Google+

Drijfalgen in vijver

Over waterwaarden meten, algen e.d.

Drijfalgen in vijver

Berichtdoor edvanderhoek » Ma 11 Jun 2018 20:46

Ik heb sinds dit voorjaar een probleem met mijn vijver.( zie foto )
Overdag drijven er grote plakken met alg aan de oppervlakte, s'morgens is het een stuk minder.
De vijverinhoud bedraagt 30M3, Het filter is een superbead, een zeef en een blue eco pomp. Tevens een UVC75 watt.

De waterwaarden zijn: PH 10, KH 7 en GH 11. De PH is vermoedelijk hoog vanwege de algen.

Hoe is dit op te lossen?
IMG_1734.JPG
IMG_1734.JPG (58.18 KiB) 236 keer bekeken

edvanderhoek

Re: Drijfalgen in vijver

Berichtdoor marco67 » Di 12 Jun 2018 11:32

Heb jij geen skimmer?
ik zou eerst is een paar dagen het elke dag er met de hand uit halen. even een buisje op het wateroppervlakte laten drijven dan kan je alles zo naar de kant toe vegen en het er met een netje uit halen.
dan ben je het meeste wel kwijt en krijg je ook steeds minder voedingsstoffen in het water. kom je er helemaal niet vanaf dan kan je er altijd nog een anti-alg middel in gooien (maar pas wel op welke)

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Buddy » Vr 15 Jun 2018 10:31

Je moet eerst kijken in jou waterhuishouding waarom je algen hebt, waarschijnlijk een hoge nitraat gehalte. De algen zijn nuttig in de vijver door jou nitraat op te ruimen. Om hier van af te komen kunnen plantenfilters een optie zijn, die van nitraat leven.
Echter een plantenfilter heeft voor en nadelen.... Dus moet je kiezen door waterwissel toe te passen en evt jou voer gedrag.

Wanneer je toch kiest voor Anti alg ( troep) dan kijk goed uit zoals Marco schrijft, het is gif. Gebruik het zeker niet bij warm weer of je
moet jou vijver zeer goed beluchten ! Anti alg ontrekt zuurstof uit jou vijver, wat dodelijke gevolgen kan hebben voor de vis.
Echter als je niks veranderd in jou waterhuishouding, zijn de algen na enkele weken gewoon weer terug..

Vertel eens hoe jij PH 10 koppelt aan algen groei ? Klopt deze waarde wel?

http://www.schonevijver.nl/contents/nl/ ... water.html

Buddy

Berichtdoor marco67 » Vr 15 Jun 2018 14:55

@Buddy
een hoge ph met veel alg kan ik je wel verklaren. Algen (alle planten) verbruiken overdag CO2 om te groeien (ze zetten de C om in suikers maar als je dat precies wil weten moet je maar even googlen) en hoe meer O2 er in het water zit hoe hoger je PH en hoe meer CO2 in je water zit hoe lager je PH (dus zuurder)
ga maar na, als je 's ochtents je ph meet is hij altijd lager als 's avonds
over dag produceren zuurstof en 's nacht CO2

@ED
dus volgens de bovenstaande redenatie kan jij met een ph van 10 het beste 's ochtens alg scheppen dan is je ph het laagst

groeten
marco

marco67

Berichtdoor Buddy » Vr 15 Jun 2018 20:19

marco67 schreef:@Buddy
een hoge ph met veel alg kan ik je wel verklaren. Algen (alle planten) verbruiken overdag CO2 om te groeien (ze zetten de C om in suikers maar als je dat precies wil weten moet je maar even googlen) en hoe meer O2 er in het water zit hoe hoger je PH en hoe meer CO2 in je water zit hoe lager je PH (dus zuurder)
ga maar na, als je 's ochtents je ph meet is hij altijd lager als 's avonds
over dag produceren zuurstof en 's nacht CO2
marco

Ik bedoelde juist anders om , hoge pH dan algengroei ..... wat ik hier lees is dat je bij veel algen (planten) dat dan je waterwaardes gaan veranderen, door die schommelingen in een onstabiele vijver krijg je Ph verandering.
PH 10 is wel erg hoog :over

Buddy

Berichtdoor marco67 » Vr 15 Jun 2018 20:58

@buddy
Sorry verkeerd begrepen :over :over

marco67

Terug naar Water & Waterkwaliteit