Google+

UV-C unit los in meerkamerfilter

Over waterwaarden meten, algen e.d.

UV-C unit los in meerkamerfilter

Berichtdoor pirreke » Vr 01 Sep 2017 8:33

Hoi, Ik ben nieuw hier. Sinds enkele jaren heb ik een 10.000L-vijver (met 5 Japanse koi) en een meerkamerfilter. Rond deze tijd keren jaarlijks de zweefalgen terug en dan gebruik ik uiteraard een (externe) UV-lamp. Ik zou echter graag die externe lamp liquideren en vraag me af of ik niet gewoon een "INBOUW UV-C Unit - 36 Watt" los onder de borstels - dus BINNEN de filter - kan leggen. (In mijn geval) lamp minder kwetsbaar en veel comfortabeler.

pirreke

Re: UV-C unit los in meerkamerfilter

Berichtdoor marco67 » Vr 01 Sep 2017 10:58

Euh Ja en Nee, op zich kan dat, alleen je moet even zorgen dat de lamp wel in de stroming hangt. dus als je een vortex hebt moet je hem niet te ver onder je instroom hangen want dat water staat in principe stil. en even voor zorgen dat je niet in de lamp kan kijken want licht trekt en voor je het weet heb je las ogen het is zoiezo handig om dan een deksel op je filter te hebben want het trekt ook een boel insecten, ze gaan wel dood maar het is ook een belasting voor je filter.
En als je de UV aan en uit gaat zetten moet je zorgen dat de aansluitingen boven water blijven. ze zijn wel water dicht maar door het aan en uit zetten heb je kans dat hij vacuum gaat zuigen en dan loopt er water in. ik heb er 2 onder mijn trommel liggen en die liggen helemaal onderwater en dat gaat goed omdat ze altijd aan staan, maar ik heb er ook 1 in het meerkamerfilter liggen en die gaat in de winter uit als ik hem dan laat liggen komt er water in.

groeten
marco

marco67

Re: UV-C unit los in meerkamerfilter

Berichtdoor pirreke » Vr 01 Sep 2017 11:23

Dank voor die goeie informatie! Dan ga ik het op die manier doen. Komt me goed uit :)

pirreke

Terug naar Water & Waterkwaliteit