Google+

Teveel nitriet: ervaring met Sera Pond Toxivec of Nitrivec?

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Teveel nitriet: ervaring met Sera Pond Toxivec of Nitrivec?

Berichtdoor PBeeckman » Do 14 Jun 2018 18:15

Sinds enkele weken merkte ik aan mijn vissen een gedragsverandering. Deze zijn minder actief, vragen bijnan geen eten en een groot aantal hangt altijd stil samen in de vijverhoeken. Na wat opzoekwerk op fora las ik verschillende topics die dit zouden linken aan een te hoog nitrietgehalte.

Na meting blijk ik idd. last te hebben van een hoog gehalte nitriet in de vijver. Ik vermoed dat hier meerdere oorzaken voor zijn:
- Bijplaatsen vissen
- Veel groen opgegeten door Kois
- Slechte werking filter
- Warme weer van de laatste weken

Er zitten naar mijn mening zeker en vast niet te veel vissen in de vijver. Deze is ongeveer 30 m3 en er zitten wel enkele grote exemplaren bij (2 steuren van 4 à 5 kg, enkele kois van 3 à 4 kg en een 20-tal andere kleinere kois + nog wat goudvissen). Als ik dit vergelijk met sommige vijvers die ik reeds bezocht heb dan is mijn vijver eigenlijk dun bevolkt.

De slechte werking van de filter is sinds deze week ook opgelost: Ik pomp tussen de 10.000 en 15.000 liter per uur door mijn meerkamerfilter (met vortex) met daarachter een UV-lamp van 110W en het water is terug kraakhelder zonder zweefvuil. Tot eergisteren had ik serieus last van zweefvuil door een blokkage in de buis tussen mijn bodemdrain en filter maar dit is nu opgelost en de filter loopt terug perfect.

Mijn nitriet-gehalte blijft echter hoog (ik test dit met teststrips die normaal niet mogen uitslaan maar deze slaan direct uit), ik heb de laatste weken denk ik het water ongeveer allemaal ververst en ook de bodem volledig gekuist met een stofzuiger maar geen verbetering.

Zijn er mensen die ervaring hebben met Sera Pond Toxivec of Sera Pond Nitrivec? Werkt dit en is er een risico voor de vijvervissen? (Vorig jaar heb ik immers een middel tegen algen gebruikt (huidige filter was toen nog niet in werking) en ik had toen enkele vissen dood, sindsdien ben ik dus op mijn hoede voor vijvermiddelen)

Andere suggesties zijn ook welkom, wat ik zeker al ga doen is een luchtpomp bijplaatsen want die heb ik vandaag niet.

De andere waarden van de vijver lijken allemaal goed (nitraat is ook een beetje hoog maar dit kan normaal weinig kwaad voor de vissen) en ik heb toch aan we wanden redelijk veel draadalg wat ook een teken van goede waterkwaliteit lijkt te zijn.

MVG,

Peter Beeckman

PBeeckman

Re: Teveel nitriet: ervaring met Sera Pond Toxivec of Nitriv

Berichtdoor nick22 » Do 14 Jun 2018 18:43

-het filter beluchten
-vers water toevoegen

bij een serieus langdurig nitriet evt zout toevoegen,maar dat moet je maar doen in overleg van een dealer of deskundige vragen wat die ervan vind

nick22

Berichtdoor marco67 » Do 14 Jun 2018 23:38

Ik gebruik toxivec altijd als ik een nieuw filter plaats. je hebt altijd na 10 dagen de nitriet piek en dat vonden de steuren niet heel geweldig. ik gebruikte wel minder als op de verpakking staat omdat tijdens het opstarten van het filter je wel nitriet wil hebben (de baccies moeten ook wat te eten hebben) dus ik vlakte de piek altijd alleen maar wat af. spoelen klinkt leuk maar is bijna niet te doen zeker niet met een grote vijver. je moet echt water laten weg lopen en dan weer vullen en dat levert ook weer allerlei problemen op al was het maar de temperatuur van het verse water.

groeten
marco

marco67

Berichtdoor PBeeckman » Vr 15 Jun 2018 0:30

Beiden bedankt voor de reactie. Die beluchting staat reeds op de planning.

Toxivec blijkt dus toch veilig als ik lees dat het net voor de steuren wordt toegevoegd. Aangezien steuren nogal gevoelig zijn aan veranderingen had ik enigsinds schrik maar ik denk dat ik het toch maar ga proberen om mijn nitrietgehalte naar beneden te halen.

PBeeckman

Berichtdoor Buddy » Vr 15 Jun 2018 10:02

PBeeckman schreef:Beiden bedankt voor de reactie. Die beluchting staat reeds op de planning.

Toxivec blijkt dus toch veilig als ik lees dat het net voor de steuren wordt toegevoegd. Aangezien steuren nogal gevoelig zijn aan veranderingen had ik enigsinds schrik maar ik denk dat ik het toch maar ga proberen om mijn nitrietgehalte naar beneden te halen.

Middeltjes in de vijver kan nooit goed zijn om het water te zuiveren :over Er vind een chemische reactie plaats in jou vijver zodat jij vindt
dat nitriet waarde juist is. Kijk naar jou vissen .... Onder vinden ze juist wel of geen problemen met de hoge nitriet ... Hoeveel tijd heb je
om in te grijpen. De juiste manier en veiligste is heel eenvoudig water wissel uit te voeren en evt zout om nitriet minder giftig en schadelijk te laten zijn .... Zeker opzoek gaan waar het mis is gegaan :goed:

Wat ik zou doen:

- waterwissel ( let op temperatuur verschil)
- stoppen met voeren!
- ammonia wegnemen dmv zeoliet ( deze lijkt mij dan ook te hoog)
- eerder monitoren waterwaardes
- zuurstof in het water brengen
- bij dodelijke nitriet gehalte ( zout toevoegen zonder zeoliet in het filter!)
- eenvoudig water wissel en is het goedkoopste
- geen middeltjes in het water gooien

Succes :goed:

Buddy

Berichtdoor PBeeckman » Za 16 Jun 2018 12:38

Ik zal dus nog maar even wachten met dat middeltje en nog wat extra waterwissels doorvoeren. De vissen gedragen zich op dit ogenblik goed maar toch nog niet als voorheen. Ze blijven nogal veel bij de bodem en een aantal hangt steeds samen bij elkaar in een hoekje (dit gedrag vertonen ze sinds ik een tijdje gelden last had van een reiger die enkele slachtoffers gemaakt heeft maar die lijkt niet meer te komen). Voorheen waren ze naar mijn mening veel actiever maar verder zie ik momenteel niets verkeerd.

Wat wel opvalt is dat ze bij waterwissel gedurende enige tijd wel actiever worden.

PBeeckman

Terug naar Water & Waterkwaliteit