waterval moet je voeden met 1m3 per 10 cm

Geldt het dan ook voor het volgende?
Wil 1 pomp gebruiken om zowel naar de filter als waarde RVS watervalletje sturen, kan dat?
Eén probleem is de retour vanaf de filter naar de vijver. Zichtbaar is niet mooi. Misschien in of onder de watervalconstructie bouwen.
Zie illustratie.

daudtentin

Berichtdoor marco67 » Di 17 Apr 2018 0:55

Waarom plaats je de retour niet onder water nivo? zolang je filter maar hoger staat en je geen luchtbel in je retour krijgt loopt het water wel de vijver in. maar ik zou niet met 1 pomp gaan werken en al helemaal niet de afsplitsing onder water leggen je krijgt dan allemaal slangen door je vijver en moet er kranen tussen maken dus als je de flow wil veranderen dan moet je de pomp ophalen.
als je de waterval toch op de zelfde pomp wil laten draaien splits hem dan vlak bij je filter af. denk er wel aan dat je zowel de toevoer naar het filter als naar de waterval moet regelen (of je moet geluk hebben dat de weerstand in de leidingen precies goed is)
ik zou gewoon een klein pompje kopen voor de waterval timer erop zodat hij overdag kan lopen. scheelt je ook in de afkoeling van je vijver als hij s avonds uit staat (zeker in de winter)
en qua stroom verbruik zal het niet teveel schelen want je moet zwaarder gaan pompen als de waterval op dezelfde pomp als het filter moet aansluiten (je moet zoveel weerstand creeeren als of het filter ook 40cm hoog staat anders komt er geen water uit de waterval)

groeten
marco

marco67

Berichtdoor WvD » Di 17 Apr 2018 12:48

Zoals Marco zegt is dit niet aan te raden
Liever
2 pompen waarmee de filter en waterval apart worden gevoed
of
1 met een bypass achter de filter naar de vijver

Mijn voorkeur zou toch om de filter en waterval apart aan te sturen

WvD

Berichtdoor daudtentin » Wo 18 Apr 2018 10:27

heren,
duidelijk verhaal, zo aan we doen. Twee pompen 1naar de filter en 1 a[art voor de waterval.
Bedankt,

daudtentin

Terug naar Aanleg & Ontwerp